Annons

Samsung 22" TFT 225BW

Produkter
(logga in för att koppla)

petterovski

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som har denna skärm som skulle kunna dela med sig av sina inställningar.

Tack på förhand.
 
jag har den, men vad menar du med inställningar

jag har kalibrerat med spydern o färgerna låg rätt rakt ur kartongen, ökade ljuset lite bara.

Dock fick jag köpa nytt grafikkort som stödjer den upplösning den har.
 
Skulle nog också behöva kalibrera med en sån där, men jag funderade mer på inställningar som ljus/kontrast, magiccolor, gamma läge, skärpa.
 
ljus o kontrast ställde jag ju via spydern, den anger ju ett riktvärde. I övrigt har jag inte installerat eller rört nån annan inställnig på vare sig skärmen eller ev programvara.
 
Okej, men vad hamnade du på för värden då?

Fast jag måste ju kalibrera min skärm såklart, det är väl individuellt från skärm till skärm hur dom ska ställas in.
 
Hej. Jag är också ganska nyfiken på vad du använder för värden på ljus resp. kontrast, efter kalibrering. Alltså de faktiska värdena på OSD-menyn, ex.vis 75% ljus 56% kontrast.

Jag har suttit hela helgen och försökte kalibrera min 225BW med div. testbilder och mjukvara och kan bara konstatera att det är svårt!

225BW är fabriksinställd på 100% ljus och 85% kontrast. Med denna inställning är skärmen så ljus att man kan sitta på en solig sandstrand och jobba En testbil, ex.vis http://www.photofriday.com/calibrate.php ser dock helt ok ut. Men det gör den även med 5% ljus och 50% kontrast. Vilken utgångsläge ska man egentligen ha?

Men mitt egentliga problem är att alla bilder blir på tok för ljusa när jag "optimerat" ljus/kontrast efter svartvita testbilder. Är det en spyder som måste till?

/Niklas
 
hej


att jag dröjde med svaret beror på att jag anser att spyderns program o den profilen ligger mellan, dvs talen saknar värde om man inte kör kaliberingen

för jag ser att under booten ändras ljuset radikalt.


Roine
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.