Annons

Sb-600 / Sb-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnPark

Medlem
Tja!

Jag behöver en blixt för mestadels av inomhusfotografering, människor etc. då jag med mitt standard objektiv inte får in tillräkligt med ljus (Nikkor 28-105mm f/3.5-4.5D).

Men nu undrar jag om jag ska satsa på en SB-600 eller SB-800?

För mig känns SB-800 som lite overkill och prisskillnaden är ganska stor, jag använder D70S som har commando funktion så det jämnar ut valet lite. Jag tänkte annars köpa en 50mm f/1.8 + SB-600 då det paketet blir billigare än att bara köpa SB-800.


Tacksam för svar !
 
Jag så som många andra (om du söker på forumet) har stått inför detta val.

Mitt val föll på Sb-600 och den klarar jag mig med alldeles utmärkt. Det som däremot har skett nu är att jag vill ha fler blixtar och siktar nu mot en 800 ev. 900 för att styra bla min 600 och ev. fler blixtar vilket som bekant inte 600 klarar.

Här är några av de trådar som behandlat detta ämne.
sb-800 eller sb-600
nikon sb800 & sb600
sp-800 vs sp-600
SB600 eller SB800?
SB-600 eller SB-800 till D70?
SB-600 SB-800 vilken skall jag välja?
sb-800 Vs Sb- 600
SB-600 vs SB-800
 
Senast ändrad:
Jo, det är klart att man säkert klarar sig med SB-600an.

Men till skillnad från ditt fall så behöver jag inte en SB-800 för att kunna styra andra blixtar eftersom D70s kan gör det.
 
Min d80 klarar att styra blixtar oxå men endast med hjälp av den inbyggda blixten uppfälld och utan "skygglapp" för den inbyggda så bara Ir-ljuset kommer ut så blir bilden inge vidare anser jag.
Jag förmodar att det är likadant på din d70s.

samtidigt som du svarade på mitt första svar redigerade jag mitt inlägg så några sökresultat från forumet länkades.
 
okej! vet själv inte om det är någon skillnad mellan de två kamerorna, så det är väl möjligt :)

PS. tack för de andra trådarna
 
Jag är ganska säker på att våra kameror uppför sig likadant vad det beträffar denna funktion.
Skygglappen som jag menar är Nikon SG-3IR.
 
Javisst det har att göra med styrkan på blixten.

läs Olle Bjernulf´s "fototeknik del 6 ang blixtar så hänger du med massor.
den finns här på Fotosidan.se
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.