Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S60vs70

Produkter
(logga in för att koppla)

JimmyA

Ny medlem
Hej

Mitt första inlägg. Ska köpa en digitalkamera och jag tror att dom som passar mig bäst är s60 eller s70 och då undrar jag om det är värt dom extra tusen kronorna som en s70 kostar?

Läste på Cyberphoto att dom tyckte att s60 kanske var bättre än s70 vilket gjorde mig tveksam.

Med Vänliga Hälsningar

/Jimmy A

Vad jag vet är den enda skillnaden dem emellan att den ena har 5 och den andra har 7 mixlar.

Som vanligt är det ditt eget behov som avgör, och den fördelen som 7mpixlar ger är att du kommer kunna göra större utskrifter utan att de blir pixliga.

En nackdel med många megapixlar på en liten sensor är dock att brus tenderar att öka, och då får du göra en avvägning, en brusfri lite renare bild, eller en lite grynigare bild med större möjligheter för förstorningar (till ett högre pris).

Jag är väldigt dålig på hur många megapixlar som behövs för olika utskriftsformat, men båda borde räcka gott och väl till a4-format, och säkerligen även a3 om man inte är väldigt petig.

Det är ju idé att ha beskärning i åtanke. Har läst nånstans att bruset inte är speciellt påtagligt på S70s sensor. Jag har inte märkt av det.

Tack

Tack för era svar. Det var mest beskrivningen på cyberphoto att dom tyckte att s60 kanske var bättre som fick mig att undra. Och efter som mina kunskaper i bildanalys inte är dom bästa så ville jag ha ett utlåtande från proffsen.

Tror att det blir en s70 då om ni inte tycker bruset är så farligt.

Mvh Jimmy A

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar