Annons

SB900 - varför så få ägare på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Överhettningsskyddet är väl till för att inte blixten skall gå sönder. Det löste ut för mig vid ett tillfälle men då hade jag tagit 200-300 blixtbilder inom kort tid. men om man har ett fel där det slår på i tid och otid måste det vara mycket irriterande. Vad gäller de extra millimetrarna så kan man väl ha nytta av de vid tillfällen när man behöver fota från långt håll. Ett scenariuo för mig är när man är på delfinariet i Kolmårdens djurpark. Där kan avstånden bli rätt stora och att då ha ex en 300 mm med utlysning för 200 mm kan göra hela bilden. Med vanlig 105 mm utlysning tvivlar jag på att blixten räcker fram alla gånger.

Tag med vädertätad kamera i så fall. Maxavstånd 20 m står det på specbladet så du lär få sitta vi poolkanten och bli nedstänkt om du ska ha lite marginal på maxavståndet :)

Angående överhettningsskyddet misstänker jag starkt att det är överkonsumtion av serietagning som ligger bakom.

Såg att det inte fanns sb-800 att köpa längre på cyberphoto och scandinavian så antalet ägare lär öka kan jag lugna trådskaparen med.
 
Tag med vädertätad kamera i så fall. Maxavstånd 20 m står det på specbladet så du lär få sitta vi poolkanten och bli nedstänkt om du ska ha lite marginal på maxavståndet :)

Angående överhettningsskyddet misstänker jag starkt att det är överkonsumtion av serietagning som ligger bakom.

Såg att det inte fanns sb-800 att köpa längre på cyberphoto och scandinavian så antalet ägare lär öka kan jag lugna trådskaparen med.
Det där med maxavståndet är något som förbryllat mig med flera. Min enda förklaring är att man valt att inte ha någon längre indikering av avståndsskalan. Mer än 20 m måste bara blixten klara. Med lite uppskruvat iso borde inte 50-60 m vara några problem. Vad skall man annars med möjlighten till 200 mm till.
 
En av de få grejjorna som verkligen stör mig med 800:an är att när man vill vrida den mer än 90 grader (snett bakåt alltså) och man fotar vertikalt så kan inte vertikalgreppet på kameran användas. ( man måste ju vända kameran år "fel" håll.)

Va f*n tänkte Nikon på när de gjorde den lösningen, lite mycket sake dagen innan eller?

Och den konstruktionen har ju hängt med massor av blixtmodeller, SB-28, SB-80 och SB-800. Vet inte hur det var innan SB-28an eller på "lillasyskonen", men att ha denna konstruktion på blixtar som är KONSTRUERADE med proffskamerorna i åtanke är verkligen helgalet, komiskt rent av...
 
Jag har den och det är den bästa blixt jag någonsin ägt. Blixtexponeringen är spot-on (men då jämför jag med Canons proffsblixtar). Så som svar på frågan om det finns någon anledning till svalt intresse ,så är det nog inte något som har med kvalitén att göra.

Men det är väl många liksom jag, som inte väljer att registrera vilken utrustning vi äger i fotosidans "kameraväska". Så mörkertalet kanske är stort.

Kan bara rekommendera den. Kom bara ihåg att stänga av överhettningsskyddet, det första du gör, så att du inte står med en blixt som stängt av sig själv och som inte går att sätta igång igen på flera minuter.

Mvh

David
 
Inget behov....

Med dagens ISO-prestanda så är kanske behovet inte lika stort. Dessutom hänger det rätt mycket på vad man utnyttjar blixten till.

Om jag ska ta mig själv som exempel så gillar jag att jobba med naturligt ljus. Därför kommer bara blixten fram i nödfall eller när jag vill ta lite kalasbilder för familjealbumet.

Blixt för mig är därför endast en nödlösning och därför räcker SB-600 gott för mina behov.
 
Med dagens ISO-prestanda så är kanske behovet inte lika stort. Dessutom hänger det rätt mycket på vad man utnyttjar blixten till.

Om jag ska ta mig själv som exempel så gillar jag att jobba med naturligt ljus. Därför kommer bara blixten fram i nödfall eller när jag vill ta lite kalasbilder för familjealbumet.

Blixt för mig är därför endast en nödlösning och därför räcker SB-600 gott för mina behov.
För privat foto håller jag med dig. Men om man tar uppdrag åt andra så är en blixt ett måste, helst två.
 
Med dagens ISO-prestanda så är kanske behovet inte lika stort. Dessutom hänger det rätt mycket på vad man utnyttjar blixten till.

Om jag ska ta mig själv som exempel så gillar jag att jobba med naturligt ljus. Därför kommer bara blixten fram i nödfall eller när jag vill ta lite kalasbilder för familjealbumet.

Blixt för mig är därför endast en nödlösning och därför räcker SB-600 gott för mina behov.

Blixt kan användas av fem skäl relativt befintligt ljus:

1) Öka ljusmängden,

2) Minska kontraster (tex vid upplättning i motljus),

3) Förbättra ljuskvaliteten,

4) Rikta ljuset och skapa kontrollerad karaktär på motivet,

5) Minska behovet av höjda ISO-tal och längre slutartider samt möjliggöra val av bländare för maximal bildkvalitet.

Allt detta sammantaget gör att användning av blixt i många fall ger förbättrad bildkvalitet i relation till om blixt inte nyttjades. Givetvis finns det även situationer (förutom i de fall där fotografer föredrar sk naturligt ljus baserat på ideologiska bevekelsegrunder) för fotografering utan blixt då det inte är tillåtet eller önskvärt av etiska eller estetiska skäl.
 
Senast ändrad:
Test av långdistans med SB-900 och de tre ljusmönstren vs SB-800

Det där med maxavståndet är något som förbryllat mig med flera. Min enda förklaring är att man valt att inte ha någon längre indikering av avståndsskalan. Mer än 20 m måste bara blixten klara. Med lite uppskruvat iso borde inte 50-60 m vara några problem. Vad skall man annars med möjlighten till 200 mm till.

Här är ett litet test där jag undersökt om det finns någon skillnad i praktisk blixtbelysning av ett avslägset motiv, dels mellan de tre ljusmönstren på SB-900, dels gentemot SB-800.

Jag har använt D300 med 70-200/2.8 på 200 mm, f2.8, ISO 800, 1/8 s samt 1/1 dvs full blixtstyrka på både SB-900 och SB-800. SB-800 ställdes in på maximala 105 mm medan SB-900 även den zoomades till max dvs 85 mm i centervägt ljusmönster (CW) samt 200 mm i både standard- (S) och jämnt ljusmönster (E). Avståndet till den lilla tomten är ca 30 m och till huset i bakgrunden ytterligare minst 20 m. Skillnaderna mellan de fyra belysningarna blev mycket små - rent av försumbara - trots de skillnader i ledtal som anges mellan de olika ljusmönstren på SB-900.

Först SB-800:
 

Bilagor

  • SB-800-081209-0122-View NX.2.jpg
    SB-800-081209-0122-View NX.2.jpg
    66.6 KB · Visningar: 224
Senast ändrad:
Det mest avslöjande med testen är att den visar att det finns personer som på fullaste allvar har trädgårdstomtar! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.