Annons

Samsung 711T erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanu

Aktiv medlem
Ännu en TFT tråd ;o)
Det är tid att slänga ut min 17" Eizo CRT och funderar nu på att skaffa Samsunngs SyncMaster 711T.
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft17/711t.asp

Min fråga är om det är någon som har erfarenhet av denna monitor och bildbehandling på den? Har inte hittat något om den i andra trådar.
Den ska ha pivot funktion och om det är som jag tror kan man alltså vrida skärmen till stående format.

Ett annat alternativ är kanske SyncMaster 720T, de verkar vara ganska likvärdiga.

En annan sak jag undrar är vad jag behöver för att använda en skärm till två datorer? Behöver kunna kolla på min server ibland men vill inte ha en extra skärm för det.

/Johan

Hej

Har funderat själv på exakt samma skärm, men även sneglat lite på 910T den kostar ca 800:- mer.
Men jag har inte hittat någon som har uppställt/använder någon av dessa.

Om Skärmen har flera igångar så behöver du inte ha mer än en kabel, 711t har väl 1 analog och 1 digital så du borde kunna ha samma inkopplade och sedan bara välja vilken ingång som det ska använda sig av (är dock inte helt säker att det fungerar just på denna)
Annars kan du skaffa dig en KVM-switch. Här har du en billig sådan http://www.zebramedia.com/butik/shop.asp?Avdelning=879

Senast ändrad:
Jag har en 710T och den är kass när det gäller betraktningsvinkel. Sitter man precis mitt för den +-5 cm så är den kanske ok. Jag gillar den inte till bildbehandling (jag kalibrerade den med Monaco optix xr pro). Men min tanke var redan från början att jag bara skulle ha den som andra skärm. Nu har jag skaffat en Eizo (568 tror jag den heter, den har också pivot) och den är mycket bättre, fast man bör kalibrera denna också.
711 och 720 vet jag inget om men de bör vara snarlika, eller?
/tj

Tack Tobias, det blir nog en KVM-swich eftersom jag inte har någon digatal monitorutgång.

Jag tror att 711T är bättre än 710T eftersom 711T har betrakningsvinkel på 178grader åt båda hållen och högre kontrast.

www.mycom.se säljer 711T för endast 3000:- medan 910T kostar 4100:- där. Det är ju samma upplösning på båda skärmarna.

/Veliga Johan

711T och 910T verkar ha samma panel medans 710T har någon annan. Jo, det är samma upplösning på skärmarna men det är fortfarande att det blir större.

Nu har jag en 711T. :)
Grafikkortet hade visst digitalt ut så det funkar bra att ha två datororer inkopplade och växlar mellan dem med ett knapptryck.

Skärmen funkar fint men jag har ju inte några erfarenheter av TFT-skärmar så hur bra den är kan jag inte bedömma. Har inte lyckats få till en riktigt bra färgprofil än. Har provat med Adobe gamma, Wiziwyg och Samsungs Natural color. Natural Color funkar inte något vidare utan bäst är nog Wiziwyg. Men skulle vara trevlig med något bättre för TFT:er.
En sak som suger är att skärmens färgtemperaturinställning inte är i kelvin utan kall, normal och varm. Vilken ska men välja?

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar