Annons

Scanna dia - effektivaste tekniken?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag har nyligen inköpt en begagnad HP Photosmart S20 och är nöjd med mitt köp, men har lite svårt att få till skärpan i bilderna.

Frågan är hur man ska förbättra bilden. Bör man bearbeta den i den mjukvara som tillhör scannern eller ska man använda sig av Photoshop för bästa resultat. Sen tror jag också att ordningen man utför denna "process" ska ha betydelse, alltså i vilken ordning man utför storleksändring, oskarp mask o.dyl.

Har vi någon erfaren här? =)

Är det en flatbäddsscanner så får du nog leva med det, fast Canons nya flatbäddare ska vara lika skarp som en filmscanner. (Har inte själv testat den)

Lägg alltid oskarp mask sist, alltså på den färdiga bilden.

Köpte en Epson 2450 och har scannat lite 6x6 dia med den. Den har upplösning 2400 på papperet men i praktiken lönar det sig inte att köra mer än 1200. Om du vill ha användbart resultat från småbild dia så gäller tyvär bara en riktig dia scanner. Förmodligen för svårt att få till mekanisk precision på billiga plastiga flatbäddscanners.

P-O

David, en bra inskanning är a och o för att kunna arbeta vidare i Photoshop. Man kommer inte undan det ena eller de andra.

HP20:s mjukvara är inget vidare. Det gäller de flesta skanners. Det finns ett mycket bra skanningsprogram (som fungerar med HP20) på: www.hamrick.com och kallas "Vuescan". Det fungerar med en hel uppsjö skanners och är bättre än det mesta vad gäller att få den första bra inskanningen. Man får leka lite med parametrarna, men det är värt.

Man kan testa det kostnadsfritt och det kostar inte så mycket att köpa om man vill använda sedan. Jag använder det med Epson 2450, Minolta filmskannern och jag känner någon personligen som använder det med HP20.

Helt rätt.
Jag använder också Vuescan och det gör jobbet lättare. Men grunden är densamma, det blir inte bättre upplösning än andra program. Bara bättre färghantering. Skall man ha användbar upplösning (skriva ut A4 eller större) från småbilds dia/neg så finns det knappast flatbäddscanners som klarar det. Nånstans 3-4000 "riktiga" dpi behövs.

P-O

HP20 är en filmskanner med 2400dpi inte en flatbädds. Det räcker gott till en A4 utan vidare. Jag använde en sådan i över ett år, tills dess blixten slog ut den och allt annat av elektronik i huset i august.

Men tillbaka till frågan om skärpning. Det flesta säger att man ska göra det i Photoshop. Man förlorar en del med oskarpmasken och gör man det redan vid inskanningen, kan man aldrig få tillbaka det. Även digitala kameror i den övre klassen tar rätt "suddiga" bilder i utgångsläget och det är samma sak där; gör hellre förbättringen i Photoshop istället för kameran. Photoshop har mer sofistikerade rutiner än mjukvaran i drivrutinerna för skannern och kameran.

Jag föredrar att så långt det är möjligt (i mitt fall allt utom dammborttagningen och ibland exponeringskontrollen) göra alla behandlingar av bilden i Photoshop, då har man mer kontroll på hur och hur mycket, och man kan ångra utan att behöva scanna om. De flesta saker är precis samma, och fotoaffärn gör det smidigare.

Jag brukar också göra allt i Photoshop. Men min diascanner Minolta Dual III har en rad funktioner liknande dem i Photoshop som skall tydligen användas före inscanningen.
Jag tycker jag ser resultaten bättre i Photoshop. Tillsammans med scannern leveras även Photoshop Elementär so räcker långt.
Varför har den egentligen sådana
"pre-funktioner"?

Anledningen till att dessa funktioner finns i scanner programvaran är för att man ska kunna jobba med bilderna utan att behöva Photoshop. PS kostar som sagt en helt del pengar och alla har inte råd med den.

Generellt om man har Photoshop är att ställa scannerns inställningar på default, det enda man justerar är fokuseringen om man har en scanner som hanterar manuell fokusering dvs. Därefter gör s allt arbete i PS, levels, usm etc etc.

Ju bättre dia orginal desto mindre behöver man göra i PS.

Tack Dan!

Jag förstår. Då var det ju bonus att det i skannerpriset ingick "Photoshop Elementär". Det var kanske inte tanken från början.

Tack för alla erfarna kommentarer till svar!! Beklagar Daniel R. för det med blixten. Antar att det blixtrade rejält om dig sen =)

Som sagt tack, men fortsätt gärna med fler idéer!

/David

En viktig anledning till att man har inställningsmöjligheterna i skannerprogrammet är att man där kan utnyttja hela färgdjupet i skannern. Så fort du för över bilden till ett annat program förlorar du annars detaljer på grund av omvandlingen till 24-bitars färgdjup (effekten brukar kallas för posterisering).

Detta gäller inte om man har ett bildbehandlingsprogram som kan hantera 48-bitars färgdjup, ex. fullstora Photoshop.

Jag har tidigare skrivit en artikel i ämnet för ett annat forum, den finns att läsa på http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion9.html.

/Daniel

Ps. Bilderna i artikeln är skannade med en HP Photosmart Scanner (föregångaren till S20 modellen som omnämndes i inledningen av denna tråd).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar