Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

samyang 85/1,4 vs Canon ef 85/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Hej, jag tänkte köpa en porträttglugg, efter att ha velat mellan 50 1.4 och dvs zoomar 24-105 L och 70-200L f4.0 osv har jag kommit fram till att en fast 85 är det mest prisvärda och passar bra ihop med vad jag redan har i objektivväg.

Canon 85 1.2 är i dyraste laget och nån 1.4 har inte canon vad jag vet så valet står nu mellan samyang 85 1.4 och canon 85 1.8

Nån som har några erfarenhet av dessa objektiv?

Jag har haft båda och tycker Samyangen är fantastisk. Välbyggd, skarp, vacker boke. Men den saknar autofokus och har för lång närgräns för mina behov. Mycket prisvärt.
Canonen är inte lika välbyggd men ger helt OK bilder.
Bytte bort dom och köpte en Canon EF 200 2.8 macro. Ett underbart macro- och porträttobjektiv.

Glömde att skriva att jag har en Canon 50 D, så 200 mm bör bli ganska långt på en cropkamera, då får jag nog slå in väggen till grannen :)

Jag har haft båda och tycker Samyangen är fantastisk. Välbyggd, skarp, vacker boke. Men den saknar autofokus och har för lång närgräns för mina behov. Mycket prisvärt.
Bytte bort dom och köpte en Canon EF 200 2.8 macro. Ett underbart macro- och porträttobjektiv.

Vad är ett 200 2.8 macro? Aldrig hört talas om. Jag tycker Canon är väl så välbyggd som Samyangen. Dock inte lika tung. Valet står kring om man vill ha autofokus och elkopplingar eller drygt ett halvt steg ljusstarkare, jag skulle lätt ta Canon, vilket jag gjort

EF85/1.8 ger inte OK bilder, den ger helt fantastiska bilder oavsett allt. Visst finns det strået vassare 85:eek:r men det är verkligen marginella förbättringar rent optiskt som ens är möjliga.
Vidare så kan skärpedjupet göras så sanslöst kort att AF i praktiken är ett måste om man vill fokusera riktigt. Har provat köra manuellt ibland men det blir otroligt glest mellan skärpefullträffarna, om man gillar att plåta människor eller djur. Kanske någon har tips för hur man kommer runt det?

Finns ju alternativet att köra Canon EF 100/2,8L IS USM Macro så får man IF också, frågan jag ställer är om inte 100mm blir i längsta laget på en crop kamera.

Canon 24-105 f4L är ju också ett alternativ för lite mer flexibilitet.

EF85/1.8 ger inte OK bilder, den ger helt fantastiska bilder oavsett allt. Visst finns det strået vassare 85:eek:r men det är verkligen marginella förbättringar rent optiskt som ens är möjliga.
Vidare så kan skärpedjupet göras så sanslöst kort att AF i praktiken är ett måste om man vill fokusera riktigt. Har provat köra manuellt ibland men det blir otroligt glest mellan skärpefullträffarna, om man gillar att plåta människor eller djur. Kanske någon har tips för hur man kommer runt det?

Om man använder fokusindikatorn vid manuell fokusering så bör det bli lika exakt som med AF.
Annars så kan man på vissa kameramodeller byta sökarskiva till en riktig mattskiva som är perfekt för manuell fokus med objektiv som har ljusstyrka f:2,8 eller bättre. Det går med 40D och 50D.

Jag ber att få tacka för upplysningen. Av okänd anledning hade jag fått för mig att detta var något som enbart Nikon hade, men nu när jag testar ser jag ju att det faktiskt fungerar. Så länge man har ställt objektivet på MF iaf.

Då kommer en annan fråga. Är det möjligt att man på detta sätt kan fokusera i ljusförhållanden där AF misslyckas? I så fall är det ju en helt ny värld =)

Om objektivet och kamerahuset trivs ihop dvs. om fokuseringen är exakt justerad så är AF mycket träffsäker. Jag tror det är tveksamt att MF-metoden är säkrare (ur teknisk aspekt), snarare tvärtom.
Att det under vissa förutsättningar är "säkrare" att fokusera manuellt är en annan femma. Det kan ju t.ex handla om att man är osäker på om fokussensorn verkligen träffar motivet där man vill fokusera. Så att inte något annat föremål stör. Ibland är det själva handhavandet som ger MF en fördel (inte tekniken i sig)
Och även om man har problem med ett objektiv som felfokuserar då och då så hjälper det inte att försöka manuellt med fokusindikeringen efersom den "ser" bilden på samma sätt som AF gör. (Det enda man kan göra för att få perfekt fokus i så fall är att skicka objektiv och hus på justering)

Det absolut säkraste sätter att nita fokus är att köra i Liveview och MF.

Jag ber att få tacka för upplysningen. Av okänd anledning hade jag fått för mig att detta var något som enbart Nikon hade, men nu när jag testar ser jag ju att det faktiskt fungerar. Så länge man har ställt objektivet på MF iaf.

Funktionen finns som sagt även hos Canon, men den kräver att objektivet är elektriskt kopplad till kameran.

Samyang har inte denna koppling, men det finns speciella AF-chip att köpa som ger dig möjlighet att aktivera autofokusensfokusstöd. Chipen kostar c:a 150 kr, de monteras med superlim direkt på objektivbajonetten. På köpet får du exif-information om största bländare och objektivets brännvidd.

Funktionen finns som sagt även hos Canon, men den kräver att objektivet är elektriskt kopplad till kameran.

Samyang har inte denna koppling, men det finns speciella AF-chip att köpa som ger dig möjlighet att aktivera autofokusensfokusstöd. Chipen kostar c:a 150 kr, de monteras med superlim direkt på objektivbajonetten. På köpet får du exif-information om största bländare och objektivets brännvidd.

Vad bra!
Det borde underlätta fokuseringen när man inte har någon lämplig mattskiva i sökaren tillhanda.
Man börjar bli lite sugen på den där gluggen.

Hej jag var i samma sits som dig för några veckor sen. Jag köpte en Samyang. Funkar jättebra men det är lite svårt att fokusera, jag har ett också tänkt att köpa ett AF-Chip. Vet någon om dom finns i svergie eller om ma måste beställa från hongkong?

Kolla dock recension av Samyangen på lenstip och i FOTO några nummer sedan. På full glugg 1,4 var den sämre än Canon 1,8 på full glugg. Det krävs att Samyangen är skarpare vid 1,8-2,0 än Canongluggen (som tyvärr MTF ej upplyser om) eller att boke är bättre (hittar ej test på detta) för att motivera köp då det blir omständigt att använda Samyangen. Utan vetskap av detta och då jag ej testat själv skulle jag dock ändå föredra Canongluggen. Man kan dessutom få en beg Canon billigare än en ny Samyang som är lite ovanlig beg än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar