ANNONS
Annons

Scandinavians datorer...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör DELL, hemma & på jobbet. Är mycket nöjd och har inte haft speciellt mycket problem förutom lite nu på slutet med tidigare nämnad Optiplex GX280 modeller. Problemet är dock inte DELLs helt och hållet, det blir såhär med jämna mellanrum, moderkorten har utvecklats och Windows XP (som de flesta kör idag) behöver lite extra drivrutiner för att alla komponenter skall fungera... är det problem med dessa drivrutiner kan man få konstiga fel.

Jag är helr beroende av mina datorer och skulel aldrig köpa något annat än märkesmaskiner, jag behöver inte åka till Kista och köpa reservdelar, DELL kommer gladligen hem till mig och lagar min dator på platsen.

Tänk dock på att det inte bara är datorn som kostar, när man fotar helt digitalt så behövs det en del tillbehör runt om som kan vara ganska dyra.

- UPS för batteribackup av systemet, minskar risken för fel på datorn orsakade av elfel (gäller väll främst villor på landet) men skyddar även datorn vid strömavbrott så att allt kan stängas ner ordentligt, eller spara den där bilden man jobbat med en stund utan att spara.
- Backup, en backuplösning som man snabbt och smidigt kan lägga över alla bilder på och förvara säkert. Detta börjar ju bli ett problem nu när man får bilder som växer, jag kör Iomegas REV enhet, ganska dyra skivor men väldigt snabba och smidiga. Jag har även en USB disk som jag kopierar ut allt på en gång/vecka och sedan kopplar ur... sen för säkerhets skull kopieras alla mina ändringar under dagen till en annan dator i huset.

Jag har dock aldrig tappat en disk i mina DELL maskiner, däremot externa USB diskar, därför använder jag inte dem som enda backup.

Kalle_B skrev:
Att den lokala databyggaren i regel levererar bättre datorer ån HP, Dell, Compaq, Acer osv osv är inte särskilt konstigt. Själv slutade jag köpa dessa datorer redan -93 och har sedan dess byggt samtliga mina datorer själv.

Förklara..

/Peter

Märkesdator eller inte det är frågan och det finns ju både för och nackdelar med båda valen men man får i regel mer för pengarna om man går till en datorbutik och ber dom sätta ihop ett paket som innehåller samma saker som t.ex. en Dell.
Jag kan rekommendera både JME Data (www.jmedata.se) och Optimistic Solution (www.styggapojken.com) som båda har bra och prisvärda grundpaket som man kan bygga på vidare om man vill. Dessa system är ju dessutom anpassade så att delarna fungerar bra ihop med varandra.

/D

För att en dator skall vara bra måste enligt mig dessa saker uppfyllas:

Prestandan
Kvaliten
Service

En Dator från lokala datoraffär är i princip alltid "up to date" eftersom den består av olika komponenter som ständigt uppdateras eftersom deras lagerhållning är minimal.
Som sitter inte på olika Datorserier med inköpta komponenter för miljoner som ska krängas.

Du har 100% koll på vad för komponenter du vill ha i din maskin. Du kan tex köpa ett moderkort som du tror är någorlunda framtidssäkert för uppgraderingar. Du kan skaffa ett specifikt ljudkort som du vet inte kommer krocka med ditt andra ljudkort som skall inhandlas eftersom du ska redigera musik tex. Du har mao total koll.

Kvaliten är precis som du vill ha den.

Servicen är oftast direkt. Ringer du så fixar dom din dator eller så skaffar du bara det som fattas någon annan stans.

Detta är ialla fall det jag kommit fram till, alla är vi olika annars hade ju alla företag gått i konkurs ;)

Slutsats:

Märkesdator
+ Du får en fungerande dator från början utan att behöva ha någon förkunskap om datorbygge etc.
+ Modellen är troligtvis skapligt testad.
+ Ser oftast enhetliga och bra ut rent visuellt.
+ I synnerhet stabila.

- Du har inte full kontroll över vilka komponenter du får (du väljer oftast en typ av modell och kan bara välja till och ta bort vissa komponenter).
- Oftast dyrare (du får betala för bl a testning och design).
- OM olyckan inträffar finns stor risk att specialkomponenter krävs vilket ger dyrare reparation och längre leveranstid.

Hemmabygge
+ Du får precis den prestanda du vill ha.
+ Har du väl lärt dig bygga den en gång kan du lätt byta ut delar själv i framtiden.
+ Bygger du själv får du mer kunskap om hur en dator fungerar och blir inte "lurad" lika lätt av säljare.
+ Blev inte datorn så tyst som du önskade kan du lösa det när som helst i efterhand.

- Köper du alla delar löst kan du aldrig vara 100% säker på att hårdvaran passar ihop.
- Kräver en del förkunskaper om du är nybörjare (skydda komponenter mot statisk eletricitet etc).
- Vissa processorer är förpackade med urdålig fläkt och kan i vissa fall behöva bytas direkt.

Hybrid (butiken bygger datorn)
Ingen erfaranhet av detta men jag kan tänka mig att man först ser det som det bästa ur två världar men att det är lätt att bli "lurad" av försäljare.

Det var mina tanker såhär på eftermiddagen. Någon annan kan ju fylla i och förändra som denna önskar.

jimh skrev:
Jag kommer aldrig mer att köpa en märkesdator.

När åskan slår ner och nätaggregatet brinner upp (har hänt mig med en Dell och en Compaq och pappsen med en Dell) är det tusenlappar och en enda leverantör som gäller. Med en HPD-dator kan jag åka till Kista Galleria kl 21 på en söndagkväll och köpa ett nytt aggregat för 200 kr.

Att standardminnen passar i märkesdatorer är inte heller självklart. Skulle i helgen uppgradera pappsens Dell och då visade det sig att jag var tvungen att uppgradera bioset för att kunna använda annat än dellminnen. Och det bioset släpptes ett par år efter datorn.

Fläktar är ren förbrukningsvara, det behöver inte gå mer än något år innan de börjar låta. I Dells datorer sitter specialfläktar med en dellspecifik typ av givare. Återigen, höga priser och bara en leverantör.

Så aldrig mer en märkesdator för mig. Scandinavians burkar verkar ju vara HPD så de är säkert bra. Dock verkar de vara lite dyra. Har du ingen liten lokal datorbutik i närheten Tony? Går du dit med specen på scandinaviandatorn kan de säkert bygga ihop en maskin för lägre pris. Och då har du dessutom skapat en relation till dem inför framtida hjälpbehov.

Jag trodde att det var blixten som slår ner :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar