Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-900 med mina studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

annicaoberg

Medlem
Hej!
Jag sitter nu här med mitt nyinköpta paket med studioblixtar (kaffebrus 220w).

Jag använder idag en nikon d90.

Finns det någon möjlighet att enbart använda sb900 för att trådlöst kunna utlösa mina studioblixtar, dvs sb-900 ska inte utlösas utan endast trigga studioblixtarna...

Någon som vet hur jag får detta att fungera? :)
 
Hej!
Jag sitter nu här med mitt nyinköpta paket med studioblixtar (kaffebrus 220w).

Jag använder idag en nikon d90.

Finns det någon möjlighet att enbart använda sb900 för att trådlöst kunna utlösa mina studioblixtar, dvs sb-900 ska inte utlösas utan endast trigga studioblixtarna...

Någon som vet hur jag får detta att fungera? :)

Nej. Det finns ingen möjlighet till det... Varför vill du använda din sb-900 som trigger utan att den avfyrar?
 
Nej. Det finns ingen möjlighet till det... Varför vill du använda din sb-900 som trigger utan att den avfyrar?

Egentligen skulle jag kunna köra utan sb-900 MEN jag vet inte riktigt hur jag ska få detta att fungera helt trådlöst. Jag vill inte behöva köra alla dessa kablar utan bara kunna ställa att den ska trigga igång blixtarna men det fungerar inte när jag försöker :(
 
Egentligen skulle jag kunna köra utan sb-900 MEN jag vet inte riktigt hur jag ska få detta att fungera helt trådlöst. Jag vill inte behöva köra alla dessa kablar utan bara kunna ställa att den ska trigga igång blixtarna men det fungerar inte när jag försöker :(

Du behöver en radio-trigger av något slag, var det ett 'kit' du köpte av Kaffebrus så brukar det ju följa med, annars kan du köpa en billig radiotrigger på ebay för någon hundring, eller av Kaffebrus.

Men din kamera kan inte 'på egen hand' utlösa blixtarna trådlöst, förutom att använda kamerans inbyggda blixt - men det brukar bli krången med förblixt och annat då...
 
Okej har du något förslag på en som är hyfsat vettig i pris? Jag har 3 st studioblixtar, innebär det att jag måste köpa 3 st om jag vill kunna trigga igång alla samtidigt?
Ursäkta om jag verkar korkad men har verligen 0 erfarenhet av blixtar, men villig att lära :)
 
Kan man inte sätta blixten i manuellt läge så man slipper förblixtarna och rikta den i taket tex, för att trigga studioblixtarna?

Med radiotriggers kan du säkert också använda sb900 som externa blixt och ha som hårljus tex. Phottix och Cactus är några varianter som Kaffebrus har. Det räcker med att du kan trigga EN studioblixt, de andra triggas av ljuset.

Man kan också använda en enkel IR sändare ( den skickar bara ut "osynligt" ljus som triggar studioblixtarna ). Fungerar dock dåligt/inte alls utomhus i solsken om man nu skulle ha blixt ute.
 
Visst är det som Per E säger. O inte som themajk säger.

OM du kör alla 3 studioblixtar i slave läge. Alltså de reagerar på annat blixtljus.

Då kan du använda den inbyggda blixten eller SB900 sittandes på kameran i manuellt läge.
Effekt 1/128 funkar för mig. Men det ger ändå en liten ljuspunkt i ögat.

Så skulle rekomendera inbyggda blixten och Nikons IR panel framför blixten.(så kör jag)
Då blir det ingen reflex i ögat o modellen slipper titta rakt i blixten. Den blixtrar så klart lite men syns väldigt lite.

Lycka till !

eller fråga på bara....
 
Om du använder den inbyggda för att trigga de andra med så kan du använda SB900 som en fjärde "studio"blixt om du ställer den i SU4 läge (slave).

Så nu har du 4 blixtar som du styr trådlöst utan att lägga ett öre på trådlösa sändare/mottagare.

Ok om du vill ha IR panelen kostar det 85-100kr
 
Nu var ju iofs frågan jag svarade på specifikt att sb-900 inte skulle utlösas. Att ha den på minsta effekt är ju fortfarande att den utlöses... ;)
 
Den inbyggda blixten (på kameran) på 1/64 ger inte mycket till glimt i ögat. Fördelen man har med en SB900 är att man kan rikta den i taket på manuell 1/32 effekt, det tar de flesta slavtriggers alldeles utmärkt. Fungerar inte i en studio med 12m i tak kanske.

Blanda helst INTE en SB900 med studioblixtar som belysning, de har ganska olika färgtemperatur. Allt du pekar SB900 på kommer få blå högdagrar.

Det finns IR-film man kan sätta över den inbyggda blixten också. Då kan man öka effekten på blixten till 1/8 och därmed få en mycket säkrare triggning av slavarna.

Men radio är naturligtvis att föredra, det ger mycket säkrare triggning. Man tröttnar på att slavarna missar då och då - naturligtvis missar de ALLTID precis när man fångat det perfekta ögonblicket på modellen (Murphys lag osv)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.