Annons

Satsa på ny kamera eller objektiv först?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mxemmaa

Aktiv medlem
Hej
Jag har i nuläget en Canon Eos 1000D samt ett Sigma 70-300 f/4-5.6 APO DG Macro, som jag använder för att fota actionsport (motocross)

Min utrustning har fått erfara mycket, stenskott, väta, damm osv. men den fungerar fortfarande väldigt bra. Jag blir nöjd med mina bilder men känner att det börjar närma sig byte utav både kamera och objektiv.

Själva kameran har överstigit 10 000 exponeringar, och har hängt med i alla väder. Nu vet jag ju att det inte finns något sista förbrukningsdatum, men ungefär hur länge till kan jag räkna med att den fungerar? Har försökt googla fram hur många exponeringar slutaren klarar på en 1000D men jag hittar inget. Som nästa byte har jag tänkt mig en 600D, då jag också är ute efter filmfunktionen, en lite större, mer tätad(?) kamera och den vridbara skärmen känns perfekt då man filmar/fotar i knasiga vinklar (vilket jag brukar göra)

Objektivet vill jag också byta, till ett Canon 70-200 f/4 L USM, då det är framförallt snabbare autofokus jag är i behov utav.

Vanligtvis hade jag satsat på objektiv i första hand, men det känns inte så särskilt roligt om jag skulle stå där med nytt objektiv och en kamera som är slut. Är det något jag borde oroa mig för? I nuläget sparar jag halva studiebidraget, säljer nån bild då och då och har sökt alla sommarjobb jag hittat, men jag räknar med att det nog kommer att ta något år mellan kamera och objektiv.
 
De flesta moderna systemkamerorna är testade för 150000 exponeringar, så 10000 är inget. Ett bättre objektiv kommer göra mycket mer för dina bilder än ett nytt hus. Jag har mycket goda erfarenheter av mitt gamla (i den digitala världen närmast antik) Nikon D80i kombination med den superba Nikon 70-200mm f/2.8G ED VR II AF-S.
 
Ett steg i taget

Köp objektivet först och använd på ditt nuvarande hus. Det blir garanterat ett lyft. Därefter kan du fundera på om och när du vill ha ett nytt hus.
 
Jo det är just filmfunktionen som lockar, men det känns som att ett nytt objektiv vore ett lyft för mina bilder. Tack för bra svar angående exponeringarna!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.