Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scanna 120 s/v negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikg2

Medlem
Hej har själv en canon 8800 som jag scannar 120 färg med. Men nu har jag ett par hundra s/v negativ. Finns en scanner i motsvarande prisklass/ kvallitet?
Finns det någon som har något att sälja/hyra ut eller kan tänka sig scanna ett par hundra?
Bor i Norra Stockholm

Hmmm... Kan du förtydliga anledningen till att du inte vill använda den scanner du har till dina svartvita negativ?

Jag använder en 8600 till både dia, neg färg och s/v med samma medelmåttiga resultat över hela linjen. Det tar lika lång tid oavsett vad jag scannar. Så jag förstår inte riktigt frågan:)

/björn

Hmmm... Kan du förtydliga anledningen till att du inte vill använda den scanner du har till dina svartvita negativ?

Jag använder en 8600 till både dia, neg färg och s/v med samma medelmåttiga resultat över hela linjen. Det tar lika lång tid oavsett vad jag scannar. Så jag förstår inte riktigt frågan:)

/björn

Jag får det inte att fungera med min 8800F. Finns inget negativ S/V läge. Och provar jag "hittar den inte filmen"

MVH Fredrik

fina bilder, men måste jag köpa photosop nu?

Jag har en 8800f och nog går det att skanna svartvit; faktum är att skannern klarar av svartvit betydligt bättre än färg. På min blogg kan du se lite exempel: http://mudride.com/blogg/?p=1713

Jag använder Silverfast (som följer med skannern) som plugin i Photoshop. Klockren duo.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Fina bilder,
Tack för svar.
Bilderna är arv efter far som hade en rolliflex och sköt s/V på 40 talet.
Måste jag köpa någon "riktig" photoshop nu?
MVH Fredrik

8800 sw

Kolla om det går att installera Silverfast som ett fristående program.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Hej igen
Har hittat skivorna Photoshop elements 5.o och silverfast kommer med 8800.
Sedan dess har jag fått ny dator med windows 7.
Skall jag köra med photoshop eller silverfast för att invertera och göra S/V?
Eller som du skriver SF som plugin i Photoshop elements 5.0?
Erfarenheter med windows7?
MVH Fredrik

Hej igen
Har hittat skivorna Photoshop elements 5.o och silverfast kommer med 8800.
Sedan dess har jag fått ny dator med windows 7.
Skall jag köra med photoshop eller silverfast för att invertera och göra S/V?
Eller som du skriver SF som plugin i Photoshop elements 5.0?
Erfarenheter med windows7?
MVH Fredrik

Jag använder skannern tillsammans med PSCS3 på min desktop och jag tror att Silverfast installeras som plugin till PS. Skriver just nu på en laptop som har xp och som jag ska installera skannern och Silverfast på lite senare. Ev ska jag installera Win7 på den innan. Microsoft erbjuder just nu Win 7 för tre datorer i familjen för knappt 1300 och förr eller senare så måste man ju byta operativsystem om datorerna har lite livslängd kvar.

Canons programvara gör enligt min mening lika bra arbete som Silverfast men uppför sej bättre. Inställningarna kan dock vara lite svåra att hitta och det gäller att kryssa bort så mycket automatiska funktioner som möjligt. Gör i övrigt så lite inställningar som möjligt i skannerprogramvaran/silverfast som påverkar tonskalan, bättre att göra allt i PS, inklusive invertering och svv-konverteringen. Möjligen har ett av programmen en inverteringsfunktion som man kan använda så bilden kommer upp som positiv efter skanningen.

Om du har råd tycker jag att du ska köpa senaste versionen av PS Elements så att du får tillgång till verktyget kurvor, visserligen i förenklad form, men utan kurvor tycker jag att det är svårt att få till bra tonskala. Har själv Elements 5 på en äldre laptop och det känns väldigt begränsat utan kurvor. Fortsätter du med Elements 5 kan du naturligtvis prova dej fram med det kurvverktyg som erbjuds i skannerprogramvarorna.

Silverfast är ett medföljande scanningsprogram, inget bildredigeringsprogram som photoshop. Silverfast används istället för Canons egna scanningsprogram. Silverfast är mycket bättre än originalprogramvaran från Canon (min erfarenhet), så den är rekommendabel att använda. Det går att scanna antingen i färg eller svartvitt, bara att välja. Men kör du i svartvitt så kan man ställa in scannern efter den film man använder, Tri-X, Plus-X, T-max, Hp5 osv. Jag har Widows 7 och både Silverfast SE och Elements 5.0 funkar utmärkt.

Senast ändrad:
Silverfast är ett medföljande scanningsprogram, inget bildredigeringsprogram som photoshop. Silverfast används istället för Canons egna scanningsprogram. Silverfast är mycket bättre än originalprogramvaran från Canon (min erfarenhet), så den är rekommendabel att använda. Det går att scanna antingen i färg eller svartvitt, bara att välja. Men kör du i svartvitt så kan man ställa in scannern efter den film man använder, Tri-X, Plus-X, T-max, Hp5 osv. Jag har Widows 7 och både Silverfast SE och Elements 5.0 funkar utmärkt.

Har du sett de här verktygen i Canoscan?

Bilderna nedanför är 100% utsnitt ur ett 6x6 neg (Plus-X pan) skannat i 1200dpi. Emaljskylten är gul med svarta bokstäver. Inte allra bästa kvalite på neget, jag skannade ett som jag tog med min gamla slitna Ikoflex för en del år sedan. Tyvärr läckte den in ljus någonstans och slutaren (Compur Rapid) krånglade och plötsligt ställde sej vidöppen i slutet av söndagspromenaden en vinterdag så det blev bara några anständiga neg. Vilket som är vilket framgår av bokstaven i hörnet. Ingen redigering är gjord, alla "hjälpsamma" funktioner är avstängda i programmen.
Min erfarenhet är att båda programmen gör ett bra jobb, men Canoskan krånglar mindre och konstigt vore det annars.

Bilagor

• CanoScan.jpg
    CanoScan.jpg
    60.8 KB · Visningar: 454
  • Canoscan-2 copy.jpg
    Canoscan-2 copy.jpg
    70.3 KB · Visningar: 448
  • Silverfast-7.jpg
    Silverfast-7.jpg
    75.4 KB · Visningar: 450
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar