ANNONS
Annons

SB-900, bouncer?

Produkter
(logga in för att koppla)

daytripper

Medlem
Tips på en generellt bra inställning till SB-900?
Läge:
Inomhus, bröllopsfest, antar att det är "festbelysning" och sen septemberkväll Funderar på huruvida jag ska köra med bouncer rakt på eller vinkla upp i taket utan bouncer. TTL/BL eller bara TTL? Någon med erfarenhet ev 900:an. Vidare är tanken att köra med ISO 800 på Nikon D3.
 
Ska du studsa blixten bör du ha bouncern på för att få bäst effekt (ordet bounce betyder ju inte helt oväntat just studs). Att köra med bouncer inomhus under den typen av ljusförhållande är att föredra före rakt-på-blixt.
 
Om du använder bouncer så rikta blixten uppåt. Fungar lika bra (eller bättre) utan bouncer. Testa dig fram.
 
Om du använder bouncer så rikta blixten uppåt. Fungar lika bra (eller bättre) utan bouncer. Testa dig fram.

Kan generellt sett inte hålla med dig när du säger att det fungerar lika bra eller bättre utan bouncer. Takhöjd och rummets utseende styr vart ljuset tar vägen. I vissa lägen fungerar det bättre utan, i andra lägen bättre med.

Vill förtydliga, rikta blixten mot den yta varifrån du vill att ljuset ska studsas. Vill du ha ett ljus som kommer uppifrån, vilket uppfattas väldigt positivt av oss då vi är vana vid solljus uppifrån etc, ja då är det taket som gäller. Vill du att ljuset ska träffa motivet från sidan, tex förstärka effekten av ett befintligt ljus exempelvis en lampa eller fönster varifrån det kommer in dagsljus, använd en vägg som reflektor. Det är dock inte helt lätt, studas ljuset så att det träffar möbler och andra föremål kan de drastiskt förändra ljusets färg och kvalitet och därmed göra det hopplöst svårt att förutsäga effekten av blixten. Försök att använda så rena ytor som möjligt, exempelvis ett vitt tak.

Håller med om att du måste testa dig fram, testa dig fram till vad som fungerar bäst för varje tillfälle.
 
Vad som fungerar bäst med eller utan bouncer beror på vad man vill ha för resultat. Ska du studsa i taket så är bouncer generellt sett bättre eftersom den ser till att det kommer ljus under ögonen vilka annars kan bli väldigt mörka. Dessa bilder blir ofta i mitt tycke rätt platta och tråkiga varför det i vissa fall kan vara "bättre" med en direktblixt rakt på. Det beror på vem man fotar och vilken look man vill ha. Det som kan sägas är att vill du vara på den säkra sidan så är en bouncer i taket ett väldigt säkert sätt att få en bra bild där personerna på bilden ser bra ut, vilket på ett bröllop kan vara att rekommendera. KISS - Keep It Simple Stupid.

Eftersom blixten kommer vara huvudljus och inte upplättningsblixt så ska du ha den på ttl, inte bl/ttl. Experimentera med plus och minus inställningar tills du är nöjd med exponeringen. Tänk på att folk med vita kläder kan lura blixten att underexponera (gäller speciellt om du kör med direktblixt rakt på och inte studsar i taket) varför man då kan behöva plussa på blixten lite och vice versa med folk med mörka kläder. Kom också ihåg att det finns fyra olika inställningar som kan påverka blixtstyrkan, ska du ha blixten på kameran så se till att använda inställningarna på blixten och se till att de andra inställningarna är på noll, var noga med att kontrollera detta då det annars kan vara rätt frustrerande och ge ett dåligt resultat, lätt att glömma.

Sen är det inte säkert att det går att studsa i taket, kan vara högt i tak eller någon konstig färg. Då är det trevligt att mjuka upp blixten lite med något väl valt blixttillbehör.
Själv fotar jag med en handhållen SB-800 i ena handen med en Lumiquest Big Bounce för att mjuka upp ljuset samt använder den inbyggda blixten i min D200 som upplättning (ca -2 EV).

Vad gäller exponering så är min rekommendation att köra manuellt. Ställ bländaren på f:5.6, ger en del skärpedjup samtidigt som det släpper in hyfsat mycket ljus. Sen anpassar du bakgrunden genom att hela tiden justera slutartiden. En bra tumregel är att underexponera bakgrunden med ca 2 steg. Detta gör att bakgrunden kan urskönjas, speciellt ljuskällor, utan att den tar över. Du behöver inte oroa dig för att bakgrunden ska bli oskarp pga handhållet, blixten kommer frysa huvudobjektet och ge skärpa i bilden. Om möjligt försök att inte ha objekten stående precis under en ljuskälla, försök istället att få med så många ljuskällor som möjligt i bakgrunden då de ger effekt.

Träna lite hemma först!

En sak du kan tänka på är att du kan använda SB-900 som fjärrblixt (fast det är klart, eftersom du har en D3 måste du då ha en commanderenhet också). Detta är mycket trevligt om du vill ta lite översiktsbilder av dansgolvet. Lägg ifrån dig blixten så den lyser upp dansgolvet från sidan. Experimentera med olika långa slutartider, testa att skaka/vrida kameran (detta går även att göra när du fotar mingelbilder, tänk dock på att det är lite "hit or miss").

Vill du ha riktigt snygga mingelbilder så skaffa CTO-filter till blixten och ställ in vitbalansen till Tungsten, ger ett riktigt rent inttryck och kostar inte många kronor.

EDIT: Oj, vad långt det blev...
 
Vill du ha riktigt snygga mingelbilder så skaffa CTO-filter till blixten och ställ in vitbalansen till Tungsten, ger ett riktigt rent inttryck och kostar inte många kronor.

EDIT: Oj, vad långt det blev...

Wow...tack för ditt svar...satt du uppe hela natten och plitade? Skall som sagt givetvis prova lite först och ser fram emot att testa CTO/Tungsten-tekniken. Tror mig ha en filtersats till SB:n. Det är främst mingelbilderna jag är ute efter att ha en stabil blixtteknik till. Inte så mycket tid till experimenterande där...! Tack igen för ditt svar!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar