Annons

Scan dual IV å Win xp hänger sig...

Produkter
(logga in för att koppla)

IDAZ

Medlem
fick min scan dual idag. Installerade allt enligt boken man fick till o kopplade sen in scannern och allt var frid å fröjd tills jag hade scannat 3 bilder...programmet hänger sig och windows med för den delen. Starta om - försöka igen - samma visa igen...om å om å om igen. Får ett felmeddelande: Error = 1 , okänt fel.
Har Windows XP Professional (ej ngt servicepack). I och med att jag inte har SP1 kan jag inte utnyttja USB 2.0, men scannern ska ju vara bakåtkompatibel med USB 1.0, så det är inte det som e felet, eller?
Är det någon som har haft likartade problem? Hade varit guld värt att få några tips om vad man ska göra...
/ Micke
 
Bump

Bara för att börja felsökningen och ta bort felkällor. Har du helt säkert stängt locket och stängt av strömmen för att sen skruva på den innan du startade om? Startade du sen med locket stängt? Om inte har du nog garanterat hängning hela tiden.


Sen som kanske oviktig info så är det lätt att stressa datorn om man har PS elller likande igång samtidigt som scanprogrammet på en klenare dator. Det funkar men man lär sig snabbt vad den tål. På min bärbara får jag ta det lite lugnt med bildbehandling om jag skannar samtidigt. Det funkar, men man får ta det lugnt i vissa lägen för att inte orsaka krascher.
 
Jag har aldrig haft några problem med min scan dual IV. Kör också xp. humm håller på just nu faktiskt:D det jag gör vid sidan om är endast mIRC, winamp och fotosidan! Prova med att endast scanna och gör ingetannat under tiden! Se till så att du verkligen följer alla steg i scanningen som det står i intrukstionsboken! Då borde det fungera!

//Mvh Viktor
 
IDAZ skrev:
Har Windows XP Professional (ej ngt servicepack). I och med att jag inte har SP1 kan jag inte utnyttja USB 2.0, men scannern ska ju vara bakåtkompatibel med USB 1.0, så det är inte det som e felet, eller?
Är det någon som har haft likartade problem? Hade varit guld värt att få några tips om vad man ska göra...
/ Micke


Ladda hem Windows XP servicepack 1 om du har bredband, annars så beställer du en CD med servicepacket från Microsoft.
Det finns mycket i servicepack 1 som hjälper till att stabilisera windows, servicepack 2 är i antågande, dock finns inte svensk verion tillgänglig ännu.

Har du de senaste drivrutinerna till scannern?
Låter lite som om de skulle vara instabila när datorn hänger sig, har du kollat in KonicaMinoltas service och support för scannern? Det kanske finns svar på felet där.

Kan även vara grafikkortets drivrutiner som strular.

Vad har du för konfiguration på datorn ( storlek på arbetsminne, processor, grafikkort )?

/ Jerker
 
Ja, det verkar vara så att det är ostabilt pga. att jag inte har servicepacken...får ladda ner den och se...
Tack för snabba svar pöjkar...
Jag har xp2600 barton, 768 Mb ddr, Gforce4 mx440. Tack för tipset, Jerker. ska kolla på minoltas hemsa..
Kan man maila till microsoft i sverige och få service packen hemskickad, tro?
 
Senast ändrad:
Oavsett problemet med scannern, du borde inte vara uppkopplad på internet över huvud taget utan SP1.

Kör Windows Update och installera alla patcharna, det finns massor med hårdvarufixar och säkerhetsproblem åtgärdade. Kör du Engelsk version av XP kommer du dessutom automatiskt få SP2. Kör du svensk version kommer du få SP1 lika automatiskt om du orkar vänta på nedladdningen, det tar tid över modem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.