Annons

SB800 och tinnitus

Produkter
(logga in för att koppla)

Flumpe

Aktiv medlem
Hej!

Har väldigt problem med att använda vanliga hotshoe blixtar till mina kameror pga min tinnitus. Det högfrekventa ljudet som kommer när dom laddar slår på något sätt till så att tinnitusen förvärras markant.

Så jag undrar om någon annan stött på detta problem? Finns det några blixtar som piper mindre än andra?

Den enda blixt jag kan använda utan problem är min lilla SB400, den är så gott som pip fri. Men jag saknar ju lite kraft i den och att kunna ställa om huvudet i sidled.

Det enda jag kan saga ar att nar du blir aldre sa kommer du inte kunna hora det ljudet, och formodligen kommer det inte att paverka din tinnitus da heller.

fredriklindstrom skrev:
Det enda jag kan saga ar att nar du blir aldre sa kommer du inte kunna hora det ljudet, och formodligen kommer det inte att paverka din tinnitus da heller.

Ja det stämmer nog, har läst på en del och det verkar som att dom frekvenser som tjuter i örat när man har tinnitus sakta men säkert försvinner bort ur ens hörsel register.

Så om några år så kan jag använda blixtar mao:p

Flumpe skrev:

Så jag undrar om någon annan stött på detta problem? Finns det några blixtar som piper mindre än andra?

Nu har jag inte tinnitus så det är inte något problem för mig, men min sb600 och sb24 piper dom också.

Går det inte att dämpa bort pipet med en strumpa eller dylikt?

Det högfrekventa ljudet som kommer är när blixten laddar upp sig själv.

Samma ljud kan ibland komma från TV:ns bildrör.

Inte alla som kan höra den frekvensen

Jag upplever samma sak med traditionella hotshoe blixtar. För mig fungerar inte öronproppar som lösning eftersom de filtrerar bort allt annat ljud och jag upplever min tinnitus som ännu mer påtaglig.

Till Nikon vet jag faktiskt inte om det finns "tysta" externa blixtar. Jag använder en Canon Speedlite 580EX II som jag uppfattar som praktiskt taget helt befriad från det tjutande uppladdningsljudet. Vad jag har läst att Canon har gjort är att "they switched the voltage boost oscillator to an ultrasonic frequency". Dock hör man fortfarande när blixten zoomar.

Även den nya Canon Speedlite 430EX II ska vara tystare vad jag har hört. Jag vet inte om de har löst det på samma sätt som med 580 II.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=430EX2

Nikon kanske kommer med något liknande om de inte redan har utvecklat detta?

namon skrev:
Jag upplever samma sak med traditionella hotshoe blixtar. För mig fungerar inte öronproppar som lösning eftersom de filtrerar bort allt annat ljud och jag upplever min tinnitus som ännu mer påtaglig.

Ok. Jag har inte tinnitus, sa jag tankte inte pa detta. Men en iPod med horlurar da?

Jag hör en vinkelslip ibland.

Mot min i och för sig odiagnostiserade tinnitus brukar det hjälpa att dränka iriterande ljud i nåt behagligt som musik, då "fastnar" inte det irriterande ljudet.
Alla är förtås inte likadana.

Riktigt irriterande kan det va om det faktiskt är helt tyst som när det är strömavbrott och man ändå tycker att det låter som om en TV står och brusar nånstans och att grannen kapar ved.

Har du provat med apotekets öronproppar ? (De av silikon som kostar några 10:eek:r paret.) De dämpar alla ljud snyggt. Går alldeles utmärkt att höra vad andra säger exempelvis. Blixtar ger ifrån sig ett väldigt svagt ljud så det kanske försvinner och det går bra att prata med folk.

/ Erik

Tack men hörsel skydd fungerar inte så jättebra:(

Men att Canons nya 580 är så tyst låter riktigt spännande, tack för den infon:) Kanske i så fall vore läge med ett system byte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar