ANNONS
Annons

Scandinavian photo - Lager på 5 kvm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Skulle köpt ett nytt system för ett par dagar sedan med det vanliga krimskramset, bara för att upptäcka att 2/3 av det jag ville ha var slut och fanns ej i lager. Vad är det frågan om?

Vill helst handla därifrån för att jag gillar deras service när jag var inne i butiken. Känns skönt att veta att man har nånstans att gå om nånting strular, men nu börjar jag tveka. Har mailat dom angående när de får in nytt, säger de 2 veckor handlar jag någon annanstans. Är det acceptabelt att 2/3 av det man tänker handla ska vara slut?

Om de ska kunna hålla samma priser som andra leverantörer, som inte har ett flertal butiker och tiotals anställda, så är det väl ganska rimligt?

Med tanke på hur snabbt det dyker upp nya källarföretag och e-bayförsäljare måste de kunna hålla lager och rimliga priser. Ibland stämmer inte lagersaldon, och ibland tar saker slut.

Jag handlar, precis som du, gärna på Scandinavian. Dels för att de har relativt kunnig personal, stort utbud och man kan klämma på prylarna innan man köper. Ibland har man otur och prylarna är slut.

Martin-B skrev:
Är det acceptabelt att 2/3 av det man tänker handla ska vara slut?

Tja det avgör du väl själv om det ska vara acceptabelt. Duger inte deras utbud så får du väl byta affär? finns flera olika affärer med bra service. Spydigt svar kanske men med viss underton av vikt. Meningslöst att fråga frågor av denna form här, ingen av oss är ansvariga på Scandinavian Photo och ingen av oss bry sig värst mycket om ditt problem med lagerstatusen.

Personligen är det där jag handlar merparten av mina saker, just pgr av serveicen, att dom har oftast det jag vill ha, har dom itne det så hämtar dom hem det från deras andra affärer med leverans ofta dagen därpå. Men skulle jag tröttna på dom så finns ju andra ställen, thats it

Visst, det är alltid irriterande när prylar man dreglar över inte finns på hyllan. Men tyvärr är detta faktum ett resultat av den krassa ekonomin.

Att sitta på lager kostar deg, och i kamerabranschen blir det dessutom ruggiga summor! I takt med utvecklingen av exemplevis nät-butiker, handla utomlands, så blir de traditionella affärsidkarna i Sverige tvungna att kapa kostnader (ex. hålla lagerkostnaderna nere på ett minimum) för att kunna matcha de lägre priserna/konkurrenterna. Vi har ju ett par färska exempel i Kameradoktorn och Kungsholms Foto. Gick ju inte så bra...

Så, det är bara att gilla läget. Mammon styr även i denna bransch...

Fridens
Oscar

Beställde i onsdags morse en kamera de har i lager (över 20 styck) och de har fortfarande inte fått för sig att packa kameran och skicka iväg.
Verkar som de tagit siesta för sommaren, eller springer runt på någon fotoutställning och hummar!

Brukar normalt beställa data/foto från Dustin men de hade tyvärr inte just den kameramodellen. De är fenomenala och varorna går alltid iväg samma dag om de finns i lager, om man gjort beställningen innan 14 (tror jag det är).

Karlsson skrev:
Beställde i onsdags morse en kamera de har i lager (över 20 styck) och de har fortfarande inte fått för sig att packa kameran och skicka iväg.
Verkar som de tagit siesta för sommaren, eller springer runt på någon fotoutställning och hummar!

Brukar normalt beställa data/foto från Dustin men de hade tyvärr inte just den kameramodellen. De är fenomenala och varorna går alltid iväg samma dag om de finns i lager, om man gjort beställningen innan 14 (tror jag det är).

