Annons

Scandinavian Photo i Stockholm, en besvikelse

Produkter
(logga in för att koppla)

albra

Aktiv medlem
Jag hade sett fram emot att komma till "storstaden" och som den fotoentusiast man är var det givetvis Scandinavian Photos butik på Kungsholmen som lockade extra mycket. Jag trotsade regn och rusk och letade rätt på butiken. Men ojoj vilken besvikelse...Sortimentet var inte alls som jag hade förväntat mig och inte heller fick jag svaren på de frågor som jag hade. Jag gick besviken och tomhänt därifrån.
Hur länge har butiken funnits och har vad tycker ni som har varit där?
 
Hejsan, det var synd att upplevelsen blev negativ..jag har varit inne och handlat några gånger och måste säga att upplevelsen har varit det motsatta, trevlig personal som gett mig bra information och trevligt bemötande. Jag blir alltid lite köpsugen när jag trillar in i butiken måste erkännas trots att ´allt inte står framme´, mycket finns dessutom ´bakom hyllorna´ om man frågar. Och nej, jag arbetar inte där..:)

Mvh Björn
 
F1n skrev:
Hejsan, det var synd att upplevelsen blev negativ..jag har varit inne och handlat några gånger och måste säga att upplevelsen har varit det motsatta, trevlig personal som gett mig bra information och trevligt bemötande. Jag blir alltid lite köpsugen när jag trillar in i butiken måste erkännas trots att ´allt inte står framme´, mycket finns dessutom ´bakom hyllorna´ om man frågar. Och nej, jag arbetar inte där..:)

Mvh Björn

Man då undrar jag varför de har grejerna bakom hyllorna och inte visar upp dem. Det fanns ju gott om tomma golvytor som bara väntade på att fyllas med fotoprylar.
Jag vill påpeka att personalen inte på något sätt var otrevlig men då jag lämnade butiken var jag lika okunnig som jag var då jag kom in. Jag hade förväntat mig att få både kunskap och prylar med mig ut genom dörren. Nu gör jag beställningen via postorder där man dessutom alltid får svar på de frågor man vill ha. Jag har handlat fotoprylar från Scandinavian Photo sedan -83 och alltid varit supernöjd med deras service och av den anledningen hade jag höga förväntningar även på Stockholmsbutiken.
 
Senast ändrad:
Har lite erfarenhet av Scandi-Foto oxå fast då i GBG, kan bara säga att det är nog en av dom få butiker i världen där man får service.

Är supernöjd med hela deras koncept, alltså att man får testa dom flesta sakerna, kunnig personal till max (ibland lite väl kunniga för vanliga dödliga), stort sortiment. När man tänker efter så finns det nog ingen liknande butik på hela västkusten :)
 
Personalen har alltid bemött mig trevligt men det är
en dötrist butik, en av de minst inspirerande jag
någonsin varit inne i. Det är inget ställe man glider
omkring i för att låta ögonen frestas för inköp. Man
vet vad man ska vara ute efter helt enkelt.
 
Metatron skrev:
Har lite erfarenhet av Scandi-Foto oxå fast då i GBG, kan bara säga att det är nog en av dom få butiker i världen där man får service.
MÖLNDAL! Mölndal och inte Göteborg menar du väl änna? :)
Jovisst är det bra service där.

//Mölndalsbon Mats
 
Snart har mölndal insett att storebror vinner :):):)

Jag räknar mölndal till Göteborg pga att mölndal är inte nån världsmetropol :)
 
Metatron skrev:
Snart har mölndal insett att storebror vinner :):):)

Jag räknar mölndal till Göteborg pga att mölndal är inte nån världsmetropol :)
Jo, jo. Det är en världsmetropol. Se bara på hur många jöteborjare som vallfärdar till den stora staden i syd för att inhandla diverse fotoprylar.(Mölndal är större till ytan var det någon kommunmätare med rätt steglängd som sa)
 
