Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

s60 vs 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Pavane

Medlem
Hej,
jag är i tankar på att köpa en ny kamera, ev. en Canon eos 350D med tillhörande objektiv 18-55 mm. Jag har en Canon powershot s60 nu, som tar skapliga bilder ibland men ibland upplever jag att bilderna blir aningen mörka, att de inte har så bra dynamiskt omfång (har dock ej provat att fota med den i Raw.)
Det som främst får mig att vilja köpa en 350d är bättre bildkvalitet och att ta bättre makrobilder (det händer att s60:n fokuserar lite dåligt). Duger ett 18-55 mm objektiv då?

Hur pass mycket kan det skilja mellan dessa två kameror, dvs s60n och 350d, att det skulle vara värt att satsa på den senare?

Mvh Sofia
 
Hej du Sofia...

Ett 18-55 objektiv är inget macro objektiv.

Själva kameran går inte att likna med den du har nu, det går bara inte. 350D är en bra kamera, mkt bra för pengarna. Däremot är kanske inte objektivet det bästa som kommit ut från canons fabrik...

Det jag tycker är att har du kanske 10-12 tusen att lägga på kameraprylar så ska du genast köpa en 350D!

Själva kameran kostar ju ca: 7000:-, sedan måste du ha lite objektiv, macro verkar ligga dig varmt om hjärtat så köp ett macroobjektiv, EF-S 60mm ligger på ca: 3.500:- mkt skarpare än så blir det inte.

Det duger också som ett vanligt allround objektiv till kameran tills du har samlat på dig fler objektiv. 18-55 tycker vissa funkar bra också, så då har du ju två objektiv. När jag bytte till en 20D så fick jag köpa ett nytt 18-55 för 200:- i butiken men jag avböjde...

Har du däremot ont om pengar så tycker jag du ska spara lite till o använda den du har tills du har pengarna :)
 
om du vill kan jag lägga upp lite bilder tagna med min 350D jag hade innan + EF-S 60mm macro objektivet... men det kanske är att läska köpsuget för mycket.. :)
 
Tack för hjälp/tips!..Jo, jag får se hur mycket jag har råd med. Du får gärna lägga upp bilderna.
 
Fint!
Men skulle gärna vilja veta lite mer om det finns andra budget-alternativ också, och om de kan vara värda att lägga pengar på?
 
ja självkalrt finns det billigare alternativ i form av Sigma objektiv och andra märken. Dom är säkerligen bra, men jag själv har aldrig köpt ett "icke orginal" objektiv så jag kan inte uttala mig om den saken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.