Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB800 buggar med AF-illumination. hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
utrustning:
SB800
D80

Problem:
flera gånger under kvällen slutade blixten med AF-illumination när det som bäst behövdes

Lösning:
funkade igen om man drog ur alla batterier, (ibland några gånger)
Men det är ju inte hållbart, nya grejer för tusan

Felsökning (så ni inte behöver föreslå det)
-det har funkat klanderfritt fram till nu och då snackar vi ca 2-300 bilder där det har behövts hjälpbelysning
- det var INTE ljust nog för att den skulle klara sig utan af-belysning (nästan kolsvart)
- kontakter som rostat? kameran och blixten är några veckor gammal och bara varit innomhus eller ute i soligt väder, så nej på den...
- Firmware update? jaru det kan vara så... vet inte vilken fw jag har på kameran (men kanske är uppdaterad i o m att den är ny)
- Hade AF (alltså inte råkat slå om till MF)
- och det går inte att använda kamerans då den slås av om man har blixten på

Varför fråga här då och inte ringa åteförsäljaren?
-jo för att det kommer jag göra på måndag men jag ska jobba med kameran i morgon kväll och det skulle sitta fint om någon hade ett lösning eller ett förslag innan måndag...

/jättetacksam om nån har ett förslag
 
Martin Gunnarson skrev:
Hjälpljuset funkar inte med AF-C, använder du AF-S?

Hittade också en tråd där liknande problem diskuteras.

http://www.fotosidan.se/forum/showt...15&highlight=hj%E4lpljus%20sb800&pagenumber=1

Är allt jag har att komma med, hoppas du kan lösa problemet.
jorå AF-S....
tack för tråden men det hjälpteinte så mkt,..

det är inte att jag aldrig fått det att fungera, det är att AF-ill lägger av mellan två foton där jag inte ändrat ett jota mellan bilderna...
 
Hoppas att det här kan hjälpa

Blixtens hjälpljus fungerar inte på vissa brännvidder i kombination med vissa af punkter.
T ex dom yttre af punkterna höger och vänster längst ut på d80 och vidvinkel.

Nu vet ju inte jag vilket objektiv du har, men om du har ett zoomobjektiv så skulle det ju kunna vara så att du har vridit på zoomringen och därmed så har du stängt av hjälpljuset på blixten.
 
Re: Hoppas att det här kan hjälpa

Andreas_77 skrev:
Blixtens hjälpljus fungerar inte på vissa brännvidder i kombination med vissa af punkter.
T ex dom yttre af punkterna höger och vänster längst ut på d80 och vidvinkel.

Nu vet ju inte jag vilket objektiv du har, men om du har ett zoomobjektiv så skulle det ju kunna vara så att du har vridit på zoomringen och därmed så har du stängt av hjälpljuset på blixten.
ja jäklar... du är en klippa andreas...
vid den "översta" fokuspunkten och 18mm så tänds ingen AF-belysning men med 20mm (typ) så funkar det utmärkt... marginell skillnad i brännvidd med en värld av skillnad i AF-ill

skickar en virtuell kola-godis för det svaret....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.