Annons

ScanDisk Ultra II 2.0 GB vs ScanDisk Extreme III 4.0 GB

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Jag är ägare till KM D7D med ScanDisk Ultra II 2.0 GB.

Hade behov av ytterligare minneskapacitet och kunde inte hålla mig, det blev ScanDisk Extreme III på 4.0 GB.

Nu inställer sig naturligtvis frågan, hur mycket snabbare är Extreme vs Ultra?

Har genomfört en högst ovetenskaplig test genom att hålla nere avtryckaren och mäta hur lång tid behöver kameran för att tömma bufferten som innehöll 10 RAW-bilder i samtliga fall.

Det tar drygt 3 sekunder innan slutaren stoppar och från denna tid tills röd lampa som indikerar att kameran skriver till minneskortet tog det 17 sekunder. Det tar alltså 14 sekunder att tömma minnet. Genomförde detta tre gånger och fick samma värde alla gånger.

Med Ultra-kortet var värdena 3 sekunder och 20 sekunder, 17 sekunder för att tömma minnet på 10 RAW-bilder.

Vad säger nu detta? Bara att Extremkortet är 21% snabbare trots att KM D7D egentligen inte ska kunna dra nytta av den snabbheten.

Avdelning värdelöst vetande ... / Jan-Olof

PS. För den som undrar, det skiljde 400 kr mellan Ultra och Extreme, 1.700 resp 2.100 kr!

PPS. Varför jag valde 4 GB? Passar storleksmässigt på en DVD!
 
Jag kan inte svara på din fråga, men vill bara säga att det heter SanDisk, och inte ScanDisk :)
 
Vickeee skrev:
Jag kan inte svara på din fråga, men vill bara säga att det heter SanDisk, och inte ScanDisk :)

Tack för den upplysningen, hade kunnat ta gift på ... tvungen att titta efter.

Man lär så länge man lever / JOL
 
Fler som gjort lite amatörtester här på sidan. De kommer fram till samma sak. Det är INTE 100% snabbare att ha ett Extrem III.

För oss vanliga dödliga räcker Ultra II lååååångt.
 
bandola83 skrev:
Fler som gjort lite amatörtester här på sidan. De kommer fram till samma sak. Det är INTE 100% snabbare att ha ett Extrem III.

För oss vanliga dödliga räcker Ultra II lååååångt.

Är glad att jag kunde mäta upp någon skillnad alls. Dyxums test visar ju på ändå bättre siffror, 53% snabbare med Extreme III 4GB vs Ultra II 2GB.
 
Siffrorna från dyxum.com är inte från något test som dom har gjort, det är användare som mätt och skickat in sina resultat (du ser i kolumnen längst till höger hur många som bidragit), så man ska kanske inte lita på att det är 100% rätt, även om det borde vara på ett ungefär.
 
Grubbla inte för mycket på minneskorten och dess snabbhet. Grubbla hellre på vilka bilder ni vill göra...

I det grubblandet grubblar jag så sakta att alla minnestyper springer om mig.
 
Den sanna kärleken ...

Det är med bilder som med kvinnor - rätt som det är står den/hon där och du kan vara lycklig om du vet hur det gick till.

/ ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.