Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av ovanstående till Pentax K-5 iis eller liknande. Funkar fokusindikeringen bra och går det bra att ställa in skärpan med live view? Några andra synpunkter på objektivet?

Sten
 
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av ovanstående till Pentax K-5 iis eller liknande. Funkar fokusindikeringen bra och går det bra att ställa in skärpan med live view? Några andra synpunkter på objektivet?

Sten

Jag testade det hos en god vän och då fungerade det bra ihop. Dock testade jag aldrig med live view. (Jag valde tillsist ett Pentax M 85/F2 som är mindre (i storlek som en 50:a))
 
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av ovanstående till Pentax K-5 iis eller liknande. Funkar fokusindikeringen bra och går det bra att ställa in skärpan med live view? Några andra synpunkter på objektivet?

Sten

Hej.

Jag har en sån till min K3 och älskar den.
Fokusindikering funkar utan problem men ställa skärpa via live view har jag inte testat då jag väldigt sällan använder mig av den.

Kan testa och återkomma om det är av stor vikt för dig?

Namo.
 
Tack för svaren! Om någon har lust att skicka bild i full storlek, gärna tagen med 1,4, så skriv ett privat meddelande så meddelar jag min mejladress. Om bilden finns på nätet går det bra med länk.

Sten
 
Tack för svaren! Om någon har lust att skicka bild i full storlek, gärna tagen med 1,4, så skriv ett privat meddelande så meddelar jag min mejladress. Om bilden finns på nätet går det bra med länk.

Sten

Vill du ha raw eller jpg ?
iso?
Något speciellt motiv du vill att jag skall plåta?
 
glapp?

Hej!
Ny här på forumet. Tänkt återuppta fotandet som i många år legat i träda...
Köpt en Sony a77 II med kitlins och precis idag fått ytterligare ett objektiv, Samyang 84/1.4 MF AS. Noterar att det glappar kanske 1/4 till 1/2 millimeter mot kamerahuset fr a i skruvplanet. De få bilder jag har hunnit ta ikväll är skarpa och fina. Kitlinsen som kom med A77:an sitter tajt. Köpte Samyangen från CD-ON, sk fyndvara. Skall jag skicka tillbaka det? (14 dgrs retur-rätt)
Tacksam synpunkter.
 
Jag förmodar att du menar att du kan vrida objektivet en aning. Sådant glapp märks inte i bilden. Men om det glappar i djupled / fram och tillbaka / samma axel som man fokuserar längs, då ska du returnera objektivet.
 
Jag förmodar att du menar att du kan vrida objektivet en aning. Sådant glapp märks inte i bilden. Men om det glappar i djupled / fram och tillbaka / samma axel som man fokuserar längs, då ska du returnera objektivet.


Tack för snabbt svar! Inget glapp i djupled, aningen lite sidled (hö <--> vä) och mest då vid vridning (rollplanet).
 
Ett litet tips - detta är Pentaxforumet, och har man frågor om objektiv kring objektiv för andra fattningar tas de lämpligen i de forum som handlar om just dessa ;)

/Mod
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.