Annons

Scanna dia i mellanformat för Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

thompson

Medlem
Har precis inhandlat en Epson 4990 och känner mig helt vilse bland pixlar och bildformat. Har hittat en del matnyttiga diskussioner här i forumet, men ingen som har direkt bäring på det som jag vill göra. Ställer därför en konkret fråga, och hoppas på att någon vill hjälpa mig att komma igång.

Alltså: hur ska jag göra om jag vill scanna in en diabild i mellanformat och lägga ut den på Fotosidan? Dvs: vilken upplösning ska jag scanna in i? Vilket bildformat ska det vara? Hur stor ska bilden vara efter scanningen? Ska jag göra något med bilden i Photoshop innan jag lägger ut den?

800x800 pixlar eller där omkring räcker långt för att få en bild som passar bra in. Fotosidan tycker om JPEG och som inte är störr än 250 kbyte.

För bästa resultat, skanna i någorlunda hög upplösning även om slutmålet är en liten bild.

Din skanner har väl 4800 ppi i upplösning. Jag skulle skanna i minst 1200 ppi vilket ger en bild på 20 MB och 2600x2600 pixlar från 6x6. Fast sannolikt skulle jag hellre skanna i 2400 ppi, jag föredrar att skanna en gång och sen arkivera originalskanningen för framtida syften.

Sen gör du färgkorrigeringar, duttar damm och fixar kontrast och dylikt i Photoshop på den stora bilden. Skala sen ner den till den storlek du vill ha den på fotosidan, t ex 600x600 pixlar och lägg till sist på skärpa med oskarp mask.

Det är bara vi på fotosidan som är så formellt korrekta att vi skriver ppi. De flesta tillverkare anpassar sig efter vad vanligt folk säger och skriver istället dpi, även om det egentligen är felaktigt.

I det här fallet menar vi samma sak.

Om jag alltså scannar in i 2400 dpi och med en målstorlek på 800x800 pixlar, blir det rätt då? Här finns en inställning som heter skala också, ska det vara 100 % där?

Eller ska målstorleken vara original?

En annan fråga: i Photoshop kan man välja mellan att spara som... eller att spara för webben. Vilket ska man göra?

Är pinsamt medveten om att diskussionen ovan innehåller åtminstone en idiotfråga från min sida. Har lyckats komma till klarhet om ett par saker sedan jag ställde den.

Något som jag däremot inte förstår är detta:
När jag scannar in med 2400 dpi får jag fram en JPEG-bild på 5187x5187 pixlar. Enligt scannerprogrammet borde detta ge en bild som är 77 MB. Men bilden som jag får fram är bara på 1,6 MB. Hur kan detta komma sig?

Du kom till rätta med upplösningen alltså? Det låter så på pixeldimensionerna, 5187x5187 låter helt korrekt för att vara skannat i 2400 ppi.

77 MB är den teoretiska storleken för okomprimerat bitmapdata i 8 bitar. Sparar du som okomprimerad tiff kommer den att bli så stor. Du har säkert sparat i något komprimerat filformat som t ex jpeg.

1,6 MB är däremot oroväckande lite. Då har du nog använt ganska aggressiv jpeg-komprimering. Bäst är att du behåller filerna som tiff eller psd tills du är helt klar med dem. Jpeg-komprimeringen förstör nämligen kvaliteten varje gång du gör någon ändring och sparar om filen.

När du är klar och bilden är nedskalad till rätt storlek och skärpt med oskarp mask använder du Photoshops "Spara för webb" för att exportera en jpeg i lagom komprimering för fotosidan.

Har nu lagt ut min första bild på Fotosidan.

Scannade in med 1200 dpi, skalade ner den till 600x600 pixlar i Photoshop och skärpte med oskarp mask (knepigt att avgöra vilka värden som var de rätta när det gäller det senare).

Men jag tycker att det verkar som om bilden inte går att förstora upp. Stämmer det? Har jag gjort något fel?

Det är helt rätt. Om du håller dig under 600 pixlar i längsta dimensionen får du ingen förstora-länk.

Gör du en bild som överstiger 700 pixlar får du förstoralänken, men då kommer i gengäld den första versionen besökarna ser att vara en automatgenererad bild med dålig skärpa. Det är en avvägning man får göra när man lägger ut. Många klickar aldrig på förstora.

Thomas: Grattis till nya scannern. Jag skulle gärna byta till en sådan. Jag har "bara" 4870.

När jag ska lägga upp något på fotosidan scannar jag bilden i ungefär det dubbla antalet pixlar och i 16 bitar färgdjup för att kunna göra justeringar i bilden innan jag skalar ner den och skärper den. Det är lättare att fixa smådetaljer när man har högre upplösning.

Ett bra riktvärde på oskarp mask är 100%, radie 0,4, tröskelvärde 0.

Om bilden inte har sRGB som färgprofil konverterar jag till denna.

Jag gör mina bilder 600 pixlar stora på den längsta sidan för att undvika konstiga färger och oskärpa pga nerskalningen på fotosidan.

Sedan använder jag funktionen "spara för webb" när jag bestämmer storleken på jpeg-filen. Jag brukar sikta på 248 KB då fotosidan klagar när jag gör den 250 KB. 250 KB är generöst när bilderna är max 600 pixlar. Ofta räcker det med mindre filer.

300 dpi för trycksak

när jag levererar till kund för tryck sak så scannar jag alltid 300 dpi och 24*30 det håller fint för mina dior

mvh
f

Lånar denna tråd en liten stund...
En fråga ang. "Spara för webb"; När jag använder detta komando och sedan kollar på bilden utanför Photoshop är färmättnaden en helt annan än bilden i photoshop! Hur hanteras profilen AdobeRGB när jag "sparar till webb". Vill ju behålla resultatet från PS!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar