Annons

Saker för Pentax att fixa på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Bofoto2 skrev:
Det är väl bara att fråga nån K10D-ägare i tråden om dom vill e-posta den till dig?

Fast K10D-ägare har bara svensk manual i bokform.


...och sen tycker jag personligen att det är viktigare att få bra vitbalans i glödlampe ljus än solnedgångar. Solnedgångar är ganska tråkiga, men motiv i glödlampeljus kan vara roliga.
...och skulle jag någongång få för mig att fota solnedgång så får jag väl fota RAW :)

(Men smaken är som...)
 
Själv är jag irriterad på att den manuella vitbalansen ger en rosa ton. Kör jag vitbalans i CameraRaw så blir det bra, men kameran vill ha det rosa. Ingen annan som känner igen det?
 
Roland Mabo skrev:
Inställningarna under Special/custom sparas inte i User läget. Ljusmätningsmetod - alltså, det väljs ju via en ratt på kameran. Det skulle kännas underligt om kameran ändrade det läge som ratten står på av sig självt... Samma sak med AF punkterna, det är en ratt på kameran som väljer mellan auto, manuellt eller centrum. Ska man ha en utgångsinställning på dem som kan väljas med att sätta en ratt till grönt, så bör dessa ej finnas i separata knappar utan i en meny - vilket gör det hela krångligare... Nu har ju Pentax färgkodad grejjerna till grönt, så du behöver bara vrida allting så det står på grönt så vet du att du har full automatik. :)

Men visst är K10D i första hand avsedd för att användas av en person, vill du att frugan använder kameran - köp en egen till henne. :)

Hälsar
R

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att när man ställer programratten i "gröna rutan" så ställs även alla andra inställning i sina gröna lägen, t.ex. AF-metod och AF-punkt. Man kan ju undra varför de är grönmarkerade överhuvudtaget eftersom de inte har något med grönt läge att göra?

Nåväl, inget stort problem... och sambon är ändå bara irriterad över att hon måste titta i sökaren för att se något :)
 
Bofoto2 skrev:
Det är väl bara att fråga nån K10D-ägare i tråden om dom vill e-posta den till dig?

Som Örjan sa. Man får den bara i pappersform. Jag fick min K10D igår och kunde bara konstatera att man inte fick med nån skiva med manualer på som till istDS tex. Det är ju smidigt att ha manualen på den bärbara datorn när man är ute och reser. Svenska Pentax har lagt ut länkar nu under eftermiddagen/kvällen men dom funkar inte ännu (behörighetsproblem).

//Lars
 
Re: Re: Kom på två saker till...

Roland Mabo skrev:
Inte? Jag tycker den fungerar alldeles utmärkt utomhus.
...
För kameran kan ej skilja på solnedgångar och glödlampor, då behövs det mer intelligens än att bara läsa av färgtemperaturen.

Hälsar
R
Nu är det ju så att du tycker allt är utmärkt med pentax.
Kan bara konstatera att min Canon Powershot S70 klara detta bättre än K10D, så den är väl intelligentare då?
 
holmbo skrev:
... Man får den bara i pappersform. Jag fick min K10D igår och kunde bara konstatera att man inte fick med nån skiva med manualer på som till istDS tex. Det är ju smidigt att ha manualen på den bärbara datorn när man är ute och reser. Svenska Pentax har lagt ut länkar nu under eftermiddagen/kvällen men dom funkar inte ännu (behörighetsproblem) //Lars
Min K100D har CD med olika språk på manualen, kan ju vara så att Pentax väntade med CD:n till K10D pga väntade firmware uppdateringar.
 
Bofoto2 skrev:
Nu har antagligen Pentax avancerade antispamprogram, men att lägga ut en E-postadress på nätet innebär att det blir mycket spam dit.
Och det är lätt gjort, har antagligen gjort så själv.
Citerar mig själv: "kan ju vara så att Pentax väntade med CD:n till K10D pga väntade firmware uppdateringar." Å andra sidan så kan kameraägaren lättare uppdatera PDF:en på CD:n med att bränna en ny jämfört med en tryckt bok där man måste skriva in kompleteringar.
 
Re: Re: Re: Kom på två saker till...

Lage skrev:
Nu är det ju så att du tycker allt är utmärkt med pentax.
Kan bara konstatera att min Canon Powershot S70 klara detta bättre än K10D, så den är väl intelligentare då?

Nej, nu är det ju så att jag ej tycker att allt är utmärkt med Pentax.

När det gäller kompakter och systemkameror så har de en skillnad på den automatiska vitbalansen inomhus, det är ett välkänt faktum och gäller alla tillverkare. I många fall så ger en kompaktkamera en bättre bild än en systemkamera, för den fotograf som bara vill "skjuta på" utan att vara kreativ med kamerans inställningar.

Förutom den förklaring som jag redan har gett dig, och som du uppenbarligen underkänner fast den var fullständigt korrekt (för kompakter och systemkameror har tillverkarna gjort olika val) så har kompakter en ständig avsökning av motivet därför att de har en s k "live CCD".

Detta innebär att CCD:n står för vitbalansering och ljusmätning medan kameran är på, i praktiken innan bilden tas. (det är ju detta du ser på monitorn på kompaktens baksida, som alltså även agerar som sökare. Den är inte en sökare på en systemkamera, förutom på en Olypmus som har fått till det så där halvbra).

På en systamkamera så sker inte detta. Ljusmätningen är separerad från CCD:n och vitbalanseringen sker efter att bilden har tagits.

Det finns således en teknisk skillnad mellan kompakter och systemkameror som gör det svårare att få till en bra automatisk vitbalansering på en systemkamera jämfört med en kompakt, vilket gäller alla tillverkare.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Re: Re: Saker för Pentax att fixa på K10D

Roland Mabo skrev:
5.

7. Ända sedan Pentax lanserade sitt AF system 1987, så finns funktionen "trap focus" när ett manuellt fokuserande objektiv används på kameran ställd i autofokusläget. I detta läge så fyrar kameran automatiskt av när ett motiv träder in på det förinställda fokusavståndet. Bra när man vaktar fågelholkar och vill automatiskt ta en bild när fågeln kommer. Vill man ej ha "trap focus" så använder man det manuella objektivet med kameran i läge manuellt fokus (MF).

Hälsar
R

Det låter mkt intressant, fungerar "trap focus" med alla manuella objektiv eller krävs någon kommunikation mellan objektiv och kamera?
Har testat med ett Makinon 5.6 300, men utan framgång.
(ett helt manuellt objektiv)

/Sören
 
"trap focus" ska fungera med alla manuella objektiv, med bländare f/5.6 eller större. Du kan testa funktionen genom att ställa om kameran till autofokus, trycka ner slutaravtrycket (Helt, precis som om du tog en bild!) och nu *långasmt* vrida fokusringen till fokus. När den gröna lmapan tänds i sökaren för fokus så ska kameran också ta bilden automatiskt. Observera att vid användningen av manuella objektiv så är det endast den centrala fokuspunkten som är aktiv.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Vad menar du med det? När jag testade hur min kamera exponerar med olika objektiv så var min K10D i läge On hela tiden när jag växlade objektiv. Fungerade hur bra som helst!

Hälsar
R
Men så kul för dig då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.