Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sammanfattande om äldre objektiv till D5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle E

Ny medlem
Jag vet att frågan på olika sätt redan berörts i olika trådar, men jag undrar om det är möjligt att få en kort sammanfattning av vad som gäller angående äldre objektiv till en Dynax 5D?

Är alla gamla fel och kräver en konverter? Fungerar äldre autofokus-objektiv? Vilka beteckningar skall jag hålla utkik efter?

De gamla som inte fungerar, är det fattnigen eller själva funktionerna som inte fungerar? Kan jag använda dem men sköta bländare och skärpa manuellt, eller passar de helt enkelt inte på kameran alls?

Tacksam för hjälp.
 
Minolta Autofocusobjektiv passar, de första släpptes i början / mitten av 80-talet.

MC / MD, Rokkor passar med hjälp av en obskyr adapter, som tyvärr innehâller en glasbit som kostar lite ljusstyrka och skärpa. Dessutom blir det ju givetvis bara MF.

Sigma, Tokina, Tamron osv med Minolta AF-fattning passar men en del kan behöva fâ sitt lilla chip uppdaterat, en del kan inte updateras, kolla med tillverkaren.

Enklast och billigast är att leta pâ ebay.de efter Minolta AF.
 
Endast nyare (>2000 tror jag) objektiv märkta med D och som har 8 kontaktbleck fungerar med ADI-blixtljusmätning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.