Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB900 - varför så få ägare på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Ja som rubriken lyder så är jag lite nyfiken på varför det finns så få ägare av sb900 här på fotosidan. Det verkar inte som om den slagit igenom riktigt. Finns några anledningar till detta?
 
SB-800 är bra, det är nog många som tycker att dom inte behöver byta upp sig. Själv tycker jag att 900an är bättre på allt: design, blixtstyrka, ljusspridning och handhavande. Jag rekommenderar alla att byta upp sig.
 
SB-800 är bra, det är nog många som tycker att dom inte behöver byta upp sig. Själv tycker jag att 900an är bättre på allt: design, blixtstyrka, ljusspridning och handhavande. Jag rekommenderar alla att byta upp sig.

Bara det faktum att SB900:an är vridbar 180 grader åt båda håll kan vara värt en uppgradering... Menysystemet är också avsevärt mycket enklare.
 
Håller med föregående. Menysystemet i sig själv kan nästan göra de värt att uppgradera. 800:ans menysystem är ganska så värdelöst.
 
Menysystemet är värre än så, det är en katastrof!
Här är en länk för den som jag helst vill se allt i bilder i stället för att läsa text. När man väl lyckats ställa in bixtskrället tycker jag dock att den är OK. Skall man börja samla på sig massa blixtar är det nästan både bättre och billigare att köpa studioljus typ Elincrom (ellervad den nu heter) direkt i stället.
http://www.momentcorp.com/review/sb-800slave.html
Mvh
JB
 
Bara det faktum att SB900:an är vridbar 180 grader åt båda håll kan vara värt en uppgradering... Menysystemet är också avsevärt mycket enklare.

En av de få grejjorna som verkligen stör mig med 800:an är att när man vill vrida den mer än 90 grader (snett bakåt alltså) och man fotar vertikalt så kan inte vertikalgreppet på kameran användas. ( man måste ju vända kameran år "fel" håll.)

Va f*n tänkte Nikon på när de gjorde den lösningen, lite mycket sake dagen innan eller?

900:an kommer inte att införskaffas ändå, den tillför inte nog mycket. Blir en 600:a som extra blixt i så fall för min del.

Menysystemet är uselt men ändå hanterbart, on/off knappen stör mig nog mest, vredet på 900:an (400:an) är sååå mycket bättre.
 
Ja som rubriken lyder så är jag lite nyfiken på varför det finns så få ägare av sb900 här på fotosidan. Det verkar inte som om den slagit igenom riktigt. Finns några anledningar till detta?

Blixten har faktiskt bara sålts i några månader ännu ... Tålamod! ;)

Kom dessutom ihåg att långt ifrån alla registrerar sin utrustning. Och många av dem som gör det glömmer nog ofta att uppdatera den listan när de skaffar nya saker.
 
Menysystemet är värre än så, det är en katastrof!
Här är en länk för den som jag helst vill se allt i bilder i stället för att läsa text. När man väl lyckats ställa in bixtskrället tycker jag dock att den är OK. Skall man börja samla på sig massa blixtar är det nästan både bättre och billigare att köpa studioljus typ Elincrom (ellervad den nu heter) direkt i stället.
http://www.momentcorp.com/review/sb-800slave.html
Mvh
JB

Så svårt är det inte - lite bökigt håller jag med om att det är men när man väl lärt sig så är det enkelt - som med det mesta ;)
Att byta bara för menysystemet tycker jag är wast of money men det finns många andra fördelar säskilt möjligheten att modulera ljuset.
//Leif
 
Jag har en SB-600 och ser ingen som helst anledning att byta upp mig, skulle faktiskt köpa en likadan om den gick sönder, och dom som redan har en SB-800 tycker väl likadant.

/kent
 
Menysystemet på 800:an är designat av en schimpans. Helt kass. Det går att lära sig men varje gång jag måste in och rota i det så förvånas jag över bristen på användarvänlighet.

Men att därifrån uppgradera en ypperlig blixt är långt. Jag kommer inte att uppgradera min till en 900. Skulle kanske vara för 180 graders vinklingen i så fall.

Till saken hör att jag köpte min 800:a bara någon vecka före 900 lanserades. Min första 800 blev stulen och jag behövde en ny. Blev först rätt sur när jag insåg mitt "misstag". Efter en tid så mognade beslutet och jag är faktiskt nöjd med att det blev 800an och inte den nyare varanten. Den är för stor och dessutom svagare än min gamla trotjänare. Jag har helt enkelt mer nytta av den mindre storleken än den större vridningen av huvudet. Menysystemet har jag konstigt nog vant mig med.
 
Jag köpte faktiskt SB-900:an på mässan (mässpris, you know) och sålde min 600:a. Lite impuls kanske, men jag är nöjd med bytet, storleken är inga problem och fördelarna riktigt värdefulla. Om det sedan är värt prisskillnaden...ja, jag ångrar mig i alla fall inte även om 600:an fortfarande är en bra blixt.
 
Ja som rubriken lyder så är jag lite nyfiken på varför det finns så få ägare av sb900 här på fotosidan. Det verkar inte som om den slagit igenom riktigt. Finns några anledningar till detta?

Ja, det finns tre skäl:

1) SB-900 har nackdelar i form av priset och storleken,

2) Den nya blixten erbjuder för många inte tillräckligt mycket nytt som
gör den värd att uppgradera för,

3) De flesta som kan vara intresserade av en SB-900 har redan SB-800 eller SB-600 och känner sig nöjda med dessa.

Själv har jag både SB-900 och SB-800. I praktiken har det hittintills bara visat sig finnas en påtaglig fördel med den nya blixten och det är roterbarheten 360 grader.
 
Ja, det finns tre skäl:

1) SB-900 har nackdelar i form av priset och storleken,

2) Den nya blixten erbjuder för många inte tillräckligt mycket nytt som
gör den värd att uppgradera för,

3) De flesta som kan vara intresserade av en SB-900 har redan SB-800 eller SB-600 och känner sig nöjda med dessa.

Själv har jag både SB-900 och SB-800. I praktiken har det hittintills bara visat sig finnas en påtaglig fördel med den nya blixten och det är roterbarheten 360 grader.

Att den har stöd för 51 focuspunkterna är inget plus alltså? Och att den klarar 200mm inget plus det heller?
 
Att den har stöd för 51 focuspunkterna är inget plus alltså? Och att den klarar 200mm inget plus det heller?

Det är kanske bättre än att den inte har det men inget som får mig att rusa till affären och betala över 4000 när jag har en blixt som fungerar utmärkt. Har inte haft problem med att sb-800 exponerar fel för att den inte har valt rätt fokuspunkt eller att jag lidit av att jag velat samla ihop ljuset mer för att inte lysa utanför bilden när jag fotar med tele. Att den klarar 200 mm betyder ju inte mycket mer än att den samlar ihop ljuset, inte att den i praktiken kan lysa mycket längre, en aning kanske... Mer praktsik betydelse har det hur mycket den lyser ut i kanterna i vidvinkelläge.

Däremot har den ett överhettningsskydd som löser ut i tid och otid för min kompis. Iofs tror jag att han kör mycket serietagning men är det fler som har problem med att det löser ut och sinkar när man vill ta en bild?
 
Använde min SB800 flitigt till min D70 men har nu skaffat en D700 och för mitt användande har behovet av blixt helt försvunnit. Har inga planer på att sälja min SB800 men absolut inga planer på att upgradera den heller.

/Karl
 
Det är kanske bättre än att den inte har det men inget som får mig att rusa till affären och betala över 4000 när jag har en blixt som fungerar utmärkt. Har inte haft problem med att sb-800 exponerar fel för att den inte har valt rätt fokuspunkt eller att jag lidit av att jag velat samla ihop ljuset mer för att inte lysa utanför bilden när jag fotar med tele. Att den klarar 200 mm betyder ju inte mycket mer än att den samlar ihop ljuset, inte att den i praktiken kan lysa mycket längre, en aning kanske... Mer praktsik betydelse har det hur mycket den lyser ut i kanterna i vidvinkelläge.

Däremot har den ett överhettningsskydd som löser ut i tid och otid för min kompis. Iofs tror jag att han kör mycket serietagning men är det fler som har problem med att det löser ut och sinkar när man vill ta en bild?
Överhettningsskyddet är väl till för att inte blixten skall gå sönder. Det löste ut för mig vid ett tillfälle men då hade jag tagit 200-300 blixtbilder inom kort tid. men om man har ett fel där det slår på i tid och otid måste det vara mycket irriterande. Vad gäller de extra millimetrarna så kan man väl ha nytta av de vid tillfällen när man behöver fota från långt håll. Ett scenariuo för mig är när man är på delfinariet i Kolmårdens djurpark. Där kan avstånden bli rätt stora och att då ha ex en 300 mm med utlysning för 200 mm kan göra hela bilden. Med vanlig 105 mm utlysning tvivlar jag på att blixten räcker fram alla gånger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.