Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-800 eller SB-900?

Produkter
(logga in för att koppla)

estberg

Aktiv medlem
Hej,

Jag står just nu i valet och kvalet mellan en SB-800 och en SB-900 blixt. Har en Nikon D200 och kommer att använda blixten till två saker - dels vimmelfotografering, dels kunna sätta upp en "trådlös studio" (där jag kommer att använda Pocket Wizard alt. köra enbart Nikon-blixtar med CLS).
Det skiljer över 1000 kr i pris mellan 800an och 900an. Vad är det jag missar om jag väljer 800an? Finns det något i 900an som ger bättre synkning mellan multipla blixtar?

-Staffan

SB900 är en bättre blixt på alla plan och i mitt tycke väl värt de extra slantarna bara man har råd. Finns ingen mig veterligen annan blixt som exponerar så mjukt o jämnt. Har själv aldrig haft någon annan blixt som fixar exponeringen med blixten riktad rakt fram så bra som min SB900. Enda fördelen med SB800 är dess föredömligt kompakta mått. Men storleken hos SB900 är också en fördel då den bidrar till en större reflektor vilket resulterar i en jämnare och bättre ljusspridning.

SB900 är framför allt bättre när du använder den som enda blixt om jag förstått det rätt. Om du använder CLS och flera blixtar gör det ingen större skillnad förutom att SB-900 laddar upp sig snabbare.

900an har nytt användargränssnitt där det ska vara snabbare att byta till eller från fjärrstyrt läge. På min 800 måste man in i "custom menyn" för att byta mellan vanligt och fjärrstyrt läge. För att komma in i detta läge måste man hålla in två knappar i ett par sekunder. Låter inte så jobbigt men är faktiskt lite irriterande, den funktionen skulle finnas enklare åtkomlig på 800an enligt mig.

Jag har båda två och 900an är överlägsen på alla punkter. Det enda som är till 800ans fördel är storleken. SB900 är ganska mycket större och klumpigare. Å andra sidan gedignare känsla i bygget...

Ett par saker som bör nämnas till SB900 fördel är bl.a ljudlös uppladdning och ett snabbt och enkelt menysystem.

Mvh /Peter

Men frågan som intresserar mig är till vilken kamera du har den?

Vinner jag tex något på att skaffa en SB-900 till min D200/D300 eller märker jag bara av effekten på D700/D3?

Att blitxen i fråga är större än SB-800 förstår jag gäller på vilken kamera du än monterar den på :)

Som sagt, jag har en D200. Har inga planer på att uppgradera kameran än på ett tag. Min tanke är att köra 2-3 st SB-800/-900 synkade. Ljusstyrkan borde räcka under de flesta förhållanden? Och om jag förstått rätt så behövs inga Pocketwizards eller dyl. här då SB-800/-900s synkronisering funkar ypperligt på egen hand?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar