Annons

Samsung eller iMac

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte omöjligt, men spontant skulle jag nog gissa att man som företag väntade till kanske -86, men vem vet.

Har suttit vid lite alla möjliga antikvariska burkar. Vi hade en Mac LC hemma med StyleWriter och 13 trinitronskärm, och det var ju en del vänner som hade alla möjliga IBM-burkar av varierande ålder. LC:n är dock från -90 eller -91. Den hade 2 MB RAM, sedermera 4 MB samt 40 MB hårddisk från Conner. Den var konstant full. :)

Det var länge på G med nyare Mac, men det slutade med Wintel och har så förblivit sedan dess, även om det varit nära att jag skaffat en bärbar Mac några gånger. Jag tycker inte att det är så att ett system är solklart bättre idag utan det hänger på användarens preferenser och vad man önskar göra. Som stationär ser jag inte riktigt Macen som alternativ för mig, men som bärbar har det varit nära som sagt. Framför allt i början av 90-talet var saken en annan med DOS, Win 3.11, autoexec.bat, config.sys, himem och fanans moster. ;)

Edit: Apropå disketter. Det är hemskt att dessa utgått eftersom när något inte blev gjort i tid så kunde man alltid skylla på att diskettskrället havererat, som vanligt... Vad skyller dagens skolungdom på? Facerape, eller har den klassiska hunden kanske fått en renässans? :p
Ja nu vet jag att jag lämnade den pappersgrossisten och började arbeta för ett annat skogsbolag 1984. Strax därefter skapade vi ett nätverk med Macar på min avdelning.
Skogsbolag saknar sällan pengar och vi var tidigt ute med att utnyttja datorer för att göra verksamheten mer effektiv.
 
Mina första grafiska datorer för layout och bildredigering kom 1988 och var stora som frysboxar. Skärmarna var från Barco och kunde profileras redan då (ICC fanns inte förstås). De levererades med 8 mb ram och en vren5 HD på vardera 250 mb. De kostade 1,7 milj styck, men kunde göra nästan samma saker som idag.
 
Herregud, datorer med hårddisk??!?!? Jag minns min första PC med dubbla 5,25" floppy-drives. Lagrade väl 360 kB har jag för mig...

Men nu är vi väl ganska långt från trådens ursprung....

Som tidigare sagts: vill du använda Windows eller MacOS? Eller linux?

Hur snygg en dator är borde inte vara det primära...

5.25" disketterna suktade jag efter ett par år innan jag fick en dator med sådan drive, 8"-diskarna var rätt otympliga för att inte tala om halvhöjdskylskåpen till diskettstation som hörde till dom.

/Karl
 
Själv skulle jag inte lägga en krona på Apples prylar även om de är tekniskt överlägsna.
Men detta skiter väl de flesta i idag när det inte finns något engagemang för yttrandefrihet.. Apple försöker ju pådyvla oss den hycklande amerikanska moraletiken. Inte en bröstvårta men gärna hundra olika sätt att avrätta en människa i bild.
http://blogg.aftonbladet.se/prylbloggen/2011/01/apple-stryper-gratistidningar-for-ipad
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article8270822.ab
 
5.25" disketterna suktade jag efter ett par år innan jag fick en dator med sådan drive, 8"-diskarna var rätt otympliga för att inte tala om halvhöjdskylskåpen till diskettstation som hörde till dom.

/Karl

Kasettbanden till gamla Amiga/Atari-datorerna funkade ju, men accesstiden var rätt lång...

Och så hålkorten innan dess... och före det pergamentrullarna.. och innan det stentavlorna... :)

Nä, köper man en dator idag, oavsett vilken, och oavsett operativsystem, så får man ganska användbara saker faktiskt.
 
Själv skulle jag inte lägga en krona på Apples prylar även om de är tekniskt överlägsna.
Men detta skiter väl de flesta i idag när det inte finns något engagemang för yttrandefrihet.. Apple försöker ju pådyvla oss den hycklande amerikanska moraletiken. Inte en bröstvårta men gärna hundra olika sätt att avrätta en människa i bild.
http://blogg.aftonbladet.se/prylbloggen/2011/01/apple-stryper-gratistidningar-for-ipad
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/medier/article8270822.ab

Kan till en del hålla med dig i detta men det svenska samhället är på väg i samma riktning.
När du väl köpt din apple så kan du kika på hur snuskiga bilder och filmer du fill. Precis som i andra operativ.
Så jag har svårt att förstå kommentaren.
 