Skam och skandal!!! Eller rättare sagt, dagens I-landsproblem. Onsdag morgon och den är int epackad på fredag kl 8:15. Din order har alltså inte blivit packad på hela två hela dagar (kanske kortare eftersom jag inte vet när din onsdagmorgon slutar) Vad är det att gnälla över?
Om man har ordertoppar kanske man inte hinner med allt på en kvart? Studenter och konfirmationer står som spön i backen och alla vill ha en digitalkamera, inte undra på om det tar lite längre tid. Personalen vill kanske sjunga den blomstertid som alla andra föräldrar? I så fall får man väl sätta in extra personal? Extrapersonal arbetar inte gratis och andra gnäller över att allt är så dyrt.Står man inte ut med att vänta två dagar på en kamera har man beställt den för sent, då borde man ha beställt den tidigare.
Både lager och personal kostar, ska priserna vara i botten får man lov att acceptera att det inte är leverans på minuten.
Själv skulle jag vara glad över att personal i en fotobutik är fotointresserad och springer runt och hummar på en utställning. Hellre det än att behöva handla av någon finnig sjuttonårig expidit som säger "Öhh, megapixelzoom på den här..."
Själv fick jag kameran jag beställde två dagar senare, jädrans posten vad de slöar...

tettimul skrev:
Skam och skandal!!! Eller rättare sagt, dagens I-landsproblem. Onsdag morgon och den är int epackad på fredag kl 8:15. Din order har alltså inte blivit packad på hela två hela dagar (kanske kortare eftersom jag inte vet när din onsdagmorgon slutar) Vad är det att gnälla över?
Om man har ordertoppar kanske man inte hinner med allt på en kvart? Studenter och konfirmationer står som spön i backen och alla vill ha en digitalkamera, inte undra på om det tar lite längre tid. Personalen vill kanske sjunga den blomstertid som alla andra föräldrar? I så fall får man väl sätta in extra personal? Extrapersonal arbetar inte gratis och andra gnäller över att allt är så dyrt.Står man inte ut med att vänta två dagar på en kamera har man beställt den för sent, då borde man ha beställt den tidigare.
Både lager och personal kostar, ska priserna vara i botten får man lov att acceptera att det inte är leverans på minuten.
Själv skulle jag vara glad över att personal i en fotobutik är fotointresserad och springer runt och hummar på en utställning. Hellre det än att behöva handla av någon finnig sjuttonårig expidit som säger "Öhh, megapixelzoom på den här..."
Själv fick jag kameran jag beställde två dagar senare, jädrans posten vad de slöar...

Amen!

tettimul skrev:
Visst kanske det är ett i-landsproblem, och jag har kameror så jag klarar mig och blir över.
Priserna är inte i botten på Scandinavian Photo utan det finns andra som är billigare.
Lagerkostnaden minskar trots allt om de roterar ut varan ur lagret så fort som möjligt och de får pengar över till personal istället. Ett öre här och ett öre där...

Martin-B skrev:
Skulle köpt ett nytt system för ett par dagar sedan med det vanliga krimskramset, bara för att upptäcka att 2/3 av det jag ville ha var slut och fanns ej i lager. Vad är det frågan om?

Vill helst handla därifrån för att jag gillar deras service när jag var inne i butiken. Känns skönt att veta att man har nånstans att gå om nånting strular, men nu börjar jag tveka. Har mailat dom angående när de får in nytt, säger de 2 veckor handlar jag någon annanstans. Är det acceptabelt att 2/3 av det man tänker handla ska vara slut?
Beror väl till stor del på vad du har beställt!

Tidigare fotade jag enbart svartvitt med mellanformat, dom tog alltid hem det jag ville ha, visserligen tog det kanske en vecka men jag fick det jag ville ha.

Så vad som finns på hyllan beror ju på efterfråga och tillgång.

Varför är vissa så fruktansvärt defensiva? Ingen affär är perfekt som vissa vill få det att se ut. Jag vet att det låter otroligt, så håll i er: Man kan faktiskt ha bra service med intresserad personal OCH bra leveranstider.(har ni hämtat andan? Ok då fortsätter jag)

När dock, som ni säger, att trycket ökar och förseningar kan vara ett faktum, så är det en väldigt bra idé att informera kunden som det drabbar med ett enkelt mail, t ex: "bla bla, 30 andra beställningar före dig, kan ta ett par extra dagar men vi jobbar så snabbt vi kan att leverera bla bla"

Effektivt, enkelt, proffsigt.

Martin-B skrev:
Varför är vissa så fruktansvärt defensiva? Ingen affär är perfekt som vissa vill få det att se ut. Jag vet att det låter otroligt, så håll i er: Man kan faktiskt ha bra service med intresserad personal OCH bra leveranstider.(har ni hämtat andan? Ok då fortsätter jag)

När dock, som ni säger, att trycket ökar och förseningar kan vara ett faktum, så är det en väldigt bra idé att informera kunden som det drabbar med ett enkelt mail, t ex: "bla bla, 30 andra beställningar före dig, kan ta ett par extra dagar men vi jobbar så snabbt vi kan att leverera bla bla"

Effektivt, enkelt, proffsigt.

Varför är vissa så fruktansvärt otåliga är väl en rimlig motfråga?
Att skriva mail till alla som oroar sig efter två dagar gör knappast leveranstiderna kortare. Automatgenerarade mail är knapast relevanta. Vet man vilken servicenivå de har på Scaninavian photo (och andra firmor) förstår man att de jobbar snabbt ändå. Det är väl det som är postorder i ett nötskal, man beställer och det kommer efter ett tag, ibland en dag, ibland tre och ibland... hemska tanke... kanske det tar en vecka. Ibland har de slut på varan och informerar om det när man beställer. Tittar man på deras hemsida står det ju faktiskt om det man tänker köpa finns i lager, om det är beställt eller helslut. Och så finns det ju telefon om man vill fundera med dom direkt.

I-landsproblem så det bara skriker om det.
Det är klart att är man 18 år så kanske verkligheten är det samma som det man ser på en Internetsida.

Ang. lagerhållning så vet jag att någon försäljningsansvarig deltagit i en annan diskussion om lagerhållning.
Han klargjorde tydligt att dom vill sälja grejjor.
Jag tror inte du har en aning om möjligheter till lagerhållning, leverans från tillverkare eller grossister och importörer.
Men har du full koll på hur du ska lösa det där så att alla( även säljföretaget) blir nöjda med priser och leveranser så är det bara att gratulera. Du kommer att bli rik på ditt företagande.

tettimul skrev:
Varför är vissa så fruktansvärt otåliga är väl en rimlig motfråga?
Otålig vet jag inte om jag är, men jag blev överraskad att man inte likt många andra behandlar och skickar iväg sådant som finns i lager om man som jag gjort en beställning innan en viss tidpunkt (ofta 14). Jag gjorde min beställning vid 8-slaget och fick tilldelat ett kollinummer nu under förmiddagen dryga 48 timmar senare.

Hade de vart i någon reservdelsbransch, eller konkurrerat med Dustin hade de vart körda.

Edit: Apropå i-landsproblem så är väl det mesta som diskuteras här på sidan sådana.

Enicar skrev:
I-landsproblem så det bara skriker om det.
Det är klart att är man 18 år så kanske verkligheten är det samma som det man ser på en Internetsida.

Ang. lagerhållning så vet jag att någon försäljningsansvarig deltagit i en annan diskussion om lagerhållning.
Han klargjorde tydligt att dom vill sälja grejjor.
Jag tror inte du har en aning om möjligheter till lagerhållning, leverans från tillverkare eller grossister och importörer.
Men har du full koll på hur du ska lösa det där så att alla( även säljföretaget) blir nöjda med priser och leveranser så är det bara att gratulera. Du kommer att bli rik på ditt företagande.

Tack för att du visar en sådan mognad för en 55-åring. Ska du vara spydig och otrevlig kan du lika gärna hålla det för sig själv.

Jag vet inte om du är förtidspensionerad, men andra människor har inte all tid i världen att sitta och vänta på ett paket på posten. Ska man, t ex ha produkten till ett visst evenemang, en utlandsresa eller konsert etc så är det en fördel om den levereras innan man åker och inte 4 dagar senare. Som andra nämnt tidigare finns det gott om företag som hanterar detta strålande, varför gör inte scandinavian photo detsamma?

Som logistiker så har jag ett annat sätt att se det på. Dustin är i min värld ett väl fungerande företag, som har förstått vikten av internlogistik. Det är därför som, om man beställer hos dem, kan förvänta sig leverans dagen efter. De har garanterat exakt kontoll på både lagersaldo och vart det ligger, tack vare ett modernt lagersystem med raka flöden.

Själv hade jag oxå blivit tokig om saken jag beställt inte blivit packat och expidierat inom 24h om den finns i lager. Det tyder på vissa problem i internlogistiken hos ett företag. Hög belastning är inte en avgörande faktor när det gäller leveransförseningar, bara dålig logistik ;)

Martin-B skrev:
Ska man, t ex ha produkten till ett visst evenemang, en utlandsresa eller konsert etc så är det en fördel om den levereras innan man åker och inte 4 dagar senare. Som andra nämnt tidigare finns det gott om företag som hanterar detta strålande, varför gör inte scandinavian photo detsamma?

Skulle jag på en utlandsresa, konsert eller ett visst evenemang som var viktigt så skulle jag aldrig någonsin se til latt inhandla saker jag tvunget skulle ha med någon dag innan det aktuella datumet, troligtvis någon månad innan.

Finns dom som skall resa med flyg eller tåg, vet att deras avgång går kl 14:00 och kommer dit precis innan, vad gör man om man får punktering eller det är värsta stopept på vägen? ska man ringa till SAS och be om hålla planet någon timme?

Näe, allt har den gemensamma nämnaren PLANERING och framförhållning. En liten kort historia:

Förra julen var jag lite sent ute med en julklapp, den blev tillslut inte av och jag var tvungen att resa till fjällen för att jobba långt hemifrån. Kom på en bra sista minuten present. Ringde till Scandinavian Photo precis innan dom stängde, jag berättade mitt problem och säljaren lovade att lägga paketet presonligen på en postlåda som tömdes kl 18:00 så att paketet skulle hinna fram dagen efter. Dagen efter låg paketet i min låda och någon timme efter det reste jag. det är service!

Jag kan inte minnas senaste gången jag kommit försent, jag är väldigt punktlig av mig. Problemet är att man inte alltid kan planera allt. Om en kamrat ringer och säger att "det är konsert på fredag, ska du med?" Då sitter man i en knepig situation om leveranstiderna inte håller måttet.

Jag gillar Scandinavian photo och tycker att det är synd att de har vissa problem stundtals med detta, när det är en sådan förträfflig butik annars.

Martin-B skrev:
Tack för att du visar en sådan mognad för en 55-åring. Ska du vara spydig och otrevlig kan du lika gärna hålla det för sig själv.

Jag vet inte om du är förtidspensionerad, men andra människor har inte all tid i världen att sitta och vänta på ett paket på posten. Ska man, t ex ha produkten till ett visst evenemang, en utlandsresa eller konsert etc så är det en fördel om den levereras innan man åker och inte 4 dagar senare. Som andra nämnt tidigare finns det gott om företag som hanterar detta strålande, varför gör inte scandinavian photo detsamma?

Det var omoget av mig att direkt angripa dig pga din ålder.
Jag anser dock att det är mognad att förstå och acceptera att man inte kan kräva att allt man köpa finns för omg. leverans.

Förstår att du blev sur men du är också sorglig är du uttrycker dig som om att endast förtidspensionärer kan acceptera och har tid tid att vänta. Och nej, jag är lyckligtvis inte förtidspensionär. Var det det värsta tillmäle du kunde komma på?

Jag tycker att du ska tänka en gång till. Vad är det du begär egentligen.
Det är rejält oprofessionellt räkna med att fixa jobb eller annat med en sen beställning av grejjor man kommer på man behöver för att klara en viss uppgift.

Jeppe skrev:
Som logistiker så har jag ett annat sätt att se det på. Dustin är i min värld ett väl fungerande företag, som har förstått vikten av internlogistik. Det är därför som, om man beställer hos dem, kan förvänta sig leverans dagen efter. De har garanterat exakt kontoll på både lagersaldo och vart det ligger, tack vare ett modernt lagersystem med raka flöden.

Själv hade jag oxå blivit tokig om saken jag beställt inte blivit packat och expidierat inom 24h om den finns i lager. Det tyder på vissa problem i internlogistiken hos ett företag. Hög belastning är inte en avgörande faktor när det gäller leveransförseningar, bara dålig logistik ;)

Kom igen nu Jesper. Du vet också att Dustin inte alltid kan leverera allt som dom har i sin prislista på 24 timmar.

Canon och Nikon etc. har inte hela tiden grejjor för leverans.

Och Dustin är väl inte heller ett alternativ i den efterfrågade perfekta världen för dom är ju dyrare än vissa andra på många saker.

Men dom är bra på att levererar det dom har

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar