Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sb-400 som extern blixt?
- Trådstartare Dejavo
- Start datum
PeterSfa
Aktiv medlem
Det enklaste och billigast är sladd.
NIKON TTL FJÄRRSTYRNINGSSLADD SC-28 ca: 1000:-
Skall du promt ha trådlöst, så finns både Nikon och tredje parts lösningar.
En populär lösning är
Wireless Speedlight Commander SU-800 på kameran
och TTL Sensor Unit SU-4 på blixten.
Men commandern kostar liknande som SB-800, så i det fallet kan det vara värt att köpa SB-800 som kan vara commander och köra din SB-400 som andra blixt.
Sätter man dessutom SB-800 på en SC-28, så kan du köra egna interna blixten som tredjeblixt, ev med en diffusor för.
NIKON TTL FJÄRRSTYRNINGSSLADD SC-28 ca: 1000:-
Skall du promt ha trådlöst, så finns både Nikon och tredje parts lösningar.
En populär lösning är
Wireless Speedlight Commander SU-800 på kameran
och TTL Sensor Unit SU-4 på blixten.
Men commandern kostar liknande som SB-800, så i det fallet kan det vara värt att köpa SB-800 som kan vara commander och köra din SB-400 som andra blixt.
Sätter man dessutom SB-800 på en SC-28, så kan du köra egna interna blixten som tredjeblixt, ev med en diffusor för.
Dejavo
Medlem
Oj det var dyrt för en sladd. Finns det verkligen inga billigare lösningar? Mitt krav är bara att blixten kan användas externt och går av i sync med kameran. Inställningar i styrka kan man göra på min D40 på skärmen.
Behöver inte mer än en blixt och annars har jag två stycken SB-400. Har fått båda gratis utav Nikon om någon undrar varför man köper två SB-400...
Behöver inte mer än en blixt och annars har jag två stycken SB-400. Har fått båda gratis utav Nikon om någon undrar varför man köper två SB-400...
PeterSfa
Aktiv medlem
SC-28 kostade 895:- på scandinavian photo såg jag.
Kan finnas billigare från tredjeparts tillverkar. Känner dock inte till någon på rak arm.
Problemet är just det du sade. Du ställer styrkan på skärmen i D40.
Det betyder att kommunikationen till blixten måste vara fullkopplad i skon. Annars kan inte de signarlarna nå blixten och tvärtom.
Räcker altså inte med en enkel synckabel, Och heller inte med de enklare universal förlängningarna.
Kan finnas billigare från tredjeparts tillverkar. Känner dock inte till någon på rak arm.
Problemet är just det du sade. Du ställer styrkan på skärmen i D40.
Det betyder att kommunikationen till blixten måste vara fullkopplad i skon. Annars kan inte de signarlarna nå blixten och tvärtom.
Räcker altså inte med en enkel synckabel, Och heller inte med de enklare universal förlängningarna.
PeterSfa
Aktiv medlem
Dejavo skrev:
Okej. Väntar nog tills jag köper en SB-600/800 då istället, då borde det väll räcka med en synckabel? . Tycker inte att det blir någon skillnad när jag ändrar styrkan genom min D40 ändå. Tack för dina svar .
Jo de modellerna kan du ställa manuellt på blixten. Och synckabel kan du ta tredjeparts tillverkare. Men då du inte har uttag på kameran för synckabeln, så måste du ta den modellen som skall sitta direkt på husets blixtsko.