Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung gx-1l,fotohjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

KjelleF

Medlem
Jo det är så hära att jag e ganska ny inom det hära med fotandet. Och jag har bara en vanlig samsung gx-1l ingenting specielt till, men jag vill kunna ta lite sköna bilder, något specielt jag bör tänka på / någon inställning jag bör ha?! kanske något jag bör införskaffa mig? :)

Vi säger att jag vill ha en kvälls / nattbild. Så blir det så himla dåligt antingen för ljust och oskarpt eller för mörkt!, någon som kan ge mig lite tips :), allmänt för att jag ska kunna bli bättre, träna och testa det vet jag redan :) / mvh kjelle :)

Är stativ allt man behöver? ;O, för att kunna få bättre bilder?!, stadigare kan jag väl förstå eftersom jag inte e så stadig med handen kanske. Men annars för mina bilder blir så himla dåliga ;O

http://data.fuskbugg.se/skalman01/SG1L0993.JPG typ som den, så där såg det verkligen inte ut, men där av någon konstig anledning så använde jag flash, för utan den hade det blivit för mörkt! ;O
http://data.fuskbugg.se/skalman01/SG1L1010.JPG typ dära :/ någon som förstår vad jag menar som kanske kan berätta :),

med ett stativ så kan du minska på ison som på första kortet är på 800.du bör även ligga på lite högre bländartal än f3.5 runt f8 för naturbilder.

bild två har iso 200 och är brusfriare men kanske skulle behöva f8 istället för 3.5 för mer skärpa genom hela bilden och med stativ kan du exponera längre och få mer ljus i bilden.

För att fotografera i mörker måste du antingen lägga ifrån dig kameran så den ligger stadigt. Eller använda stativ, för att det ska bli bra. Gå ut och testa. Lägg kameran helt stilla någonstans och kör med 2 sekunders timer. Testa olika tider, ibland krävs flera sekunder, och inte ens en mästare i pistolskytte kan hålla en kamera still den tiden det krävs.

KjelleF skrev:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/SG1L0993.JPG typ som den, så där såg det verkligen inte ut, men där av någon konstig anledning så använde jag flash, för utan den hade det blivit för mörkt! ;O
http://data.fuskbugg.se/skalman01/SG1L1010.JPG typ dära :/ någon som förstår vad jag menar som kanske kan berätta :),

Det är så mycket smileys i ditt inlägg så jag blir osäker på om du driver med oss eller verkligen menar allvar med dina frågor?

Du kan vara helt säker på att den första bilden INTE blev ljusare för att du använde blixt. Blixten når ett fåtal meter och kan under inga omständigheter lysa upp ett helt landskap. Den hade dessutom inte gett den karaktären på ljuset.

Svaret på dina frågor har du redan fått.
Låna en bok på bibblan och läs in grunderna i fotografering. (Man kan inte köra bil för att man köper en bil) Ta kontroll över din kamera och fimpa Autolägen, Grönt läge och allt vad det heter.
Skaffa ett stativ, Ställ kameran i M-läget och välj ISO100 och bländare 5,6 till 8 ca.
Prova dig fram med olika slutartider 1/2 1 2 4 8 sekunder osv tills du hittar rätt.

Men min iso, går bara 200 ! som lägst! eller e jag dålig, måste verkligen hitta någon tutorial :)

Är ISO 200 lägst så använd det.

Bländare 8 är litet på en kompakt, då blir det oskarpt pga ett optiskt fenomen som kallas diffraktion. Så vill du ha optimal skärpa skall du ligga ungefär där du ligger i inställningar.

Stativ måste du ha.

Blixten måste du stänga av. (eller ja, den gör egentligen ingen skillnad på avstånd men den kan förstöra din förgrund.)

Kolla sen i din manual om du har ett histogram i kameran. Sök sedan i forumet på histogram och exponering så hittar du en metod för att exponera rätt. Det är svårt att bedöma bilden på displayen när ögonen är vana vid mörker.

Då kommer du att få skarpare bilder som exponeringsmässigt är mer i stil vad du verkar söka.

Ignorera mitt dravel om bländare, Samsungen var visst ingen kompakt. Lyssna på de andras råd om det :)

Jag hade gärna läst min manual, som jag har försökt, men kan tyvär inte franska! som är lite otur. men som sagt är ju helt ny på detta har ju inte fotat så länge och vill ju bli bättre / men tack alla för era fina svar ska försöka träna testa / se hur det går för mig:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar