Annons

Saknad vara från tysk webshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Detta ska inte ses som att jag avråder alla från att handla från utlandet, utan det är bara min berättelse och något man kanske bör ha tänka på när man gör förskottsbetalningar till exempelvis tyska sidor. Det hela började efter att jag hade arbetat en hel sommar och funderade på ett digitalkamerainköp. Jag hade använt min gamla Chinon CX under ett tag men nu som ljusmätaren slutade fungera kände jag att det förstås skulle vara givande med en uppgradering. Jag kollade runt lite men blev besviken över de höga priserna på hus (innan 300D anlände). Hursomhelst så väntade jag och väntade på att priserna skulle sjunka, och förra månaden bestämde jag mig ÄNTLIGEN för en D70 från tyska ixxpixx. Nog hade jag tvekat att beställa från Tyskland om inte jag fick höra från två andra personer som just innan hade beställt kameror där och fått dem några dagar efter de skickats från Tyskland.

Jag satte en beställning någon gång där i början av maj och cycklade ner på stan samma dag för att göra utlandsbetalningen. ”Nu är det bara att vänta 4 dagar så ska pengarna vara hos tyskarna, och kameran på väg till Sverige”, tänkte jag. Och visst var det så, bortsett från att kameran aldrig anlände till mig. Den skickades den 12:e maj, kom till Sverige den 13:e maj, och skickades samma dag från Helsingborg till Umeå. ”Vad snabbt!” tänkte jag.

Problemet var och är att kameran fortfarande inte har kommit fram och fraktbolaget har ingen aning om vart det är. Och förstås kan de inte utreda det eftersom avsändaren (ixxpixx) måste göra en reklamation först. Detta eftersom jag betalade till tyskarna för att de skulle betala fraktbolaget (förskottsbetalning – workasse typiskt för tyska sidor), så betraktas paketet som ixxpixx egendom till jag har öppnat det. Nu ska det ha varit här för snart en månad och två veckor sedan. Det verkar såsom att ixxpixx inte bryr sig alltför mycket (de har trots allt fått sina pengar). Från början menade de att de inte har något med det att göra eftersom deras ansvar bara är att skicka paketet, nu verkar de äntligen ha anmält det försvunnet. Reklamationen måste nämligen gå genom "avsändaren -> internationella GLS -> Schenker Sverige" – för att sedan betalas tillbaka till Tyskland.

Nu efter att ha missat massa fotomöjligheter (bla. Klassresa i ankytning till studenten) samt självaste studenten vill jag mena att de sparade 1600 kronorna knappast var värt allt besvär. Jag frågar mig själv om jag kommer att hinna få den innan sommaren är slut eftersom snart går väl folk på semester. Frågan är om jag ens kommer att hinna få D70 eftersom den går väl ut ur lagret snart. Så frustrerande det här!
 
Det låter oerhört trisst. Till alla andra som ska handla från tyska sidor kan jag bara råda till att ta kontakt med dem innan och prata med dem per telefon och mail, ställa frågor osv för att få en uppfattning om företagen. Speciellt hur många de har på lager ifall de skulle ta slut innan pengarna kommer fram.
 
Nu var det ett tag sen den här tråden startades men jag chansar på att skriva ändå.

Tydligen har detta nu hänt även mig. Problemet är väl för min del att jag istället beställde från Essential Systems i tyskland och där har jag förskottsbetalat en d200 och ett batterigrepp.

Det ska enligt essential vara skickat och enligt GLS som även här är transportföretag i tyskland så ska det ha lämnat tyskland den 25/8 på natten.

Jag väntar fortfarande på paketet och efter kontakt med Schenker nere i Helsingborg så har man fortfarande inte sett till något paket till mig från Tyskland.

Det är alldeles tydligt att det inte är första gången något sånt här händer. Förjävligt säger jag om det hela. Det är förmodligen något utav transportföretagen som tar paketen på vägen. Räcker ju med att en person i kedjan är oärlig så går det åt fanders med allting.

Nu har jag ingen aning om hur jag ska göra för pengarna finns ju hos essential systems.

Alla talar nästan alltid gott om beställningar från tyskland så hur kommer det sig att det går så här?

Hjälp!
 
Först vill jag verkligen beklaga det som har hänt.

Jag hör till dom som har goda erfarenheter av att handla från Tyskland dock så har jag handlat med C.O.D. från AC-Foto. Dom använder UPS och jag har betalat vid leverans, fungerade klockrent bägge gångerna som jag handlat objektiv av dom. 2 dagar efter beställningen har UPS anlänt med mina objektiv och jag har betalt till UPS-mannen. Han har också på min önskan stannat kvar och varit mitt vittne när jag öppnade paketen så att det skulle finnas ett oberoende vittne om det mot förmodan skulle varit något annat än det jag beställt i paketet vilket det naturligtvis inte var.

AC-Foto + UPS C.O.D. rekomenderas
//Anders
 
Jag har beställt från pixxas, inga problem men jag tog betalning vid leverans för just undvikandet av problem!

Hoppas verkligen att ni kommer till rätt med era paket/pengar!
 
Ja det var ju synd att jag valde det här då.
Eller nej, jag valde det inte utan det var Essential Systems som valde detta alternativ åt mig.

Nu har jag läst på lite om hur GLS fungerar i olika länder och blandannat kom jag över ett forum där man har diskuterat GLS i Irland.

Det visade sig blandannat att GLS missat att leverera fyra olika paket till en och samma person.

Jag känner mig väldigt osäker på om jag överhuvudtaget kommer se min efterlängtade kamera någonsin och eftersom det gått in så mycket pengar i det här så känns det nästan som om väggarna faller in på mig.

Något svar från Essential Systems har jag inte heller fått så det går väl åt pipsvängen. Dock har jag planer på att göra ett besök direkt på deras adress inom snar framtid om dom inte hör av sig inom kort.

Om jag någonsin får ersättning för det här så ska jag absolut använda mig av AC istället!
 
stylefish skrev:
Ja det var ju synd att jag valde det här då.
Eller nej, jag valde det inte utan det var Essential Systems som valde detta alternativ åt mig.

Nu har jag läst på lite om hur GLS fungerar i olika länder och blandannat kom jag över ett forum där man har diskuterat GLS i Irland.

Det visade sig blandannat att GLS missat att leverera fyra olika paket till en och samma person.

Jag känner mig väldigt osäker på om jag överhuvudtaget kommer se min efterlängtade kamera någonsin och eftersom det gått in så mycket pengar i det här så känns det nästan som om väggarna faller in på mig.

Något svar från Essential Systems har jag inte heller fått så det går väl åt pipsvängen. Dock har jag planer på att göra ett besök direkt på deras adress inom snar framtid om dom inte hör av sig inom kort.

Om jag någonsin får ersättning för det här så ska jag absolut använda mig av AC istället!

HAr du testat att be dem skicka en ersättare åt dig? JAg menar det yttersta ansvaret ligger hos dem gentemot dig som kund! Vill de inte vara tillmötesgående så kontakta din lokalakonsument ombudsman som kan vägleda dig!

Lycka till!
 
Har Essential System på något vis kunnat styrka att kameran verkligen har skickats, eller är det endast vad de uppgivit via mail? Har du själv varit i kontakt med GLS? Man tycker ju att har en försändelse en gång registrerats i transportföretagets system så borde de rimligtvis kunna komma med bättre förklaringar än typ "näe, vi vet inte vart paketet tagit vägen".
 
Jag vill börja med att tacka för era kommentarer!

Nej jag har inte bett Essential Systems skicka någon ersättare än för än har det ju inte gått så långt tid. Kameran skulle ju levereras till mig antingen idag eller imorgon.

Jag har varit i kontakt med Schenker här i Sverige några gånger som skulle ha transporterat kameran vidare till mig. Problemet för deras del är att dom inte har tilldelats något eget kollinummer från gls så att dom kan spåra paketet.

Det enda både jag och hon på Schenker har att gå på är ett kollinummer som kameran ska ha haft på sin lilla väg mellan Essential Systems och färjan över till Sverige. Den är rätt så kryptisk och för en lekman så säger den inte något speciellt.

1001 25/08/2006 22:31 HUB-Flow STANDARD 1023 25/08/2006 22:31 NIF OutBound scan
2 25/08/2006 16:43 Parcel Data Entry I-Point

Och efter det här så står det dom olika depotnumren som paketet har gått igenom.

Tjejjen på Schenker förstod inte alls varför Essential Systems valde GLS som sin leverantör när det gällde sånna där saker. Så det lär ju ska ha varit något hon varit med om tidigare.

Essential har förövrigt inte kunnat styrka att kameran har skickats eftersom dom inte har svarat på några utav mina mail ännu.

Jag har varit i kontakt med både Schenker och GLS.

Mailet från GLS såg ut såhär.

"Hello Mr. Qvart,

the parcel left germany on 25.08.06, it should be in Sweden tonight, so that it is out for delivery on 30.08.06 or 31.08.06.


Mit freundlichen Grüßen

Cora Willmanowski
Service

General Logistics Systems
Germany GmbH & Co. OHG
Distribution Center 45
Industriestr. 37
49492 Westerkappeln-Velpe
Telefon +49 (0) 05456-910400
Telefax +49 (0) 05456-910109"

Vem är det som försöker lura mig? Schenker, GLS eller Essential Systems?

Det handlar om mycket pengar och man känner sig alldeles stressad och kan inte koncentrera sig riktigt när det här händer.
 
Tråkigt när sådant här händer, men det är inget som är specifikt just för tyska näthandlare. Det kunde lika gärna hänt om varan var beställt från en svensk näthandlare.

Jag sysslar själv med näthandel och skickar massor med försändelser varje dag och varje vecka så försvinner minst 1 försändelse spårlöst i posthanteringen.

Testa tex att skicka en Xbox360 kartong med en postlapp rakt på kartongen, paketet kommer med största sannolikhet att försvinna, förr när jag skickade mycket PS2 konsoler så var vi tvungna att paketera dem i en extra neutral kartong annars stals de i posthanteringen.

Ps har aldrig förlorat något paket som gått med någon av de stora UPS, DHL, FEDEX, de verkar ha bättre kontroll av personalen.
 
Om någon försöker lura dig ska jag låta vara osagt, men jag skulle nog främst rikta in mig på att tvinga Esssential Systems att ge dig bättre besked även om nu mailkommunikation inte verkar vara deras grej. Jag skulle i alla fall inte nöja mig med att bara få som besked att paketet skickats. Bättre besked än så måste dom ju kunna ge och vill dom inte höra av sig får du väl dra igång en mailbombning.
 
Tilläggas bör att du kanske ska hålla dina hästar i några dagar till om nu exempelvis GLS nämner 31/8 som leveransdatum. Att ett paket tillfälligt kan "gå upp i rök" är tyvärr inte helt ovanligt.
 
Det verkar som om jag har ett annat problem nu. Eller kanske ett grövre problem rättare sagt!

Är det bara jag som tycker mig känna igen Essential Systems i tyskland?

Mitt problem är att på min bekräftelse så hävdar Essential Systems att man ska skicka varan såhär.

Shipping Carrier: DHL Priority Europa Zone 2

Problemet är bara att DHL aldrig kräver förskottsbetalning för sina leveranser.

Kolla länken nedan.
DHL Bedrägerier

Ajdå?
För visst fasen borde DHL köra hela vägen isånnafall?

Känns bara sämre när jag läste det där.

Kom på att det stod DHL priority. Hade väl ställt en hel del frågetecken om jag hade sett GLS i det första skedet. DHL känner man ju ändå till liksom.

MVH
/Peter
 
Kollar man deras hemsida verkar det som om de använder både DHL och GLS.

En annan sak: när du beställde kameran fick du då ingen fråga om du ville betala i förväg eller inte? Tolkar jag deras informationssida rätt verkar det ju som om de skickar mot postförskott mot en extra avgift på 5,50 euro (under förutsättning att ordern inte överstiger 3500 euro). Det är väl för övrigt samma val som exempelvis Pixxass erbjuder (även om jag inte kan erinra mig att de nämner en maxigräns på ordervärdet).
 
Jag säger, som logistiker att lugna dig lite. Tyskland har ett gigantiskt postsystem med mängder av olika hubbar som paketet kan fastna i. Ofta används GLS för småkollin, som oftast studsar mellan olika hubbar. Jag har själv beställt från Tyskland med GLS och det hamnade till slut på en statoil-mack (inte precis mitt närmsta utlämningsställe). Eftersom Shenker inte kan spåra GLS-kollinummer i sitt system, samt att det tilldelas ett nytt kollinummer när det kommer till sverige gör att det blir svårt att spåra hela vägen. Paketet "försvinner" eftersom GLS inte kan spåra det när det lämnat Tyskland, och Shenker kan inte spåra det eftersom det fått ett nytt kollinummer.

Pust....

Men du har fått svar från Tyskland att ditt paket kommer att levereras den 30 alt den 31:e. så vad är all uppståndelse och prat om att bli lurad? Det är bara den 30:e idag.

Ta det lungt, ta en toy (eller nåt).

Har du inte fått kameran efter den 1 sep. Ja DÅ kan du börja klaga och gapa om lurendrejeri ;p
 
Hej!

Mycket tråkigt när detta händer men du kan vara säkert på att få dina prylar/eller pengar tillbaka så länge företaget finns kvar. Och det gör det i dagsläge.

Tar kontakt med konsument Europa. Det har tidigare hjälpt att få beställda varor eller pengarna tillbaka. Du har betalat till nätbutiken och då är det deras skyldighet att du får dina varor. Kontakten med transportföretaget ska inte du behöver ha.

Många nätbutiker i Tyskland skickar inte till utlandet mot efterkrav (Nachnahme) utan vill att man förskottsbetala. Om du inte kan förskottsbetala med kontokort ska du aldrig göra det. I Sverige kan du reklamera ett kortköp inom tre månader direkt hos kortföretaget.

Det finns en del nätbutiker i Tyskland som arbetar med kundernas kapital från just förskottsbetalningar. Först när du trycker dem mot väggen kommer varan eller dina pengar tillbaka. Oftast är det butiker som har lägsta pris.

Så betala helst ALDRIG i förskott! Det finns företag som skickar mot efterkrav inom EU. Det kostar oftast 10 Euro extra utöver frakten och det är en billig försäkring. Sedan kan det vara en tegelsten i paketet men då är det genast frågan om bedrägeri! Så det är bra att veta lite mer om företaget i förväg.

www.pixxass.de har jag handlat ett flertal gånger och det fungerade klockrent. Tredje arbetsdagen efter beställningen var paketet framme.

Lycka till med reklamationen!

Mvh
Manfred Hübner
 
Nej Leif.
Som jag vill minnas det så fanns det liksom inget alternativ mer än att betala i förskott. Kan vara jag som kommer ihåg fel också! :)

Jesper, jag hoppas för min skull att du har rätt i det du säger. Det konstiga är bara att enligt GLS så ska paketet redan ha lämnat Sverige. Det vill säga den 25/8 på kvällen. Nu har det haft två dagar på sig att ta sig hit och dyker det inte upp imorgon så har jag nog ett problem. Sen att även hon hos schenker tyckte att det såg väldigt märkligt ut är ju en sak att ta med i beräkningen det också.

Som du säger så får alla paket nya kolli-idn när dom kommer till Sverige men eftersom GLS har ett sammarbete med Schenker här i Sverige så borde alltså paketet transporteras vidare genom Schenkers terminal i Helsingborg. Och som jag tidigare nämnt så har dom fortfarande inte sett till något paket hos dom.

Att GLS tidigare har lyckats "tappat bort" paket är tydligen ingen slump. Det händer väl iofs alla transportföretag varje dag men ändå. Speciellt om man håller på med sådär mycket varje dag.

Men du menar alltså att GLS inte alls håller vad dom lovar? Hurpass mycket försenat blev ditt paket egentligen? :)

Ja jag hoppas verkligen att paketet kommer under morgondagen eller närmsta dagarna men hur kommer dom att kunna kontakta mig om det? Söka på eniro efter numret till den det står adresserat till kanske. Märkliga lilla fenomen!

Jag hoppas och åter hoppas att mina grejjer ska dyka upp.

Essential Systems verkar ju på ytan vara en reko shop men flaskhalsen är nog transporten.

Jag återkommer med närmare detaljer när jag fått/inte fått kameran. Kanske återkommer jag redan under morgondagen!
 
stylefish skrev:
Men du menar alltså att GLS inte alls håller vad dom lovar? Hurpass mycket försenat blev ditt paket egentligen? :)

Minns inte nu, men jag vet att jag gjorde precis som du, fick svaret att det redan var i Sverigfe och att de inte kunde "se" det längre. Inte heller Shenker hittade det, men efter någon dag kom en såndär utlämningsavi i brevlådan. Jag fattade inte var det var, eftersom det skulle hämtas på ett utlämningsställe. Men fram kom det. Lämnade paketet Tyskland den 25:e så bör du få avin någon gång i denna veckan.

Det jag som logistiker reflekterar över är att de inte har ett smidigare system med kopplade kollinummer så att de kan söka på olika kollinummer. En ganska enkel sak att implementera i ett fraktsystem...faktiskt.


[lite OT]
I framtiden kommer man förmodligen att kunna märka alla (i varje fall dyrare paket) med en RFID-transponder, vilket gör att man kan följa paketet även när det är på vägen. Man kan alltså se nästan exakt var det befinner sig. Eller i varje fall när det har passerat en kontrollzon.
Systemet finns redan idag, men är inte utbyggt ordentligt. Men det används internt på stora företag för att se godsflödena. [/OT]

Lycka till med din nya kamera, när du får den. Det är en fin "liten" kamera
 
Blev rätt så många fel i mitt inlägg där, jag hoppas ni som läser tråden ändå förstår vad jag menar.

En rätt så betydande del är att paketet hade lämnat Tyskland och inte Sverige som jag skrev.

Tack Jesper för infon!

Då kanske kameran dyker upp ändå då, dock inte under utlovad leveranstid. Men vafasen, sånt får man väl överleva.
 
Ja jag hoppas verkligen att paketet kommer under morgondagen eller närmsta dagarna men hur kommer dom att kunna kontakta mig om det? Söka på eniro efter numret till den det står adresserat till kanske. Märkliga lilla fenomen!

Ditt namn och adress står på paketet. Det kan mycket väl vara så att det är det kungliga postverket som tar hand om det, vilket gör att det tar ytterligare två dagar innan du får avin i brevlådan. Så räkna med att den lämna Tyskland i fredags, var här i måndags och posten har som bekant en "viss" ledtid.. Så avin kan i så fall komma tidigast torsdag/fredag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.