Annons

scanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Calevan

Medlem
Jag har funderat på att scanna in massor av gamla diabilder (och även negativ) för att ha som en extra säkerthetskopia. Då det rör sig om relativt många bilder undrar jag lite hur man ska gå tillväga. Finns det någon scanner som fungerar ungefär som en diaprojektor? Så att det går fort och lite automatiserat? Kan man lämna in bilderna till något företag som fixar det hela? Helst skulle jag vilja hitta en bra och snabb scanner så jag kan göra det själv.

några tips?

tack!

Det finns fina skannrar från Minolat och Nikon för runt 5000, men då snackar vi om att de klarar max 6 bilder i taget. Vill du ha möjlighet att batch-skanna en massa bilder ur magasin får du verkligen betala för det. Priserna börjar vid 15000 nytt. Samma kvalité som de flesta som kostar 5000, men det går fortare.

Nikon Coolscan 5000ED

Hej

Jag har ovanstående modell med diabildsmatare SF-210. Då kan jag ladda c:a 40 bilder i ett magasin, starta och sedan dricka kaffe under tiden scanningen pågår (c:a 30-60 min beroende på mjukvaruinställningar med ICE etc).

Tanken är att jag ska scanna mina och pappas 15000 dior. Har klarat 1500 så här långt.

mvh
Håkan Åkesson

B&H har en scanner Pacific Image Powerslide 3600 för USD 640, Den tar upp till 100 dia i taget.

Vet inget om kvalite mm men det är den konsumentskanner som tar flest.

Annars är säkert Nikon ett gott val.

tack! de verkar vara sådana scanners jag var ute efter.

om jag går ett steg till: tror ni att det går att hyra eller låna en sådan här maskin istället för att köpa en? antar att jag inte har sådan tur att någon boende i göteborgstrakten faktiskt har en sådan här och har lust att hyra ut den?

tack!

När det gäller såna där apparater tror jag att det smartaste sättet att hyra dem är att köpa dem och sälja dem när man är klar. Då slipper man också tidspressen. Sannolikt blir det också billigare. Företag som hyr ut fotoutrustning kräver dessutom ofta att man har företag.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto