Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC
- Trådstartare Stene_68
- Start datum
Newnoise
Aktiv medlem
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av ovanstående till Pentax K-5 iis eller liknande. Funkar fokusindikeringen bra och går det bra att ställa in skärpan med live view? Några andra synpunkter på objektivet?
Sten
Här kanske det finns lite info som kan vara till hjälp: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=159074
cloapex
Aktiv medlem
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av ovanstående till Pentax K-5 iis eller liknande. Funkar fokusindikeringen bra och går det bra att ställa in skärpan med live view? Några andra synpunkter på objektivet?
Sten
Jag testade det hos en god vän och då fungerade det bra ihop. Dock testade jag aldrig med live view. (Jag valde tillsist ett Pentax M 85/F2 som är mindre (i storlek som en 50:a))
Hostis
Aktiv medlem
Sten
Hej.
Jag har en sån till min K3 och älskar den.
Fokusindikering funkar utan problem men ställa skärpa via live view har jag inte testat då jag väldigt sällan använder mig av den.
Kan testa och återkomma om det är av stor vikt för dig?
Namo.
Hostis
Aktiv medlem
Tack för svaren! Om någon har lust att skicka bild i full storlek, gärna tagen med 1,4, så skriv ett privat meddelande så meddelar jag min mejladress. Om bilden finns på nätet går det bra med länk.
Sten
Vill du ha raw eller jpg ?
iso?
Något speciellt motiv du vill att jag skall plåta?
Lawson
Aktiv medlem
Det finns några bilder i den här tråden. Den gick en match mot Zeiss 135 2,0 .
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=158143
Micke.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=158143
Micke.
Björkhult
Aktiv medlem
equa
Aktiv medlem
glapp?
Hej!
Ny här på forumet. Tänkt återuppta fotandet som i många år legat i träda...
Köpt en Sony a77 II med kitlins och precis idag fått ytterligare ett objektiv, Samyang 84/1.4 MF AS. Noterar att det glappar kanske 1/4 till 1/2 millimeter mot kamerahuset fr a i skruvplanet. De få bilder jag har hunnit ta ikväll är skarpa och fina. Kitlinsen som kom med A77:an sitter tajt. Köpte Samyangen från CD-ON, sk fyndvara. Skall jag skicka tillbaka det? (14 dgrs retur-rätt)
Tacksam synpunkter.
Hej!
Ny här på forumet. Tänkt återuppta fotandet som i många år legat i träda...
Köpt en Sony a77 II med kitlins och precis idag fått ytterligare ett objektiv, Samyang 84/1.4 MF AS. Noterar att det glappar kanske 1/4 till 1/2 millimeter mot kamerahuset fr a i skruvplanet. De få bilder jag har hunnit ta ikväll är skarpa och fina. Kitlinsen som kom med A77:an sitter tajt. Köpte Samyangen från CD-ON, sk fyndvara. Skall jag skicka tillbaka det? (14 dgrs retur-rätt)
Tacksam synpunkter.
equa
Aktiv medlem
Jag förmodar att du menar att du kan vrida objektivet en aning. Sådant glapp märks inte i bilden. Men om det glappar i djupled / fram och tillbaka / samma axel som man fokuserar längs, då ska du returnera objektivet.
Tack för snabbt svar! Inget glapp i djupled, aningen lite sidled (hö <--> vä) och mest då vid vridning (rollplanet).
equa
Aktiv medlem
Väl bekommme! När det bara handlar om "låsglapp" så kan du simma lugnt, det är inte alldeles ovanligt.
Tack igen FO. Hade väl detta på känn bara att man tycker att skall vara perfekt när det är nytt. Verkar vara ett härligt objektiv annars!