Annons

SB600 eller SB800 eller vadå?

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns numera en Sigma som är motsvarande 800 och kompatibel med D70 och tydligen riktigt bra. Det minus jag hört är att den är stor och kantig. Jag tror att priset låg någonstans kring 2800-3000:-.

Jag funderar på en sån samtidigt som jag vill kolla den först då jag är lite orolig för storleken, man släpar ju runt på en hel del ändå och min kameraväska klarar inte så mkt mer nu. Fast samtidigt får du ju en blixt med 800 kapacitet för 600ans kostnad...

andersgunnare skrev:
Hej,

Vilken blixt föredrar du till Nikon D70 och varför?
Om du skulle välja mellan SB600 och SB800 vilken skulle du välja och varför?

SB 800 skulle jag köra på om jag var du. Sjysst ledtal, ledad i både sidled och på höjden, 3.400 :- på Fotokungen på Söder när jag ringde och kollade för någon dag sedan.

Re: Re: SB600 eller SB800 eller vadå?

Lasse_U skrev:
3.400 :- på Fotokungen på Söder när jag ringde och kollade för någon dag sedan.

Priserna verkar ju sjunka rätt snabbt, har för mig att den bara för någon månad sedan kostade runt 5000:- för att sedan gå ned till 4000:-
Och nu 3400:-, kanske skulle vänta en månad till.... :)

SB-600 är något billigare än SB-800, nackdelen med SB-600 är:

* Något lägre ledtal
* Kan ej användas som master vid trådlös styrning.
* Saknar omnibounce
* Saknar den lilla utdragbara vita plastflärpen som ger blänk i ögonen

Om du bara behöver en enkel blixt som fungerar rakt av så duger nog SB-600 bra, den kan fjärrstyras med D70:s inbyggda blixt men saknar som sagt var omnibounce och är något svagare. Det finns dock risk att du snart ångrar dig för at du inte la på den extra tusenlappen för en SB-800 (bara att köpa till en omnibounce kostar väl 300-400 SEK?).

Om du vill jobba mycket med CLS (Creative Lightning System) och vill ha flera små blixtar så är det mer ekonomiskt att köpa en SB-800 att använda som master och sedan flera SB-600 som fjärrstyrda enheter.

Jag hålle rpå och testar lite studiofotografering med CLS och har kört med två SB800 och en SB600, men skulle gärna vilja ha ytterligare några SB-600 för bakgrund och hårljus m.m. Om du frågar Nikon så gäller förstås att ju fler blixtar du skaffar desto bättre!

/Olle

: SB600 eller SB800 eller vadå?

Lasse_U skrev:
SB 800 skulle jag köra på om jag var du. Sjysst ledtal, ledad i både sidled och på höjden, 3.400 :- på Fotokungen på Söder när jag ringde och kollade för någon dag sedan.

SB 600 är oxå ledad i sidled och på höjden.

ofu skrev:
SB-600 är något billigare än SB-800, nackdelen med SB-600 är:

* Något lägre ledtal
* Kan ej användas som master vid trådlös styrning.
* Saknar omnibounce
* Saknar den lilla utdragbara vita plastflärpen som ger blänk i ögonen

Om du bara behöver en enkel blixt som fungerar rakt av så duger nog SB-600 bra, den kan fjärrstyras med D70:s inbyggda blixt men saknar som sagt var omnibounce och är något svagare. Det finns dock risk att du snart ångrar dig för at du inte la på den extra tusenlappen för en SB-800 (bara att köpa till en omnibounce kostar väl 300-400 SEK?).

Om du vill jobba mycket med CLS (Creative Lightning System) och vill ha flera små blixtar så är det mer ekonomiskt att köpa en SB-800 att använda som master och sedan flera SB-600 som fjärrstyrda enheter.

Jag hålle rpå och testar lite studiofotografering med CLS och har kört med två SB800 och en SB600, men skulle gärna vilja ha ytterligare några SB-600 för bakgrund och hårljus m.m. Om du frågar Nikon så gäller förstås att ju fler blixtar du skaffar desto bättre!

/Olle

Visst finns numera Omnibounce till SB600. Jag har iallafall en inköpt från Cyberphoto. Är nöjd med min SB600 men om jag idag skulle för +500 få en SB800 skulle jag ta den.

MagnusJoh skrev:
Visst finns numera Omnibounce till SB600.

Jag tror säkert att det finns Omnibounce att köpa till SB600. Men det jag menade var att till skillnad från SB-800 så följer den inte med på köpet. Det blir alltså ytterligare en utgift som gör att prisskillnaden mellan de bägge blixtarna minskar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar