Annons

Samsung eller iMac

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Kan inte bestamma mig for vilken dator jag ska kopa. Samsung, eller iMac...

Vilken tycker ni ar snyggast? Vilken skulle ni valja?

Samsung: http://www.amazon.co.uk/Samsung-Desktop-2-4GHz-Blu-ray-Premium/dp/tech-data/B004895EVY/ref=de_a_smtd

iMac: http://www.amazon.co.uk/Apple-graph...0MW8/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1296300710&sr=8-1

Förutom utseendet är det som verkligen skiljer dem åt operativsystemet. Har du funderat på om du vill använda Windows eller Mac OSX? Det borde vara det viktigaste valet tycker jag iaf.
 
snyggast? jag väljer dator efter vilken som är driftsäkrast samt har det stabilaste operativsystemet. Jag kör mac sedan många år o har aldrig haft strul med dom däremot så iphone den suger för det mesta oavsett om den är snygg eller ej.
Jag hade valt imac för att jag vet att mac funkar bra inte för att den är snyggast det får du på köpet.
 
Jag äger både Mac och PC. Både laptops och desktops. Av dessa föredrar jag Mac.
Nu är ju världen inte så svart och vit som en del vill utmåla den. Båda fungerar. Helt klart är att mina PC tenderar att strula mer än mina mac datorer som ytterst sällan behöver omvårdnad.
En sak som slagit mig är att med PC krävs nästan ny hårdvara för att köra det senaste operativet. På PC är det egentligen en regel att inte uppgradera ett operativ utan bli kvar på det man köpte den med. Annars är det risk för en seg maskin och strul med drivare.
Med Macarna har maskinerna bibehållet prestandan under de senaste 3 åren. Till och med min lilla Mac book Air av första generationen tuffar lika bra med senaste operativet och helt utan att vara seg för normala arbetsrelaterade program som Excel, Mail eller Word.
Så vill man ha en dator som håller sig fräsch länge och sällan behöver omvårdnad så skall man välja Mac.
Det säkert någon som vanligt kommer säga att det beror på att jag inte kan tillräckligt för att köra PC. Så det är väl lika bra att direkt tala om att jag skaffade mig den första PCn med 10 MB hårddisk redan 1980 och arbetar som IT-konsult. Först 4 år senare skaffade jag den första macen.
Så jag har god erfarenhet av att lösa bekymmer i PC och av Mac. Så jag gör sällan som PC-support på företag och installerar om utan jag hittar problemet och löser det fast det tar oftast onödigt med tid.
Vad som däremot retar gallfeber på mig är att Microsoft ständigt klåfingrigt ändrar i operativet på hur man hittar inställningar och fixar problem.
För varje nytt operativ måste man lära om.
Så mitt råd är som Oves. Skaffa dig en iMac och ägna dig åt vad du vill göra med datorn istället för att fixa problem. Det finns faktiskt en avgörande skillnad mellan behovet av underhåll.
Något den allt snabbare växande skaran av macanvändare har uppenbarat för IT-avdelningarna på företagen. De har oftast mycket mindre problem med mac-användarna.
 
Förutom utseendet är det som verkligen skiljer dem åt operativsystemet. Har du funderat på om du vill använda Windows eller Mac OSX? Det borde vara det viktigaste valet tycker jag iaf.

Kan inte annat än hålla med här. Är du van vid Windows kommer du bli irriterad över OS/X och tvärtom gäller också.
Bägge datorerna är bra så välj det operativsystem som passar dig bäst.

/Karl
 
Jag äger både Mac och PC. Både laptops och desktops. Av dessa föredrar jag Mac.
Nu är ju världen inte så svart och vit som en del vill utmåla den. Båda fungerar. Helt klart är att mina PC tenderar att strula mer än mina mac datorer som ytterst sällan behöver omvårdnad.
En sak som slagit mig är att med PC krävs nästan ny hårdvara för att köra det senaste operativet. På PC är det egentligen en regel att inte uppgradera ett operativ utan bli kvar på det man köpte den med. Annars är det risk för en seg maskin och strul med drivare.
Med Macarna har maskinerna bibehållet prestandan under de senaste 3 åren. Till och med min lilla Mac book Air av första generationen tuffar lika bra med senaste operativet och helt utan att vara seg för normala arbetsrelaterade program som Excel, Mail eller Word.
Så vill man ha en dator som håller sig fräsch länge och sällan behöver omvårdnad så skall man välja Mac.
Det säkert någon som vanligt kommer säga att det beror på att jag inte kan tillräckligt för att köra PC. Så det är väl lika bra att direkt tala om att jag skaffade mig den första PCn med 10 MB hårddisk redan 1980 och arbetar som IT-konsult. Först 4 år senare skaffade jag den första macen.
Så jag har god erfarenhet av att lösa bekymmer i PC och av Mac. Så jag gör sällan som PC-support på företag och installerar om utan jag hittar problemet och löser det fast det tar oftast onödigt med tid.
Vad som däremot retar gallfeber på mig är att Microsoft ständigt klåfingrigt ändrar i operativet på hur man hittar inställningar och fixar problem.
För varje nytt operativ måste man lära om.
Så mitt råd är som Oves. Skaffa dig en iMac och ägna dig åt vad du vill göra med datorn istället för att fixa problem. Det finns faktiskt en avgörande skillnad mellan behovet av underhåll.
Något den allt snabbare växande skaran av macanvändare har uppenbarat för IT-avdelningarna på företagen. De har oftast mycket mindre problem med mac-användarna.

Jag har aldrig hört någon som gått från Vista till Windows 7 och fått datorn att gå långsammare. Windows 7 och Snöleoparden är precis jämstälda i stabilitet, jag kör också bägge.

/Karl
 
Det säkert någon som vanligt kommer säga att det beror på att jag inte kan tillräckligt för att köra PC. Så det är väl lika bra att direkt tala om att jag skaffade mig den första PCn med 10 MB hårddisk redan 1980 och arbetar som IT-konsult.
1980? Kapade du inte något år nu? Vilken maskin var det? Jag arbetade på Ericsson vid den tiden och de storsatsade på att konkurrera med IBM vid tidpunkten, något de gav upp ett antal år senare. Inte minns jag några 10MB hårddiskar, snarare 5,25 tums floppydiskar där man fick plats med både program och dokument på samma floppy. Men jag kanske minns fel...
 
1980? Kapade du inte något år nu? Vilken maskin var det? Jag arbetade på Ericsson vid den tiden och de storsatsade på att konkurrera med IBM vid tidpunkten, något de gav upp ett antal år senare. Inte minns jag några 10MB hårddiskar, snarare 5,25 tums floppydiskar där man fick plats med både program och dokument på samma floppy. Men jag kanske minns fel...

Jag hade en av de första IBM PC med hårddisk som fanns i Sverige. Kostade en smärre förmögenhet. För utskrift hade jag en nålskrivare samt en plotter som kunde rita bilder på overhead.
Som program fanns Visi Calc som första spreadsheet och Chartmaster för att rita grafer samt en ordbehandlare jag inte minns namnet på.
Det första som hände när Kontorsutveckling levererade maskinen var att jag skulle formatera en floppydisk för att spara data var att vi formaterade C: istället.
De hade byggt ett menysystem i Dos som som sa formatera men tog fel disk.
Så de fick skicka makinen till STHLM och installera om allt igen. Det fanns inga tekniker i Göteborg då bara en Vd och en säljare.
Jag tror maskinen hade 256 kb som internminne och en färgskärm med 16 bitars färg fast det har passerat för många maskiner de första åren för jag skall komma minnas alla.
Jag var pionjär i vår framgångsrika firma och lärde upp andra att använda PC istället för de skrivdatorer som då kostade cirka 125 000 st. Så jag köpte ständigt den senaste modellen och lämnade den tidigare till någon ny adept.
Utvecklingen gick otroligt fort i början. Ungefär som digitala kameror gjort de första 5 åren på 2000-talet.
 
Senast ändrad:
Möjligen var det 16 färger, vilket är långt från 16 bitar. Jag tycker det verkar som om ditt minne förbättrar historien en hel del.

Du som självutnämnd expert borde för övrigt inse att 16 bitar inte är realistiskt med tanke på minnesmängderna.
 
Möjligen var det 16 färger, vilket är långt från 16 bitar. Jag tycker det verkar som om ditt minne förbättrar historien en helt del.
Kan vara så. Brukar inte ägna mig åt att blicka bakåt utan framåt.Förmodligen var året också 1983 om jag får tro Wikipedia. Så jag får väl fira 30 årsmiddag med Microsoft 2013.
Fast jag gör det nog hellre med Apple som jag började använda på 80-talet. Nu måste jag bara lista ut vilket år det var mitt affärsområde började använda den första musbion. Alltså Macintoch 1.
Kan det varit 1985?
 
jag köpte min första PC juli 1984. Den hade 64 k minne och en 5 MB hårddisk samt 4-färgers CGA grafikskärm i upplösningen 320 x 200. Man kunde välja färgpalett röd-gul-grön eller lila+cyan+vit samt svart tror jag. Såvitt jag minns var det nära top-of-the line då och ersatte de minidatorer vi körde då som kostade runt en halv miljon. Priset för denna PC XT då var ynkliga 58.500. (kanske det [tre]dubbla i dagens penningvärde?). Senare, typ 1985, kom EGA med fler färger och bättre upplösning och 256 k minnen till rimligare priser. Vi pratar Sverige alltså, i USA var det kanske ett drygt halvår tidigare.
 
