Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safariutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Siggesson

Medlem
Hej

Jag har en Nikon d7000 och skall åka på safari om ett par månader är det tänkt. Jag skulle behöva köpa en blixt och ett stativhuvud. Är det någon som har några tips.

Så här står det på arrangörens hemsida:
"Brackets, braces and clamps can be fixed onto the rails on the vehicles for tripod heads and flash brackets. Everything is designed to aid your photographic enjoyment."

Har någon erfarenhet av detta? Är det bara att köpa en blixt och ett stativhuvud eller måste man ha några andra saker för att få fast grejorna i bilen?

Hoppas på svar!

Mvh
Johan

Måste säga att det lät väldigt krångligt.
Vart ska du på safari? Arktis? Slätter i Afrika? Indien? etc

Jag har inte erfarenhet av grupp safaris utan har bara gjort med egen chaufför och kock. Men, bilarna brukar se likadana ut om det inte är någon väldigt speciell bil eller för väldigt mycket folk.

Klassiska är en beanbag på taket eller ett vanligt stativ bara om du får gå ur bilen.

Om det är så krångligt som det låter så måste du nog göra som ErlandH säger.

Är det fler än du och en förare i bilen skulle jag skippa bilmonterat stativ, det minsta någon rör sig så förs bilens rörelse rakt upp i din rigg. Och det trampas runt....
Beanbag är mer lättjobbat och isolerar bättre med "folk" i bilen + att du lättare kan positionera om dig, speciellt med längre telen.

Är det bara du och föraren så har du ju en bättre möjlighet att ha fler fixeringspunkter + mindre tramp i bilen när du du behöver stillhet som bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar