Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S5 frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

rumpino

Aktiv medlem
har knäppt ca 500st bilder med min nya S5'a och är mycket nöjd.

hade en S3'a innan och bytte enbart för jag fick den till ett bra pris men visst gillar jag den lite större skärmen tex.

det är dock två saker som stör mej oerhört ... den ena är mitt linsskydd som är under all kritik, det faller av bara man tittar på det. är det bara jag som har detta problem (måndags ex?) eller är det ett vanligt problem?

det andra kanske är något jag kan läsa mej till i manualen (ej funnit det). om jag tex sätter på W (widescreenformat) i tex autoläget, då följer det med i de övriga lägena också (Tv, AV, M etc), går det att åtgärda?

mvh
 
Tja...

Linsskyddet är nog inte Canon, ej hellre Fuji...Det är nog därför det ramlar av.
Och, wide ställer om alla de nämda lägen.
/Erik J
 
Re: Tja...

fujicanon skrev:
Linsskyddet är nog inte Canon, ej hellre Fuji...Det är nog därför det ramlar av.
Och, wide ställer om alla de nämda lägen.
/Erik J

Tack för ditt svar, men jag förstår inte ang. linsskyddet? vad menar du med Fuji?

mvh
 
Det finns en systemkamera som heter Fuji S5 Pro och din kamera Canon S5 IS antar jag men nu är ju detta ett Canon forum så d kanske säger sig självt.

Skippa widescreen formatet å greja d i datorn istället om du nu inte vill ha det på varenda bild.

Antingen går du tillbaks med kameran till inköpsstället eller så fixar du det på egen hand å lägger ngn tunn massa runt objektiv lockets innersida.
 
Senast ändrad:
min S5 som jag hade var oxå så
locket satt jätte löst

hört att det ska va så för att linsen ska skjuta ut den när den åker ut
 
Okej! tackar för alla svar!

Det är alltså en Canon :) och det är 'orginal' linsskyddet, för den optik kameran levereras med som ramlar av hela tiden.

>Karl - vad för massa kan jag använda?

>Huselius - gjorde du något åt din?
 
rumpino skrev:
Okej! tackar för alla svar!

Det är alltså en Canon :) och det är 'orginal' linsskyddet, för den optik kameran levereras med som ramlar av hela tiden.

>Karl - vad för massa kan jag använda?

>Huselius - gjorde du något åt din?

nix
inget jag störde mig på
det va bara skönt att den ramla av själv när man satte på kameran
 
Jag stör mig också ofantligt på linslocket! Jag törs knappt ha kameran i väskan eftersom jag är rädd för att det ska åka av och repa objektivet. Har varit runt i lokala fotobutiker, och frågat om dom har något annat man kan använda, till ingen nytta.

Och när jag inte kan ha kameran med mig, blir det ju att jag inte tar några bilder. Det är faktiskt så att jag överväger att lämna tillbaka kameran uteslutande p.g.a. det här (vilket känns jättetråkigt då jag är supernöjd med den i övrigt)! Om jag inte kan hitta en ersättare det vill säga.

Så om någon hittar något som fungerar får ni gärna skriva det här!
 
Jag hade samma problem på min S2 IS, linsskyddet ramlar av hur lätt som helst.

Jag har dock lärt mig att leva med det och efter ett par års användande är linsen fortfarande hel och fin.

Prova att sätta en vanligt tejp-bit runt linsens ytterhölje, då sitter skyddet på lite bättre. Se dock upp när du slår på kameran, objektivet nåste ju kunna röra sig utåt.

Mvh
Anders
 
Hum... Känns som att en tejpbit skulle bli ganska förlegad ganska snart? Det blir ju ännu jobbigare om man måste tejpa ihop kameran efter varje gång man använt den :)
 
prettyhatemachine skrev:
Jag stör mig också ofantligt på linslocket! Jag törs knappt ha kameran i väskan eftersom jag är rädd för att det ska åka av och repa objektivet. Har varit runt i lokala fotobutiker, och frågat om dom har något annat man kan använda, till ingen nytta.

Och när jag inte kan ha kameran med mig, blir det ju att jag inte tar några bilder. Det är faktiskt så att jag överväger att lämna tillbaka kameran uteslutande p.g.a. det här (vilket känns jättetråkigt då jag är supernöjd med den i övrigt)! Om jag inte kan hitta en ersättare det vill säga.

Så om någon hittar något som fungerar får ni gärna skriva det här!
Ha en tajt fotoväska i skolans väskor ramlar aldrig locket av.
 
Med "tunn massa" på insidan borde väl nåt enklare, klibbigare lim kunna göra susen?
Inte möka på med två och ett halvt ton i locket så klart, räcker kanske med en 5mm lång remsa på två-tre ställen på insidan av kanten. Bör kanske låta torkas ett tag innan den appliceras tillbaka på kameran ;)

Har S3:an och har inga problem med mitt linslock, den sitter där när man tittar och lossnar dom gånger man glömmer ta bort det när man startar kameran.
Har dom tummat på kvalitén till S5:an måntro?
 
Likadant för mig

och jag retade mig oerhört på det för skyddet trillade bort hela tiden. Jag köpte en lens adapter LAH-DC20 och ett soligor uv filter samt ett nytt linsskydd. Nu sitter alla delar som berg och jag behöver inte oroa mig för att skyddet ska ramla av. Kameran är ändå så stor att den inte går ner i fickan så några centimeter till på objektivdelen gör inte så mycket. Jag antar att det ska vara så lätt därför att det ska hoppa av om du sätterigång kameran utan att ta bort linsskyddet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.