Annons

Samsung NX objektiv, varför så dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)

benttoe

Aktiv medlem
Eller det kanske bara är jag som tycker det?
Men dem ligger 300-500kr dyrare än andra objektiv i samma "range".
NX 50-200mm kostar 2.600 men kollar man andra tillverkare så ligger dem på 1.600-2.100 beroende på f/ givetvis.

Jag älskar min NX11 för storleken, designen, layout och smidigheten, jag vill inte ha en stor och klumpig (mitt tycke) systemkamera.. men ibland känns det som om man skulle tagit en Nikon eller Canon för priserna är lägre, det finns hundra gånger mer tillbehör.

Köpte nyligen 50-200mm och media markt ville ha 2.800 och fotokungen tog 2.200 ink. frakt så jag prutade i butiken och fick det för 2.400.. fortfarande dyrt i mitt tycke. Dock är jag väldigt nöjd med objektivet... men tror nog att jag skulle varit lika nöjd med ett Nikon/Canon för 500kr mindre.

Någon annan som kör med NX serien och har tankar kring detta?
Vill nu köpa NX fasta 16mm eller 30mm men det kostar runt 2.600 respektive 2.200.. hur dyrt ska det egentligen bli innan man har en komplett "objektivpark" ?

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m4btteVTBc1rtbm54o1_1280.jpg

Bilder med 50-200mm
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m4lixvL64w1rtbm54o3_1280.jpg
http://25.media.tumblr.com/tumblr_m4bwq2MBSC1rtbm54o1_1280.jpg
 
Nu är det svårt att veta utifrån enbart svenska priser om det är generalagenten eller Samsung som satt priserna. Jag kan dock hålla med om att deras priser är förvånansvärt höga då de är en ny aktör på marknaden. Samsung är besvikna på att det varit så svårt att få marknadsandelar och är prisbilden så här generellt i världen kan jag ge svaret direkt - det behövs ingen dyr marknadsanalys. Skall man ta marknadsandelar måste man antingen erbjuda något helt nytt eller mycket bättre eller konkurrera med pris. Samsung måste tro att de har något helt nytt eller mycket bättre än konkurrenterna. I viss mån har de rätt - de erbjuder det näst största objektivsortimentet av alla spegellösa system. De har också några objektiv unika till dem i sitt system som t ex 85/1,4 där m43 har en 75/1,8 som är ljussvagare och fyller en mindre bildvinkel till samma pris. För den stora massan dock så köper de bara kitgluggen och kanske en telezoom och då spelar några hundralappar extra på den nog ingen stor roll. Vad som är största handikappet gentemot NEX är priset, brist på focus peaking i sökaren och sämre tillgång till adapters (många finns men det är ofta lättare att hitta till NEX).
 
Nu är det svårt att veta utifrån enbart svenska priser om det är generalagenten eller Samsung som satt priserna. Jag kan dock hålla med om att deras priser är förvånansvärt höga då de är en ny aktör på marknaden. Samsung är besvikna på att det varit så svårt att få marknadsandelar och är prisbilden så här generellt i världen kan jag ge svaret direkt - det behövs ingen dyr marknadsanalys. Skall man ta marknadsandelar måste man antingen erbjuda något helt nytt eller mycket bättre eller konkurrera med pris. Samsung måste tro att de har något helt nytt eller mycket bättre än konkurrenterna. I viss mån har de rätt - de erbjuder det näst största objektivsortimentet av alla spegellösa system. De har också några objektiv unika till dem i sitt system som t ex 85/1,4 där m43 har en 75/1,8 som är ljussvagare och fyller en mindre bildvinkel till samma pris. För den stora massan dock så köper de bara kitgluggen och kanske en telezoom och då spelar några hundralappar extra på den nog ingen stor roll. Vad som är största handikappet gentemot NEX är priset, brist på focus peaking i sökaren och sämre tillgång till adapters (många finns men det är ofta lättare att hitta till NEX).


Focus peaking i sökaren?
Vad innebär det?

NEX är väl också rätt dyra?
 
Focus peaking är en funktion som visar precis var man har lagt skärpan, så när man använder manuellt fokuserade objektiv är det mycket lättare att ställa skarpt än när man måste bedöma skärpan i sökaren eller på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.