Safari Tanzania
Hej.
Bästa årstiden för Ngorongoro och Serengeti är slutet av januari till slutet av mars.
Då är migrationen i "området", då även mer rovdjur som följer migrationen.
Vi var där i slutet på januari/början av februari i år, började i Arusha (där de flesta safaris i norra Tanzania utgår från).
Första dagen Lake Manyara national Park, man tar den pparken på vägen, nära till elefanter, vattenbufflar, flodhästar, samt andra djur.
Sedan övernattning i Karatu alldeles utanför Ngorongoro så att man kan åka in i det naturskyddsområdet tidigt på morgonen, man betalar avgift per kalender dygn. I Ngorongoro kratern är det störst chans att se noshörning, vi såg 5 st individer varav 1 unge. Efter en dag i kratern väntar en 3 timmar lång dammig, varm, skumpig bilfärd till Serengeti. Där är det bara att välja vilka lodger man vill bo på, snåla inte, minst 4 stjärnigt. 2st måste i Serengeti: minst 1st morning game drive, samt sova 1natt i tält. Att höra hyenor bråka 2-3 meter från tältet och tillslut höra ett lejon tröttna på hyenornas tjafs och ryta ifrån 3-4 meter utanför tältet är oförglömligt!
Vi åkte med
www.haydomsafaris.net , liten aktör som jobbat/jobbar för jambotours. Clement Daniel Paresso heter killen som har denna firma pratar skandinaviska. Han är suverän, han letade upp big 5 på 2 dagar, spottade alla möjliga djur, trots att han körde, man kan fråga vilken fågel är det och han svarar rätt nästan genast utan att slå i böcker. Snackar i kommradion och med andra chaufförer för att leta efter djur. Iom att han är uppvuxen alldeles utanför Ngorongoro och har kännedom och efrarenhet så behöver man ej trängas med andra bilar. Ex. när vi skulle åka från Serengeti så säger han: vi ska bara titta på en gepard. Eeh ok, men detta är ju inget zoo säger vi. Inga problem vi ska nog hitta en säger Clement. Detta kommer ju inte hända tänker vi. Men mycket riktigt, 10 min. senare drar han handbromsen och pekar åt höger: Gepard som går majestätiskt ca 20 meter från bilen. Det var han som hade hittat geparden, ingen annan bil som han hade pratat med.
Jag kan verkligen rekomender honom, suverän!
Om du pratar/skriver till honom så hälsa från Andreas och Arvid: Apor på vägen, förbjudet. Han kommer att förstå!
500 mm dugar alldeles utmärkt, jag har sigma 150-600 och Canon 7D och klarade mig galant.
Mvh: Andreas