Senast ändrad:
Jag hade en av de första IBM PC med hårddisk som fanns i Sverige. Kostade en smärre förmögenhet. För utskrift hade jag en nålskrivare samt en plotter som kunde rita bilder på overhead.
Som program fanns Visi Calc som första spreadsheet och Chartmaster för att rita grafer samt en ordbehandlare jag inte minns namnet på.
Det första som hände när Kontorsutveckling levererade maskinen var att jag skulle formatera en floppydisk för att spara data var att vi formaterade C: istället.
De hade byggt ett menysystem i Dos som som sa formatera men tog fel disk.
Så de fick skicka makinen till STHLM och installera om allt igen. Det fanns inga tekniker i Göteborg då bara en Vd och en säljare.
Jag tror maskinen hade 256 kb som internminne och en färgskärm med 16 bitars färg fast det har passerat för många maskiner de första åren för jag skall komma minnas alla.
Jag var pionjär i vår framgångsrika firma och lärde upp andra att använda PC istället för de skrivdatorer som då kostade cirka 125 000 st. Så jag köpte ständigt den senaste modellen och lämnade den tidigare till någon ny adept.
Utvecklingen gick otroligt fort i början. Ungefär som digitala kameror gjort de första 5 åren på 2000-talet.
Kul! Vi hade definitivt ingen hårddisk i vår Ericsson Step-One. Vi hade en PC på hela företaget i Kista och ingen förstod vad den skulle användas till. Jag hade en chef som var road av att lägga in operationstider för olika produktionsflöden och jämföra dessa med utfall. Om jag minns rätt körde han Multiplan. Jag var en av få som var intresserad av datorn och när Ericsson släppte sin första PC fick jag en egen sådan på mitt skrivbord. Ericsson tog fram ett eget ordbehandlingsprogram som hette Ergo-ord, som skulle vara enklare för tekniker att använda [sic!] jämfört med WordPerfect som var den rådande standarden. Multiplan ersattes senare med Lotus 1-2-3 och jag minns väl när det första tilläggsprogrammet kom som gjorde att man kunde printa snygg grafik som diagram. Det var tider det!
 
Herregud, datorer med hårddisk??!?!? Jag minns min första PC med dubbla 5,25" floppy-drives. Lagrade väl 360 kB har jag för mig...

Men nu är vi väl ganska långt från trådens ursprung....

Som tidigare sagts: vill du använda Windows eller MacOS? Eller linux?

Hur snygg en dator är borde inte vara det primära...
 
Kan vara så. Brukar inte ägna mig åt att blicka bakåt utan framåt.Förmodligen var året också 1983 om jag får tro Wikipedia. Så jag får väl fira 30 årsmiddag med Microsoft 2013.
Fast jag gör det nog hellre med Apple som jag började använda på 80-talet. Nu måste jag bara lista ut vilket år det var mitt affärsområde började använda den första musbion. Alltså Macintoch 1.
Kan det varit 1985?

Inte omöjligt, men spontant skulle jag nog gissa att man som företag väntade till kanske -86, men vem vet.

Har suttit vid lite alla möjliga antikvariska burkar. Vi hade en Mac LC hemma med StyleWriter och 13 trinitronskärm, och det var ju en del vänner som hade alla möjliga IBM-burkar av varierande ålder. LC:n är dock från -90 eller -91. Den hade 2 MB RAM, sedermera 4 MB samt 40 MB hårddisk från Conner. Den var konstant full. :)

Det var länge på G med nyare Mac, men det slutade med Wintel och har så förblivit sedan dess, även om det varit nära att jag skaffat en bärbar Mac några gånger. Jag tycker inte att det är så att ett system är solklart bättre idag utan det hänger på användarens preferenser och vad man önskar göra. Som stationär ser jag inte riktigt Macen som alternativ för mig, men som bärbar har det varit nära som sagt. Framför allt i början av 90-talet var saken en annan med DOS, Win 3.11, autoexec.bat, config.sys, himem och fanans moster. ;)

Edit: Apropå disketter. Det är hemskt att dessa utgått eftersom när något inte blev gjort i tid så kunde man alltid skylla på att diskettskrället havererat, som vanligt... Vad skyller dagens skolungdom på? Facerape, eller har den klassiska hunden kanske fått en renässans? :p
 
För att återgå till ämnet så är väl både PC & Mac fullt kapabla att leverera det man önskar sig i funktionalitet.
Vad som sedan gör en mest tillfreds är till stor del tycke och smak.
Så jag för att inte skapa ännu en PC mot MAc tråd som alltid blir oändliga och utan slutsats så tro jag vi skall lämna var och en att bli saliga på sin tro.
Till slut är det en fråga om investeringskostnad och hur man helst vill jobba.
I jobbet tvingas jag leva med kundföretagets PC-laptop eftersom jag inte får ansluta en egen dator. Vid sidan om står min egen Mac där jag gör allt som jag inte måste göra anslutet till företaget.
Det gäller t.ex. presentationer där Keynote är riktigt snyggt och grafiskt återhållsamt medan Power point är grällt och tattargrant.
Fast som sagt var och en får bli salig på sin tro.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.