Nu har jag beställt det jag skulle ha via Scand.Photos postorder. Där sa de att Stockholmsbutikens koncept inte var att ha ett stor lager utan att butiken skulle fungera som upphämtningsställe för varor dom var förbeställda, en service till stockholmarna. Men då jag läste på deras hemsida http://www.scandinavianphoto.se/stockholm.aspx så fick jag en annan uppfattning. Där uppfattar jag som att de har ett stort sortiment och att man kan få demonstrationer. Har jag fattat helt galet? Hur tolkar ni det här: "ett mycket brett demonstrationssortiment i butiken så vi kan hjälpa både proffs och fotoentusiaster likaväl som hobbyfotografer och amatörer"
 
albra skrev:
Nu har jag beställt det jag skulle ha via Scand.Photos postorder. Där sa de att Stockholmsbutikens koncept inte var att ha ett stor lager utan att butiken skulle fungera som upphämtningsställe för varor dom var förbeställda, en service till stockholmarna. Men då jag läste på deras hemsida http://www.scandinavianphoto.se/stockholm.aspx så fick jag en annan uppfattning. Där uppfattar jag som att de har ett stort sortiment och att man kan få demonstrationer. Har jag fattat helt galet? Hur tolkar ni det här: "ett mycket brett demonstrationssortiment i butiken så vi kan hjälpa både proffs och fotoentusiaster likaväl som hobbyfotografer och amatörer"

Hejsan igen, mycket ligger nog vad någon skrivit här...att veta vad man ska ha (på ett ungefär) och att ögonen inte direkt frestas i alltför hög grad. Jag har oftast vetat vad jag varit ute efter alt. hämtat ut något jag beställt men tycker ändå att butiken är lite av en lagom lugn plats, en höran med tidningar och lite utställningar därtill, jag kan nog tycka att det är ganska så trevligt med en butik som inte är så ´på´ med prylarna, jag vet ju att godiset finns där, låter kanske märkligt...jag bor ju i ´sta´n´ och ser inte butiken som ett ´event´men jag förstår vad du menar. Personalen tycker jag fortfarande är bland de bästa.

Mvh Björn
 
Jag har alltid varit nöjd med den servicen jag fått där, dom har varit hjälpsamma och trevliga, sen att dom kanske inte alltid haft allt synligt har jag inte sett som ett problem då jag oftast vet var jag är intresserad av från början.

Just nu verkar dom hålla på med nån ombyggnad, var där både i onsdags o torsdags, dom verkar ha tagit över grannlokalen och kan expandera både bakom o framför disken =)

Varför jag va där va på onsdagen blev jag suktad o torsdagen köpte jag ett litet stativ =)
 
Jag var där en gång (vardag) och kollade på en vidvinkel och fick mycket bra och kunnigt bemötande. Gick hem och funderade, lyckades få lite pengar av flickvänen och gick tillbaka två helger senare för att köpa det. Då var det betydligt mer folk och betydligt mer personal. Han jag köpte det av då var betydligt mer okunnig och verkade mest var alite vilsen. Så det beror kanske på när du besökte butiken?

Att den inte är så spännande och inspirerande kan jag nog hålla med om. Men hur många fotobutiker är eg spänannde? Ofta väldigt trånga och mörka....
 
Skönt att höra att så gott som alla har varit nöjda med butiken och den service de har fått. Jag hade nog otur och kom dit med felaktiga förväntningar.
Tack allihop för era synpunkter och det har varit intressant att ta del dem.
 
Jag har också varit i massor av "stora" fotobutiker och blivit lite besviken på sortimentet, det är inte så mycket inne att drägla över (inte i någon butik jag sett). Men tänker man efter är det inte så jätte konstigt egentligen.
Väldigt få, om än någon, går och spontan shopar lite dyrare grejer (objektiv, kameror eller vad som helst), dom flesta vet vad dom skall ha och ringer och hör ifall det finns inne redan innan dom går dit (men innan dom går dit har dom pris letat på nätet, och mest troligen beställt det där, kanske från utlandet).
Det finns helt enkelt väldigt lite att vinna för butiken på att ha en massa grejer stående inne, ingen spontan köper dom, grejerna är "out of date" väldigt fort (inte alla grejer givetvis), att ha grejer i lager kostar och då kan man inte vara med och pressa priser (och då får man inget sålt överhuvudtaget).

Visst kan det vara så att en massa grejer som står framme gör att någon blir nyfiken, går hem och funderar ett tag, och sen kommer tillbaka och köper. Problemet är att alla dom som köper vill ha grejerna i nya och obrutna förpackningar, ingen vill ha det som stått framme så länge dom inte får ett grymt "demo ex" pris.
Och då förstår man ju rätt fort att det inte lönar sig för butiken att ha grejerna framme.

Angående service och kunnigt folk så har vi väl aktivt valt bort det med att jaga lägsta pris så enormt hårt, ingen har råd med service, alla måste sälja hela tiden för att det skall runt.
Och är man väldigt kunnig vill man inte stå i butiker där kunderna till 95 % bara tittar på pris, då söker man sig någon annanstans för att inte döda sig själv.


/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.