Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung NX100 + 20 mm och 20-50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)
20mm/F2.8 Wide pancake

Aha, så det där är deras andra pancake-objektiv, motsvarande ett 35mm i småbildsformat.

Men varken pannkakan eller standardzoomen Standard Zoom Lens (20-50mm F3.5-5.6 ED) är stabiliserade, vilket förmodligen kommer att medföra en del bilder med skakningsoskärpa.

Modulen med GPS-enhet GPS10 är intressant, men utesluter samtidig användning av EVF. Mottagningen bör dock bli perfekt med så stor fri yta för antennen.

det ser ut att vara en trevlig kamera och de verkar ha lyckats att undvika knapp-kalabaliken på baksidan som många 'kompakt-systemkameror' lider av.

synd att det NX-fattningen är sådan att det inte går att montera trevliga M-objektiv via adapter som på andra spegellösa format.

Jag tycker den ser sjukt intressant ut. Har den bra prestanda är den en väldigt stark kandidat som andrakamera för mig. Knappen på objektivet verkar genial- Påminner om det lilla vridreglage jag har framtill på min sonyvideokamera.

Jag tycker den ser sjukt intressant ut. Har den bra prestanda är den en väldigt stark kandidat som andrakamera för mig. Knappen på objektivet verkar genial- Påminner om det lilla vridreglage jag har framtill på min sonyvideokamera.

Ja det är nog samma resultat du kommer få se som med NX 10, läs recensionen på dpreview t.ex. samma dåliga brusprestanda och dynamiska omfång som både NX10:an och Pentax K-7:an lär den ha. Det är likadan typ av sensor som sitter i dessa och dom har inte gjort större framsteg sedan Pentax K20 heller.. Tills Samsung gör bra sensorer tänker jag hålla mig undan, men snygg är den.

//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar