Anna-C
Aktiv medlem
Kan någon förklara för mig hur bildkvalité och bildstorlek hänger ihop. I bruksanvisningen till min Nikon D5000 har jag läst att jag kan välja mellan NEF(RAW) JPEG hög, normal eller låg. Om jag väljer att fota i RAW spelar det ingen roll vilken bildstorkek jag väljer. Bildstorlekarna jag kan välja är Stor: Mellan och Liten och anges i antal pixlar.
Om jag väljer JPEG hög och bildstorlek Liten blir det detsamma som JPEG låg och bildstorlek Stor?
Är det dessa val som påverkar hur stor bildfilen blir i MB?
När jag ska skicka in bilder till Fotosidan ska jag ha koll på både antal pixlar (betyder det antal bildpunkter på en sida?) och hela bildfilens storlek... Hur hänger pixlarna ihop med storleken på bildfilen?
Så mycket nytt det är att sätta sig in i med en digital systemkamera...Hoppas någon har tid att hjälpa mig./Anna
Om jag väljer JPEG hög och bildstorlek Liten blir det detsamma som JPEG låg och bildstorlek Stor?
Är det dessa val som påverkar hur stor bildfilen blir i MB?
När jag ska skicka in bilder till Fotosidan ska jag ha koll på både antal pixlar (betyder det antal bildpunkter på en sida?) och hela bildfilens storlek... Hur hänger pixlarna ihop med storleken på bildfilen?
Så mycket nytt det är att sätta sig in i med en digital systemkamera...Hoppas någon har tid att hjälpa mig./Anna