Kasettbanden till gamla Amiga/Atari-datorerna funkade ju, men accesstiden var rätt lång...

Och så hålkorten innan dess... och före det pergamentrullarna.. och innan det stentavlorna... :)

Nä, köper man en dator idag, oavsett vilken, och oavsett operativsystem, så får man ganska användbara saker faktiskt.

Kassettbanden var ju stor underhållning när man lyckats ladda någonting (efter ett halvår) och det sedan gick snett...

Apropå det så har jag över 75000 gånger så mycket hårddiskutrymme i min nuvarande stationära som Macen i början på 90-talet hade. :)

Datorn jag hade kring millennieskiftet hade bara en bit över 400 gånger så mycket. Exponentiell kurva när den är som bäst. ;)
 
Kan till en del hålla med dig i detta men det svenska samhället är på väg i samma riktning.
När du väl köpt din apple så kan du kika på hur snuskiga bilder och filmer du fill. Precis som i andra operativ.
Så jag har svårt att förstå kommentaren.

Förutsåg att kommentarerna skulle handla om snuskiga bilder o. dy. Nu är det ju inte detta det handlar om. Om du läst den senaste artikeln ser du också att det förbjuds att driva med offentliga personer och att inte kritisera religioner (antagligen en eftergift åt fundamentalistiska muslimer). Genom din Macdator finns ju inga restriktioner men samma företag producerar ju också Ipad och det är där censuren kommer in hos deras "appar".
Ska vi ha det så i framtiden att de stor multinationella, amerikanska företagen dikterar vad som får publiceras?
 
Hej,
Kan inte bestamma mig for vilken dator jag ska kopa. Samsung, eller iMac...
Vilken tycker ni ar snyggast? Vilken skulle ni valja?
Samsung: http://www.amazon.co.uk/Samsung-Desktop-2-4GHz-Blu-ray-Premium/dp/tech-data/B004895EVY/ref=de_a_smtd
iMac: http://www.amazon.co.uk/Apple-graph...0MW8/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1296300710&sr=8-1

Av dessa två skulle jag nog välja Samsung. Varför? jo:

- större skärm 23" (iMac 21,5")
- Touchskärm (iMac vanlig)
- Blu-ray spelare (iMac endast DVD )
- större hårddisk 1 TB (iMac 500 GB)
- lägre pris £845 (iMac £958)

Detta även om iMac har snabbare processor 3,06 GHz (Samsung 2,4GHz) och en grym finish på sin produkt. Samsung har jag inte sett i verkligheten. Vilken som är snyggast lämnar jag till dina egna ögon, då det är du som skall ha den stående på skrivbordet ;-)
 
Ännu en tråd som jag börja läsa med stort intresse men slutar med att man läser 90% offtopic om 25 år gamla datorer..

Har sjävl kikatmkt på konkurrenter till imac. Men aldrig sett den samsungen. Troligtvis för Sverige är lite kasst när det gäller sådant och inte säljer den. Inte vad jag hittat iaf.

Samsungen verkar ju som ett bra alternativ,dock skulle nog jag bara tycka att touch:en är helt onödig eller? Om man redigerar foton så vill man väl inte ha en flätor skärm med massa fingeravtryck? Så jag personligen skulle nog aldrig använda den. Då känns det ju tråkigt att betala för det med. Hade hellre haft en bättre processor för de pengarna. Men 23" är ju att föredra över 21,5" som någon annan påpekat. Finns samsungen i fler alternativ / utbyggnader?

Mvh
Istvan
 
Touch på en foto-dator?

Skaffa inte en dator med touch funktion om du vill pyssla med bilder!
Som tidigare nämnt är fingeravtryck en anledning samt att en skärm med touch generellt ger sämre bild då touch-tekniken sitter 'framför' bildpanelen.

Sitter på en iMac 27". Rekomenderas starkt. Den har hängt sig en gång på 8månader. Ingen av mina datorer med Windows har klarat av mer än en vecka utan att den fryser/blåskärmar sig.

Lycka till med ditt inköp!
 
Tycker att samsungen är snyggare. Men skulle nog inte välja den, skulle inte välja den andra heller för den delen. Bättre datorer finns, men om du verkligen vill ha en "all-in-one" så är väl apples datorer kända för att göra sitt jobb, men snygga är de ju inte :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.