ANNONS
Annons

Samyang 14 mm problem

Produkter
(logga in för att koppla)

grummel

Aktiv medlem
Jag har just köpt ett Samyang 14mm.
Jag har stält in att största bländare är 2.8 och brännvidden 13mm (finns bara 13 och 15 att välja mellan). Men på kameran står det bl5.6 när det är fullt öppet. Man måste ändra så att ma bländaren ska vara 1.4 då är 2.8 på objektivet även 2.8 i kameran. Det var det första problemet. Det andra är att Har man den inställd på 1.4 som max bländare (som visar 2.8 i kameran) och sen bländar ner objektivet till bl4, då står det bl 5.6 på kameran, och bländar man till bl5,6 på objektivet står det bl8 på kameran och såvidare.

Är det objektivet det är fel på, eller är det kameran som är fel inställd eller gör jag något annat fel? Någon med Samyang optik med nikon som får det att fungera?

Ändra till 15mm, ställ även objektivet på största bländaren 2,8 innan du ändrar inställningarna. Själv brukar jag alltid ställa objektivet på största bländaren innan jag monterar den på kameran, då slipper jag problemet med att kameran går upp på ännu större bländare som inte finns.

Sen att kameran inte riktigt hänger med när man bländar ner får man nog leva med, men det går ju använda exponeringskompensation

Det fungerar fortfarande inte. Det bländas alltid ner något steg när man sätter på objektivet än det som är inställt på kameran.

Jag har just köpt ett Samyang 14mm.
Jag har stält in att största bländare är 2.8 och brännvidden 13mm (finns bara 13 och 15 att välja mellan). Men på kameran står det bl5.6 när det är fullt öppet. Man måste ändra så att ma bländaren ska vara 1.4 då är 2.8 på objektivet även 2.8 i kameran. Det var det första problemet. Det andra är att Har man den inställd på 1.4 som max bländare (som visar 2.8 i kameran) och sen bländar ner objektivet till bl4, då står det bl 5.6 på kameran, och bländar man till bl5,6 på objektivet står det bl8 på kameran och såvidare.

Är det objektivet det är fel på, eller är det kameran som är fel inställd eller gör jag något annat fel? Någon med Samyang optik med nikon som får det att fungera?

Jag har ett Samyang14 till min D700, och sålänge jag ställt in rätt i Non CPU-database (Jag har valt 13/2.8) i kameran så har jag inga problem alls.

Jag har ett Samyang14 till min D700, och sålänge jag ställt in rätt i Non CPU-database (Jag har valt 13/2.8) i kameran så har jag inga problem alls.

Jag har beställt ett Samyang 14 2.8 nu idag till min D700
Ska man alltså ställa in på 13mm i non cpu och inte på 15mm?
Har du testat dom olika värdena och märkt nån skillnad i exponeringen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar