ANNONS
Annons

SB-600 endast som AF-hjälp möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

akterspegel

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas att någon kan svarar mig på detta.

Går det köra SB-600 med enbart AF-belysningen aktiv dvs utan blixt.?
Hade SB-600 på en D90 när jag fotade lucia igår och de flesta korten tag jag med naturligt ljus med blixten avstängd.
Då hade det varit bra att ändå utnyttja AF-belysningen i blixten som är bättre än den inbyggda i D-90 men jag har inte kommit på något sätt att avaktivera blixten helt.

Det kanske inte går helt enkelt.?

inget jag provat själv, men vad händer om du ställer blixten som trådlös slav? Då slår den ju när den inbyggda slår, låter du den sitta på borde ju inget hända men af belysningen kanske funkar ändå?

Men du tömmer ju batterierna rätt snabbt i blixten efterssom den kommer att gå på max hela tiden. Dessutom måste du vänta tills den laddat upp sig mellan varje bild vilket tar ett tag.

Så det är alltså inte tekniskt möjligt?
kan ju måla/göra en diffusor som inte släpper igenom ljus men då krävs det lite pillande för att få igång blixten och det ska vara enkelt och smidigt var tanken.
Har SB-700 den funktionen?

Tror jag skrev för snabbt. Det finns ingen inställning på blixten för att endast använda af-hjälpen, som det finns på SB-800/900 ("No fire"). MEN! Om du använder programmet No Flash så borde du kunna använda af-hjälplampan på SB-600?

Testa. Jag har bytt system så har ingen möjlighet att prova mig fram.

Tänkte inte på att testa auto utan blixt, det var längesedan jag använde den delen av ratten..

Det fungerade! men då är ju kameran i autoläge och det är ju ett annat problem, jag vill gärna kunna avaktivera blixten i bländarprio läge, någon som vet om det går? jag letade i menyerna igår men hittade inte något sätt att stänga av blixten från kameran (D-90)

det går att lägga en "flash off" funktion på knappen framme brevid objektivet istället för blindavfyrning av blixten som är original.

Nu håller jag inne den knappen och då avfyras inte blixten men aflampan lyser!

Ifall någon annan undrar så finns det alltså en lösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar