Annons

SB600 eller SB800?

Produkter
(logga in för att koppla)
JohanSandin skrev:
Då styrde du väl 600an med ljuset från den inbyggda blixten? det kan man väl också göra med en sb800 på samma sätt?

Ja, det som skiljer är att en SB-800 kan styra andra blixtar vilket inte SB-600 kan.

Har du en SB-600 på kameran så kan du alltså itne styra några andra vilket du kan både med den inbyggda blixten och SB-800.

Har du bara en blixt finns det egentligen ingen anledning att köpa en SB-800 förutom att den är lite kraftigare, har större zoomomfånf, bättre display, har färgade "filter" och att det medföljer en omnibouncer.
 
Dajo skrev:
Ja, det som skiljer är att en SB-800 kan styra andra blixtar vilket inte SB-600 kan.

Har du en SB-600 på kameran så kan du alltså itne styra några andra vilket du kan både med den inbyggda blixten och SB-800.

Har du bara en blixt finns det egentligen ingen anledning att köpa en SB-800 förutom att den är lite kraftigare, har större zoomomfånf, bättre display, har färgade "filter" och att det medföljer en omnibouncer.
Men det jag undrar ä om inte SB 800 kan utlösas med kamerans IR sändare och den kanske har längre räckvidd än den inbyggda blixten.
 
paul innergård skrev:
Men det jag undrar ä om inte SB 800 kan utlösas med kamerans IR sändare och den kanske har längre räckvidd än den inbyggda blixten.

Jag visste inte att kameran hade en IR-sändare...
Såvitt jag vet så triggas blixten av en seria "blixtpulser".

Det är möjligt att SB-800 har längre räckvidd än den inbyggda. Frågan är hur ofta man använder det i så fall och hur begränsad man blir med den inbyggda.
10 meter var inga som helst problem vilket borde funka för dom flesta som ite har väldigt speciella behov.

SB-600 är en väldigt kompetent blixt som inte ska underskattas men man ska vara medveten om dom faktiska skillnaderna till storebror SB-800 och till lillasyster SB-400.

Själv har jag en SB-800 främst för att den är lite kraftigare samt att det medföljde en omnibouncer.
Bättre display och bättre zoom fick amn på köpet.
När jag köpte min kostade SB-800 3300kr och en SB-600 2800kr.
 
Dajo skrev:
Jag visste inte att kameran hade en IR-sändare...
Såvitt jag vet så triggas blixten av en seria "blixtpulser".

Det är möjligt att SB-800 har längre räckvidd än den inbyggda. Frågan är hur ofta man använder det i så fall och hur begränsad man blir med den inbyggda.
10 meter var inga som helst problem vilket borde funka för dom flesta som ite har väldigt speciella behov.

SB-600 är en väldigt kompetent blixt som inte ska underskattas men man ska vara medveten om dom faktiska skillnaderna till storebror SB-800 och till lillasyster SB-400.

Själv har jag en SB-800 främst för att den är lite kraftigare samt att det medföljde en omnibouncer.
Bättre display och bättre zoom fick amn på köpet.
När jag köpte min kostade SB-800 3300kr och en SB-600 2800kr.
Jag kanske svamlar om det här med IR sändaren, vet faktiskt inte hur det ligger till trots att jag har en D200. Annars så kan ju en längre räckvidd ha en jättestor betydelse vid ex djurfotografering. Sen så tycker nog jag att prisskillnaden mellan de bägge blixtarna är löjligt liten i sammanhanget.
 
paul innergård skrev:
Jag kanske svamlar om det här med IR sändaren, vet faktiskt inte hur det ligger till trots att jag har en D200. Annars så kan ju en längre räckvidd ha en jättestor betydelse vid ex djurfotografering. Sen så tycker nog jag att prisskillnaden mellan de bägge blixtarna är löjligt liten i sammanhanget.

Hur ska du använda blixten vid djurfotografering?
 
paul innergård skrev:
Jag kanske svamlar om det här med IR sändaren, vet faktiskt inte hur det ligger till trots att jag har en D200. Annars så kan ju en längre räckvidd ha en jättestor betydelse vid ex djurfotografering. Sen så tycker nog jag att prisskillnaden mellan de bägge blixtarna är löjligt liten i sammanhanget.

IR sändaren existerar, det kan tom med jag intyga ;P
 
JohanSandin skrev:
Nej nej, på sb800. D200an driver externa blixtar genom att utlösa sin egen. Lite osöker om det är lika för d80, men jag skulle tro det :)

Ska man vara petnoga så är det visserligen i IR-spectrat som kommunikationen går mellan kamera och blixt men det finns ingen speciell IR-sändare varesig på kamera eller blixt. Det är helt enkelt blixten som sköter allt sådant.

