Annons

Sandisk 60MB/s VS 90MB/s

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Kommer jag märka nån skillnad förutom i plånboken? :)

Mao kommer kameran (canon 7D) klara fler bilder i serie med 90MB/s och isf hur många?
Tror den klarar 18(?) med 60MB/s i raw format.

Nån annan större fördel undantaget ev snabbare filöverföring till dator?

Mao kommer kameran (canon 7D) klara fler bilder i serie med 90MB/s och isf hur många?
Ja. När de nya snabba korten kom gjorde Galbraith ett test. Han använde då 5D mk2 och med de snabbare kortet sparade kameran ner data ungefär 15 procent snabbare. Eftersom 7D är en modernare kamera kan man tänka sig att den drar ytterligare lite mer nytta av de snabba korten.

Det är alltså inte någon jätteskillnad i praktiken. Bildserien innan kameran tar paus kanske blir en eller två bilder längre. Pausen när kameran tömmer bufferten blir 15-20 procent kortare.

Kommer jag märka nån skillnad förutom i plånboken? :)

Tror den klarar 18(?) med 60MB/s i raw format.

Nån annan större fördel undantaget ev snabbare filöverföring till dator?

Har en 7D, några kort som klarar 60MBs och några äldre kort som klarar lägre hastigheter.
Skillnaden är rätt påtaglig i hur snabbt bufferten töms.
Men framför allt med rätt läsare går det betydligt fortare att få över bilderna i datorn.

Vissa läsare har begränsad läs och skrivhastighet, och då kommer läsaren att begränsa hastigheten på överföringen till datorn.

Man kan ju diskutera om det snabbare Extreme Pro är värt nästan dubbla priset mot Extreme. Själv har jag valt den billigare versionen till min 7D, men om jag t ex försörjde mig på att plåta ishockey skulle jag nog köpa det snabbaste kort jag kan hitta -- även om skillnaden är ganska marginell.

Man kan ju diskutera om det snabbare Extreme Pro är värt nästan dubbla priset mot Extreme. Själv har jag valt den billigare versionen till min 7D, men om jag t ex försörjde mig på att plåta ishockey skulle jag nog köpa det snabbaste kort jag kan hitta -- även om skillnaden är ganska marginell.

Jag gjorde precis samma val, 32GB extreme istället för 16GB extreme pro (ungefär samma pengar) när jag köpte min 7D.
Blev lite nyfiken nu bara om jag hade valt rätt... :)

60 MBps räcker långt, även för oss som fotograferar sport yrkesmässigt.
Jag fotograferar i princip bara i RAW, och fyller sällan bufferten på min 7D.

När bilderna ska in i datorn så begränsar min nuvarande dator överföringshastigheten.
Så där har jag inte heller någon större nytta av snabbare kort i dagsläget.

Förvissa använder jag serietagningen en hel del.
Men mer sällan längre än 7-8 bilder (ofta inte "ens" det).

Så den "billiga" varianten räcker faktiskt långt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto