Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-400 eller SB-600??

Produkter
(logga in för att koppla)

Applet

Medlem
Hej,
Jag har en Nikon D80 och använder oftast Nikons 18-200mm objektiv men köpte nyligen ett Nikon Micro 85mm. Jag tycker om att fota natur och macro men vill även bli bättre på att ta sportbilder t.ex. segling och spontana bilder... Lite allt möjligt helt enkelt! Så hur ska jag tänka när jag ska välja blixt?

SB-400
+ lättare att bära med sig
+ ser/känns inte lika klumpigt
- känns kanske tråkig efter ett tag?

SB-600
+ större möjligheter till inställningar
- väger mer och är större

När använder ni era blixtar? Sitter de på i stort sett jämt eller kommer de bara fram i mörker? :)

Vill alltså ha en blixt som jag kan fortsätta att utvecklas med men som samtidigt inte känns för klumpig eller omständig så den bara ligger i väskan.. Lite rörligt blev det kanske, men hoppas ni förstår hur jag menar!

Mvh
Ingrid
 
Hej,
Jag har en Nikon D80 och använder oftast Nikons 18-200mm objektiv men köpte nyligen ett Nikon Micro 85mm. Jag tycker om att fota natur och macro men vill även bli bättre på att ta sportbilder t.ex. segling och spontana bilder... Lite allt möjligt helt enkelt! Så hur ska jag tänka när jag ska välja blixt?

SB-400
+ lättare att bära med sig
+ ser/känns inte lika klumpigt
- känns kanske tråkig efter ett tag?

SB-600
+ större möjligheter till inställningar
- väger mer och är större

När använder ni era blixtar? Sitter de på i stort sett jämt eller kommer de bara fram i mörker? :)

Vill alltså ha en blixt som jag kan fortsätta att utvecklas med men som samtidigt inte känns för klumpig eller omständig så den bara ligger i väskan.. Lite rörligt blev det kanske, men hoppas ni förstår hur jag menar!

Mvh
Ingrid

Min SB-800 Kommer bara fram när det börjar mörkna på, använder den inbyggda för upplättning i dagsljus. Finns givetvis undantag men de är ju som bekant till för att bekräfta regeln :)

Har så gott som alltid blixten med i väskan ändå, den väger inte så mycket i jämförelse med objektiven.
 
Som jag förstått det så går inte SB-400'an att köra som remote i Nikons CLS. Man kan trigga SB-600 trådlöst via den inbyggda blixten som en commander men som sagt, det fungerar nog inte med SB-400. Någon kunnig på blixtar kan säkert bekräfta (eller dementera).
 
Tack för svaren! Lutade nyss åt sb-400 men så läste jag på ett ställe på nätet där flera hade sågat den så nu är jag osäker igen.. :S Det ultimata kanske skulle vara båda? Eller om man har en sb-600 kanske inte behovet för sb-400 också finns? Någon här som kanske har köpt sb-400, hur länge "räckte" den isf eller när känns det som att ni skulle vilja ha snäppet upp?
 
Ska Du jobba seriöst med blixtar så räcker nog inte SB-400 till.
Den är perfekt för "amatören" som inte är nöjd med den interna blixten.
(jag har en till salu om Du är intresserad att testa)

SB-600 kan Du även växa i när Du t.ex. vill jobba med flera blixtar eller ha blixten en bit från kameran (sidoljus t.ex.) Den fungerar dock inte som master till andra utan då får Du ha en SB-800 eller SB-900.

/Peter
 
Som jag förstått det så går inte SB-400'an att köra som remote i Nikons CLS. Man kan trigga SB-600 trådlöst via den inbyggda blixten som en commander men som sagt, det fungerar nog inte med SB-400. Någon kunnig på blixtar kan säkert bekräfta (eller dementera).

Du har helt rätt. Detta fick jag lära mig den dyra vägen ;)

/Peter
 
Har sedan tidigare ingen som helst erfarenhet av externa blixtar, utan vill lära mig! Så sb-600 är det "högsta" som jag skulle kunna tänka mig. Börjar snart bli dags att lotta mellan dem ;)

Till salu? Hur mycket vill du har för den?
 
SB-600 är bättre på allt utom storleken. Jag skulle aldrig ge rådet att välja SB-400, den kan ju inte ens vridas åt sidan, men jag har å andra sidan inget emot att släpa runt på utrustning så länge jag vet att det kan ge bättre bilder.
 
Jag skulle inte köpa en 400:a som primär blixt, som komplement till en 6/8/900 kan den fungera. Den är ju i alla fall bättre än den inbyggda och kostar relativt lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.