Du kanske tänker på IR.mottagaren på blixten?
Den som sitter på sidan?
 
Dajo skrev:
Hur ska du använda blixten vid djurfotografering?
Inte speciellt krångligt. Du monterar blixten på lämpligt ställe och lägger dig en bit ifrån med telegluggen, kanske ca 30 meter ifrån förväntat motivavstånd. När djuret dyker upp så har du din bild. Det kan handla om ex en fågelholk och du vill kunna frysa fågelns vingslag när den skall flyga in. Grävlinggryt var ett bra exempel då man kanske behöver mer än tio meters avstånd för att grävlingen skall våga titta ut. Om man tänker till så finns det massor med fördelar för en längre räckvidd för blixtutlösning.
 
Köp SB800:an om du inte redan gjort det. Själv snålade jag lite och köpte en 600:a. Tänkte att jag inte behövde mer men ångrar mig och ska köpa en 800:a framöver. Skönt att kunna köra båda samtidigt också och då är det ju bättre att börja med 800:an som är den styrande av de två blixtarna.

M v h
Patric
 
För att återgå till ämnet och summera lite så kan man styra blixtarna i princip lika bra från en D80/D200.
Den inbyggda blixten har väl ett ledtal i ISO200 på ca 20.

SB-400
Inga manuella lägen än så länge utan man har endast automatik (vilket jag använt till dom flesta av mina blixtbilder)
Ledtal 30 ISO 200
Saknar fjärrstyrning
saknar display
Pris 1390kr på Cyberphoto


SB-600
Ledtal 42 ISO 200
Kan styras av kameran/SB-800 men kan inte styra själv.
Lite sämre dislplay än SB-800
Pris 2795kr på Cyberphoto


SB-800
Ledtal 53 vid ISO 200
Kan styra andra blixtar (onödigt (om man inte har specialbehov) så kameran fixar detta själv och det är först när man har fler än 3 blixtar som det blir bra att ha).
Kommer med omnibouncer samt färgfilter
Kan ha ett 5:e batteri monterat
Pris 3695 på Cyberphoto
 
www.tille.se skrev:
Köp SB800:an om du inte redan gjort det. Själv snålade jag lite och köpte en 600:a. Tänkte att jag inte behövde mer men ångrar mig och ska köpa en 800:a framöver. Skönt att kunna köra båda samtidigt också och då är det ju bättre att börja med 800:an som är den styrande av de två blixtarna.

M v h
Patric

Men D80/D200 kan ju styra blixtar i 3 olika kanaler samtidigt... Samtidigt som den interna kör TTL om man vill.

Jag röstar i o f s på SB-800 men av andra orsaker än att an kan styra en lastpall med blixtar...
 
paul innergård skrev:
Inte speciellt krångligt. Du monterar blixten på lämpligt ställe och lägger dig en bit ifrån med telegluggen, kanske ca 30 meter ifrån förväntat motivavstånd. När djuret dyker upp så har du din bild. Det kan handla om ex en fågelholk och du vill kunna frysa fågelns vingslag när den skall flyga in. Grävlinggryt var ett bra exempel då man kanske behöver mer än tio meters avstånd för att grävlingen skall våga titta ut. Om man tänker till så finns det massor med fördelar för en längre räckvidd för blixtutlösning.

Smart! det hade jag inte tänkt på :) Då hörs inte slutaren lika bra heller :). Men frågan är då hur långt ifrån blixten kan vara..? (om jag börjar använda den så). När jag fotar djur så sitter jag aldrig still. Ibland dårå ;p men oftast inte. grävlingarna brukar bara dyka upp på någon av våra gräsmattor. och då är det inte lätt om man redan har placerat ut blixten (fel). Mobility is my name ;)
 
JohanSandin skrev:
Smart! det hade jag inte tänkt på :) Då hörs inte slutaren lika bra heller :). Men frågan är då hur långt ifrån blixten kan vara..? (om jag börjar använda den så). När jag fotar djur så sitter jag aldrig still. Ibland dårå ;p men oftast inte. grävlingarna brukar bara dyka upp på någon av våra gräsmattor. och då är det inte lätt om man redan har placerat ut blixten (fel). Mobility is my name ;)
Då är det väl bra att man har flera blixtar utplacerade. Sen är det bara att aktivera den som ligger bäst till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.