Annons

Scanjet 5370 och dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem en massa dia slides från min farmor och farfars arkiv för att jag skulle se om det överhuvudtaget var möjligt att få fram digitala bilder i godtagbar kvalité men jag kan direkt säga att det inte är någon höjdare.

Jag scannade i 1200Dpi vilket är det högsta som denna scanjet klarar av. Men högsta upplösning blir ändå inte mycket mer än 1024x768.
Det är ganska lite och jag skulle jättegärna vilja ha upp upplösningen en bra bit över 1600x1200 (vad nu detta skulle innebära i DPI)

Vad ska jag köpa istället för att arkivera några hundra dia-slides i datorn? Ska jag köpa en filmscanner a la Dimage Scan Dual IV eller finns det andra alternativ? Jag har läst genom en massa trådar och bildat mig en uppfattning om vissa saker man ska tänka på.

Denna bild är scannad med scanjeten och det blev som sagt ingen höjdare. Det enda som är gjort är auto-levels i PS. Ser i och för sig bra ut i detta lilla format men blåser man upp den i 100% (ca 1024x768) så¨ser det inte bra ut.

Bilagor

• aschan1968_1.jpg
    aschan1968_1.jpg
    36 KB · Visningar: 234
Jag har haft denna skanner. Resultatet borde bli bättre än så här om originalet är OK. Är originalen riktigt skarpa? Kolla i lupp eller projektor.

Originalet är faktiskt väldigt skarpt enligt min mening. Har bara möjlighet att kolla mot lampa men det ser mycket skarpare ut än den digital kopian.

Det ser inte så lyckat ut.
Åtminstone en av bilderna var spegelvänd vilket kan påverka skärpan.

Jag gjorde så att jag ställde upplösningen på 300-400 dpi, förstorade output till 400-600% Detta ska ju ge en bra utskriftskvalitet ända upp till 18x24 cm (4-6 ggr). Det blev ofta ganska bra, definitivt mycket bättre än dessa bilder. Efter skanning så behöver man lägga på oskarp mask för att få fram detaljerna.

En ny Minolta Dual III kostar 3000 kr på Scandinavianphoto, den är mycket bra.

Det finns också många begagnade på www.blocket.se och cyberbörsen (cyberphoto)

Lycka till // J O

Sliter upp denna tråden igen eftersom jag ännu inte haft pengar att investera i en diascanner och drog än en gång upp min scanjet 5370. Denna gång med programvaran VueScan istället för HP's egen Precision Scan. Med Vuescan ser det ännu värre ut. Vet inte riktigt vad jag gör för fel. Kanske är min scanner så pass dammig och i dåligt skick men det borde ju bli lite bättre.
Nu är denna bilden med vattenstämplar eftersom det är en utvärderingsversion men ni ser ju iallafall den dåliga kvalitén. Och så här dåligt ser det inte ut på en projektor. Dian är bara några år gammal och lagrad optimalt.

Att tillägga är att i 100% så är det vertikala färgstreck över hela bilden, samt en massa fula pixlar.

Bilagor

• crop0003.jpg
    crop0003.jpg
    22.9 KB · Visningar: 150
Lionheart skrev:
Sliter upp denna tråden igen eftersom jag ännu inte haft pengar att investera i en diascanner och drog än en gång upp min scanjet 5370. Denna gång med programvaran VueScan istället för HP's egen Precision Scan. Med Vuescan ser det ännu värre ut. Vet inte riktigt vad jag gör för fel. Kanske är min scanner så pass dammig och i dåligt skick men det borde ju bli lite bättre.
Nu är denna bilden med vattenstämplar eftersom det är en utvärderingsversion men ni ser ju iallafall den dåliga kvalitén. Och så här dåligt ser det inte ut på en projektor. Dian är bara några år gammal och lagrad optimalt.

Att tillägga är att i 100% så är det vertikala färgstreck över hela bilden, samt en massa fula pixlar.

När jag ser din bild, har jag bara en lösning på ditt problem: köp en Konica Minolta Scan Dual IV. I och för sig skulle jag rekommendera en Scan Dual III, eftersom jag har en sådan själv, men den är numera utgången ur sortimentet. Då kan du sluta scanna dia och negativ med din gamla HP, som är en flatbäddsscanner. Använd den hellre till stora bilder eller tidningsartiklar.

Har en HP Scanjet 5370C och tycker som du att den är ganska kass på färgdior. I mitt fall är det inte skärpan som är problemet utan mer att färgerna inte håller måttet.

Däremot har jag scannat en hel del svartvit neg. som den hanterar hyggligt.

Jag anväder också en 5370 och den är ingen höjdare för dia bilder i småbildsformat. Men jag scannar ändå in en del småbildsdia, mest för att ha dom som "titta på" bilder när man är bort till nån. Ett bekvämt sätt att visa bilder istället för att släpa på all utr. Men till mellanformat går det rätt bra. Svartvitt mellanformat är det mesta som jag gör och där tycker jag den duger till mig. Ännu. Men ingen scannad bild slår ännu ett dia på duk eller en papperkopia svartvitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar