Annons

Safaritips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

Squachen

Ny medlem
Jag skall på resa till Kenya för att plåta djur på savannen. Finns det något jag bör tänka på?
Är tacksam för alla tips, för att jag skall få så bra bilder som möjligt. Jag har en Nikon D50, och et tamaron 70-300, som bästa objektiv.
 
Ett par råd kan jag bidra med:

1. Stå inte upp i takluckan och fotografera. Det låter väl knäppt, det är ju därför den finns, men bilderna blir mycket bättre om du sitter ner i bilen och fotograferar ut genom rutorna. Då kommer du i ögonhöjd med djuren och får bättre kontakt i bilderna.

2. Tag med en lämplig påse att fylla med ris eller bönor, som du köper snorbilligt på någon marknad. Mycket bra att stödja kameran mot.

3. Ta inte bara närbilder, frestande med ett 70-300, utan se till att få med omgivande miljö också.

Lycka till!
 
Det kan latt bli valdigt dammigt, sa om du kan ta med tva hus, sa hjalper det dig att inte behova byta objektiv alltfor ofta...

Nar du kollar pa guider, fraga om de har nagra guider som ar fotografer / har hjalpt fotografer. Nar vi var ivag sa hjalpte de oss grymt mycket, dvs de vet hur de skall stalla bilen for att fa bra bakgrund osv.

Dessutom verkar det vara (som sa ofta) att man far vad man betalar for. Nasta Safari vi gor skall vi lagga mer pa guide och safari delen av resan...

I soluppgang / nedgang sa kan du fa riktigt effektfulla bilder av de trad som man ibland finner pa savannen... Fraga efter ett stort trad som star ut mot horisonten och vanta pa solnedgang...

Lycka till!!
 
*lite avundsjuk*

Jag har som framtida mål att göra en resa till Maasai Mara i just Kenya.

Skulle uppskatta lite info om hur du gått tillväga med bokningar o.s.v.

Gärna en liten utvärdering av hur det gick också.
 
Grattis jag var i Kenya (masai maara) förra året och fotograferade. Hoppas att du får en bra guide för det är a.o. jag hade en guide som värkligen ville visa mig det bästa från Kenya. Han visste var man tog dom bästa bilderna. En mycket viktig sak ta med extra minneskort och lagringsenhet och extra batterier för man kan inte ladda upp batterierna varje dag, (vi sov i tält). och när vi var i campen så hade dom bara ström 6 timmar/dygn. Lycka till på resan det var en av mina häftigaste upplevelser. fick med mig ca 4.000 raw filer hem.

/Bosse
 
Längtar tillbaka

Jag längtar tillbaka. Jag åkte runt en vecka och såg massor med djur. Big Five var avklarade dag 3.
På den tiden (2001/2002) hade jag bara en liten Canon Digital Ixus och alla garvade åt min löjliga kamera men jag fick en hel del bra bilder utan supertele och systemkamera. Ett exempel hittar du på min sida: http://www.fotosidan.se/obj/photo/89/89dce32e7671217ab714a15cb993aee1.jpg

Se till att hålla dammet borta och passa dig för solen.

Hoppas att du får det bra och att du får en bra guide som vet var han ska leta efter djur!

---/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.