** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Samsung GX10 eller 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sir Anselm

Aktiv medlem
Okej, ville nästan inte starta ännu en hjälp-mig-tråd, men till slut blev jag snurrig av alla siffror och fakta. Jag hade i princip bestämt mig för en 400D, ett gediget utbud av objektiv i bra prisklasser var ett starkt argument. Hade imorgon tänkt springa till Expert och köpa den för 6999kr. Men... Nu ser jag att man kan får Samsung GX10 för c:a 7400 vilket ju inte är så mycket mer. Så då blev jag villrådig. Samsungen har ju vädertätning och stabilisering, vilket jag måste säga lockar mig lite... Men om man går ENBART på bildkvalitet, vad är bäst då? Samsungen har ju vad jag förstår rätt mycket objektiv att ta av också, eftersom den är en Pentax-avkomling?

Bildkvaliten med samma objektiv är väl väldigt lika, lika många pixlar och ungefär likvärdigt på de flesta andra punkter också rent sensormässigt.

DOCK om du vill jämföra med inkluderat kit-objektiv så får du klart bättre bilder med samsung-kittet än med canons dito.

Finns väldigt få argument som talar för 400d egentligen..

Hm, okej... Jag kommer nog syssla en hel del med macro, och hade väl tänkt köpa Canon's 100/2,8 USM för detta ändamål, så fort jag får råd, finns det något motsvarande till Samsung? I samma prisklass eller gärna billigare...

tamron 90mm, pentax 100mm, eller kanske sigmas fina 70mm vilket är en brännvidd jag gillar.

Jag tycker nog också det överväger till Samsungs fördel.
Här har du exempel på macro som i stort sätt motsvarar det Canon objektiv du nämnde:
Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro
Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 100/2,8
Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Pentax AF
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Pentax
De två första går på ca 5000:-, de andra på ca 4000:-. Tamronobjektivet är väldigt uppskrivet och rekomenderas av många både för sitt pris och sin optiska kvalitet
/Baggy

Jag är måttligt insatt i kamerorna.
Har ett annat tips också. Pentax K10D. I princip verkar den likvärdig med Samsungkameran. Men den har fått en del utmärkelser och sen råkade jag läsa i tyska fototidningen Colorfoto att den har snäppet bättre bildkvalitet. Den kanske är något dyrare än Samsung men för mig låter Pentax som märke - säkert en fördom - mer som en seriös, t om proffskamera - än Samsungs variant. Pentax är ju erkända bland många proffs framför allt för sina mellanformatare. Jag ska inte såga Samsung som varumärke, men om du i framtiden ska sälja din kamera för att byta upp dig till annan modell tror jag andrahandsvärdet blir bättre på Pentax.

Många fotografer är ju traditionsbundna. Märken som Leica, Nikon, Hasselblad, Canon och faktiskt även Pentax (till viss del) har gott rykte.

P.s. Detta är skrivet av en som inte själv testat kamerorna.

Som jag förstått det är K10D och GX i princip samma kamera, förutom vissa designmässiga skillnader? Men om man tittar på de två punkter som gör att jag tittar på GX10? Vädertätning, hur stor skillnad är det, kan man fotografera i ösregn och hur lite tål en 400D i jämförelse? Stabiliseringen, är det superviktigt eller bara nice-to-have?

Det jag ser som Canons starka kort är ju tillgängligheten till tillbehör och objektiv, både nytt och begagnat...

Nu är det slutfunderat! Slog till på Samsung GX10! Jag tror att jag till en början inte kommer köpa en massa objektiv, det enda jag vet att jag vill ha är ett schysst macro, och det finns ju till båda kamerorna.

Bara att hoppas på att jag blir nöjd!!

Hej Marcus.
Läs gärna länken till min tråd som handlar om nästan samma sak, där jag också lutar mot att köpa Samsung GX10 / Pentax K10D.

Skulle vara mycket värdefullt för mig (och kanske även andra som funderar på samma sak), vad du har för erfarenheter av GX-10:an. Dessutom av dina val av objektiv. Skulle vara tacksam om du vill dela med dig på nedan tråd på fotosidan;

Hjälp mig välja en "riktig" kamera (system):
http://www.fotosidan.se/forum/showt...;threadid=85223

P.s. Har du provat "Sportläget", dvs programmera en User-profil med lämpliga värden för ta snabba sportbilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar