Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Svalo

Medlem
Vet inte om detta är rätt forum, men jag har en Nikon F801 som samlar damm, och funderar på om det skulle vara mödan värt att testa den med en diafilm, och sen scanna in dem med en bättre scanner. (Mörkrum är för jobbigt.) Känns tråkigt att bara ha den liggande, jag hann knappt använda den innan jag blev digital. Är det ö.h. några bildmässiga vinster med detta - jämfört med min Nikon D80?

Vet inte om detta är rätt forum, men jag har en Nikon F801 som samlar damm, och funderar på om det skulle vara mödan värt att testa den med en diafilm, och sen scanna in dem med en bättre scanner. (Mörkrum är för jobbigt.) Känns tråkigt att bara ha den liggande, jag hann knappt använda den innan jag blev digital. Är det ö.h. några bildmässiga vinster med detta - jämfört med min Nikon D80?

Hej !
Med 45 år som fotograf "i ryggen" så kan jag utan att det blir allt för mycket "storm" påstå att diafilmen står sig mycket bra även idag.Jag arbetar både analog om digitalt.Att skanna in dia är heller ingen större svårighet. Om du undrar över framkallning så finns den möjligheten kvar. Om inte annat så arbetar jag med att framkalla och kopier analog film. Från s/v till dia.Jag har ett proffslabb. Så skulle du behöva framkalla eller skanna diafilm är du välkommen.

Jag funderar lite i samma bana, men vad skall man ha för scanner? Det känns som allt antigen är snordyrt eller väldigt dåligt. Idag fotar jag av negativen mot ljusbrodet med macroobjektiv - känns lite primitivt...

En liten grej som inte alls har med din fråga att göra men kanske kan vara nyttig att veta. 801:an hade en rejäl svaghet, bottenplattan. Skruvar du på en för lång stativskruv går den rakt igenom botten och in i kretskortet. Har själv gjort det för masor med år sedan. Det blev ganska dyrt.
Angående scanner har jag en Epson 700 som funkar bra.
Lycka till!

En liten grej som inte alls har med din fråga att göra men kanske kan vara nyttig att veta. 801:an hade en rejäl svaghet, bottenplattan. Skruvar du på en för lång stativskruv går den rakt igenom botten och in i kretskortet. Har själv gjort det för masor med år sedan. Det blev ganska dyrt.
Angående scanner har jag en Epson 700 som funkar bra.
Lycka till!
Lät inte kul med bottenplattan, det är ju annars en kamera med bra rykte. Ska kolla Epson 700, jag har redan Epson 2480 men den räcker inte till för dia tycker jag. Det bildades liksom vertikala ränder i bilden som blev fullt synliga i utskriftstorlek.

Att fota med dia och sen scanna in dem i datorn när man redan har en bra digitalkamera låter lite galet. Självklart för gamla diabilder men för nyfotografering? Never. Bara mer jobb utan några kvalitetsvinster alls.

Att fota med dia och sen scanna in dem i datorn när man redan har en bra digitalkamera låter lite galet. Självklart för gamla diabilder men för nyfotografering? Never. Bara mer jobb utan några kvalitetsvinster alls.

Så, jämfört med en systemkamera på 10-12 mp, är det inga vinster vad gäller upplösning eller annat?

Du missade att det faktist är roligt ibland - allt man gör måste inte vara helt logiskt....

Reflecta 3600 och 7200 är hyfsat bra filmskannrar. Dom har filminlägg som på en förstoringsapparat. Känns nästan som att jobba i mörkrummet. Och dom är inte så dyra. Plustek 7500 verkar ge ungefär samma bildkvalitet, vad jag sett. Jag har dock inte använt den själv. Att skanna småbild med flatbädd tycker jag är meningslöst.

Du missade att det faktist är roligt ibland - allt man gör måste inte vara helt logiskt....

Förvisso, men nu frågade trådskaparen efter "bildmässiga vinster", inte nöjesfaktor. Därför håller jag med Björn Öst. Några vinster i bildkvalitet kommer du inte att göra annat än med en riktigt dyr scanner (de modeller som det har tipsats om här håller enligt min mening inte måttet).

Jag har själv en så gott som oanvänd Canon EOS 3, köpt strax innan jag "blev digital". Inget att gräma sig över, bara att gilla läget och den digitala fotografins möjligheter.

Förvisso, men nu frågade trådskaparen efter "bildmässiga vinster", inte nöjesfaktor. Därför håller jag med Björn Öst. Några vinster i bildkvalitet kommer du inte att göra annat än med en riktigt dyr scanner (de modeller som det har tipsats om här håller enligt min mening inte måttet).

Jag har själv en så gott som oanvänd Canon EOS 3, köpt strax innan jag "blev digital". Inget att gräma sig över, bara att gilla läget och den digitala fotografins möjligheter.
OK, det innebär alltså att om jag lämnar in diorna för proffsskanning på en svindyr maskin så får jag vinster i bildkvalitet?

OK, det innebär alltså att om jag lämnar in diorna för proffsskanning på en svindyr maskin så får jag vinster i bildkvalitet?

Möjligt, men det beror på flera faktorer, som till exempel vilken film du använder och hur bra labbet gör scanningen. Jag tror dock knappast att eventuella kvalitetsvinster är så pass märkbara att det är värt mödan och pengarna. Men det kan förstås bara du själv avgöra - skjut en film och välj ut ett par bilder och testa. Fota samma motiv vid samma tillfälle med din digitala kamera och jämför sen.

Möjligt, men det beror på flera faktorer, som till exempel vilken film du använder och hur bra labbet gör scanningen. Jag tror dock knappast att eventuella kvalitetsvinster är så pass märkbara att det är värt mödan och pengarna. Men det kan förstås bara du själv avgöra - skjut en film och välj ut ett par bilder och testa. Fota samma motiv vid samma tillfälle med din digitala kamera och jämför sen.
Bra idé, jag gör så!

Ta gärna några bilder med kort skärpedjup eftersom det är där de största skillnaderna kommer att synas.

Det är inte tekniskskiftet från en digital sensor till film som är det viktiga i det här fallet utan att kamerorna har olika bildformat. I den avgränsade frågan om kort skärpedjup kommer du därför att få samma fördelar med den gamla trotjänaren som med ett digitalkamerahus med småbildssensor.

Större möjligheter till kort skärpedjup handlar ju dessutom i högsta grad om just BILD-mässiga vinster:)

Scanna film är trevligt som sagt, och bra blir det men det är ganska tidsödande. Det blir ganska arbetssamt om man plåtar väldigt många bilder men ändå är noggrann med slutresultatet. Det passar mer för den noggranne som gärna sitter några timmar och filar på den perfekta bilden och den perfekta kopian(förstoringen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar