Annons

Saknar djup-o-skärpa med min Canon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Görant

Aktiv medlem
Förr körde man med ett 80mm "porträtt"-objektiv. Med min nya Canon S80 kan jag aldrig återskapa den effekten av skärpa fram och oskärpa i bakgrunden även med full glugg.
Gissar att det är "chipets" storlek som bestämmer detta och mitt är 1/1,8". (7x5mm).
Hur hänger det ihop?
Här är en länk om olika chipstorlekar.
http://www.dpreview.com/learn/?/key=Sensor_Sizes
Göran
 
Jag antar att du använder en brännvidd på sisådär 10mm? Om du hade haft 10mm på din gamla systemkamera och sedan massakrerat ditt 24x36-negativ genom att klippa ut 7x5mm ur det (ett sånt slöseri!) så hade du sett precis samma sak när du hade gjort förstoringar från den lilla biten negativ.

En del digitalkompakter har väl brännvidder uppemot 50mm (extrem tele) men det finns väl ingen med 80mm, såvitt jag vet.
 
Ledsen Göran men det är den bistra verkligheten. Ser i din profil att du har Hasselblad & förstår att du saknar möjligheten till kort skärpedjup.

En Digital systemkamera av instegs eller mellanklassmodell kan ge ett fint blurr vid mycket stor bländare men vill man ha det som på den gamla goda tiden fast digitalt så är det nog Canons stora sensorer som gäller & då är det EOS 5D som ligger lägst i pris.

Ett billigt porträttobjektiv till instegs & mellanklasskamerorna är en gammal hederlig småbildsnormal typ 50/1.8 eller ljusstarkare, dom hamnar på mellan 75-80 mm omräknat till småbild på dessa kameror beroende på modell.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Bra svar om jag skall förstå dig att det är den "absoluta" brännvidden (i mitt fall mycket riktigt gissat till "5,8-20,7mm") som bestämmer djupskärpan, i kombination givetvis med öppningen. Dags att damma av Hasselbladaren i dessa lägen - den har 80mm som normal.
Göran
 
Japp.

Damma av Bladaren du, har kört sådan själv...

OBS att jag redigerade mitt inlägg lite & lade till litegrann.
 
Både extrema brännvidder och extremt små bildsensorer gör att riktigt små kompaktkameror inte alls uppför sig som en rejäl Hasselbladare.

Om man trycker in tretusen pixlar på kortsidan i din sensor (5mm) så blir varje pixel 1.67mikrometer! Räkna sedan på att det behövs lite mellanrum mellan varje pixel, och på att rött ljus, på gränsen till infrarött, har sisådär 0.7mikrometers våglängd.

Öka pixeltätheten lite till, så blir det riktigt intressant...
 
Är det inte Sentec-Göran jag ser skymta fram på bilden?

Damma av Hasselbladaren eller köp en DSLR Göran.

Du har säkert gott om datorer & hårddiskar att lagra alla bilder på.

Hälsningar
Anders
 
Jag skällde för en tid sedan på testredaktören i en känd fototidning för att ahn överhuvdtaget inte nämnde om det fanns bländare, inställbar eller inte, i de Digitala kompaktkameror han testade. Svaret var: att det var nog inte läsarna intreserade av.
Kompakter har ofta inte någon bländare, i alla fall inte inställbar, manuellt, och man kan inte påverak skärpedjupet.
Andra tidningar inser att detta är kunden intresserad av och anger: Bländare ja eller nej och inom vilka värden den kan ställas.
Bild o Ljud exvis, de översätter också tum måtten till SI.

Men vad jag egentligen ville säga är att skärpedjupet inte linjärt följer brännvidden.
Exvis: ta en bild med 11 mm objektiv och förstorar bilden till samma storlek och bildvinkle som den tagen med bladaren, så är det inte samma skärpedjup ändå.
Detta med samma bländare givetvis.
Man kan således inte överhuvudtaget få kontroll på skärpedjup med små objektiv. De blir fixfokus objektiv.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.