Jag har också varit i massor av "stora" fotobutiker och blivit lite besviken på sortimentet, det är inte så mycket inne att drägla över (inte i någon butik jag sett). Men tänker man efter är det inte så jätte konstigt egentligen.
Väldigt få, om än någon, går och spontan shopar lite dyrare grejer (objektiv, kameror eller vad som helst), dom flesta vet vad dom skall ha och ringer och hör ifall det finns inne redan innan dom går dit (men innan dom går dit har dom pris letat på nätet, och mest troligen beställt det där, kanske från utlandet).
Det finns helt enkelt väldigt lite att vinna för butiken på att ha en massa grejer stående inne, ingen spontan köper dom, grejerna är "out of date" väldigt fort (inte alla grejer givetvis), att ha grejer i lager kostar och då kan man inte vara med och pressa priser (och då får man inget sålt överhuvudtaget).
Visst kan det vara så att en massa grejer som står framme gör att någon blir nyfiken, går hem och funderar ett tag, och sen kommer tillbaka och köper. Problemet är att alla dom som köper vill ha grejerna i nya och obrutna förpackningar, ingen vill ha det som stått framme så länge dom inte får ett grymt "demo ex" pris.
Och då förstår man ju rätt fort att det inte lönar sig för butiken att ha grejerna framme.
Angående service och kunnigt folk så har vi väl aktivt valt bort det med att jaga lägsta pris så enormt hårt, ingen har råd med service, alla måste sälja hela tiden för att det skall runt.
Och är man väldigt kunnig vill man inte stå i butiker där kunderna till 95 % bara tittar på pris, då söker man sig någon annanstans för att inte döda sig själv.
/Magnus